|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Lineer Optik |
|
Dersin Kodu |
: |
FZ 477 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SÜLEYMAN ÇABUK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Işığın doğasını açıklayabilir. Optiğin temel denklemleri olan Maxwell denklemlerini yorumlayabilir. 2. Işığın madde ile etkileşimi sonucu olarak soğurma, kırılma, yansıma ve girişimin nasıl oluştuğunu açıklayabilir. 3.Optik dalgaların nasıl oluştuğunu, ilerlediğini ve söndüğünü izah edebilir. 4. Optik dalgaların nasıl enerji taşıdıklarını açıklayabilir. 5. Işığın nasıl kutuplandığını ve kutuplanmanın günümüz optik cihazlarında nasıl kullanıldığının bilir. 6. Optik cihazlarda görüntünün nasıl oluştuğunu fiziksel olarak açıklayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Lisans düzeyinde yeterli teorik bilgi ile donanmış olan öğrencilere optik teknolojiyi anlamalarına yardımcı olacak optik ilkeleri lisans düzeyinde vermektir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Işığın doğası ve yayılması; Isıl yayılma ve ısı ışık kaynakları; Elektrik lambaları, Lüminesans ışık kaynakları; Işık yayan diyotlar (LED); Işık kaynaklarıyla ilgili popüler yazılar; Beer-Lambert kanunu, ışınımın yayılması ve soğrulması, optik pompalama; Lazerin çalışması, sürekli lazerler, lazer ışığının özellikleri, lazerin çeşitleri; Lazerin uygulama alanları ve hologram; Fotonik ve Lazer ilgili popüler yazılar; Fiber optiğin temel kavramları ve fiber optik haberleşme sistemleri; Fiber optik dalga kılavuzu ve fiber optik iletim kayıpları; Fiber optik ve optik iletişim sistemleriyle ilgili popüler yazılar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Optiğin tarihi gelişimi. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Temel kavramlar ve optik yasalar. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Optik dalgalar ve Maxwell denklemleri. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Optik dalga eşitlikleri ve çözümleri. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Optik dalgaların taşıdığı enerji ve momentum. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Enerji ve optik yollarla aktarılan enerjiyle ilgili popüler konular. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Tek ve çift yarıkta Young deneyi. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
ARA SINAV |
ARA SINAV |
ARA SINAV |
|
9 |
İnterferometre ve uygulamaları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Kutuplanma. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Yansıma önleyici tabakalar ve uygulamaları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Girişim filtreleri ve uygulamaları. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Optik sistemlerin matris gösterimi. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Optik ve optik sistemleriyle ilgi son gelişmeler. |
Kitapta ilgili bölüm çalışılsın |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Optik sistemlerideki son gelişmeler |
Bilimsel dergiler |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. OPTİK, Eugene Hecht, Çev. Ed. Nizamettin Armağan, Nurdoğan Can, Akademi - 1999.
2. OPTİK, Niftali Goca, Çev: Celal Çakır, Kültür Eğitim Vakfı-1993.
3. Dalga Optiği, Tayfun Arı, İlke Yayınevi-2007.
4. OPTICS: An Introduction for students of engineering, J. Warren Blaker, William M. Rosenblum, Macmillan Publishing Company - 1993.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik Alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. |
0 |
|
2 |
Bireysel gelişimin önemini bilir ve gereğini uygular. |
2 |
|
3 |
Fizik alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından değerlendirir. |
3 |
|
4 |
Fizik Alanında deneyleri tasarlar. |
3 |
|
5 |
Fizik Alanındaki temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
4 |
|
6 |
Fizik Alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirir. |
4 |
|
7 |
Fizik Alanında edindiği bilgileri diğer bilim alanlarındaki bilgilerle birleştirir. |
4 |
|
8 |
Fizik alanındaki problemleri tanımlar, çözümlerine yönelik analitik ve modellemeli yöntemleri uygular. |
3 |
|
9 |
Fizik alanında bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanında bilgilere ulaşır, tasnif eder ve amacına yönelik olarak kullanır. |
5 |
|
11 |
Fizik Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
4 |
|
12 |
Uzman ya da uzman olmayan grupları, fizik ile ilgili konularda yazılı veya sözlü olarak bilgilendirir. |
3 |
|
13 |
Bilgi teknolojilerini Fizik Alanında amacı doğrultusunda kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanında karşılaşılan problemleri aşmak için takım halinde veya tek başına sorumluluk alır. |
4 |
|
15 |
Fizik ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. |
3 |
|
16 |
Fizik Alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, tasnif eder ve kullanır. |
4 |
|
17 |
Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu biilr ve ona göre davranır. |
4 |
|
18 |
Hem meslektaşları ile, hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 92 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|