|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İleri Fizikokimya (ZORUNLU) |
|
Dersin Kodu |
: |
KM-501 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. TUNÇ TÜKEN Prof.Dr. MEHMET ERBİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sistemlerin fizikokimyasal açıdan ele alınması
Sistemlerin özelliklerinin ve davranışlarının, hal değişkenleri ve hal denklemleri ile irdelenmesi
Termodinamik sistemlerin moleküler yapısı
Termodinamik yasaları, iş güç enerji, entalpi, iç enerji ve entropi ilişkileri
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere, fizikokimyasal sistemlerin tanımlanması ve hal değişkenleri yardımıyla hal denklemlerinin oluşturulması.Termodinamiğin yasaları ve uygulamaları ile ilgili bilgi kazandırmak ve her türden kimyasal proses sürecini yasalar yardımıyla irdeleyebilme yeteneğinin kazandırılması.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Termodinamik sistemlerin hal değişkenlerine bağlı tanımlanması, gerçek gazlar, kinetik teori ve Maxwell-Boltzman dağılım yasası, akışkanların genel özellkleri, difüzyon ve efüzyon, ısı transferi, iç enerji ve entalpi, temodinamiğin ikinci yasası ve Carnott çevrimi, iş makinaları, entropi, serbest entalpi ve serbest iç enerji, kimyasal denge ve tek bileşenli sistemlerdde fazlar arası dengeler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Fizikokimyasal Sistemler |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
2 |
İdeal Gaz ve Gerçek Gaz Sistemleri |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
3 |
Gazların Kinetik Davranışları ve Hareket Hızları, Maxwell Hız Dağılımı |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
4 |
Gazların Isınma Isıları, Barometrik Dağılım |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
5 |
Termodinamik Sistemler, Sıfırıncı Yasa, Birinci Yasa |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
6 |
İç Enerji ve Entalpi Hal Fonksiyonları, Gazların Isınma Isıları Arasındaki Fark, Adyabatik Dönüşümler |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
7 |
Termokimyasal Sistemler, Tepkime İç Enerjisi ve Tepkime Entalpisi, Oluşma Entalpisi |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
8 |
Ara Sınav. |
yazılı sınav |
Sınav. |
|
9 |
Tepkime Entalpisinin Sıcaklığa Bağlılığı, Hess Yasası ve Uygulanması |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
10 |
Termodinamiğin İkinci, Termodinamiğin Üçüncü Yasası ve Mutlak Entropi |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
11 |
Mutlak Entropi ve entropi hesapları |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
12 |
Serbest Enerji ve Serbest Entalpinin Tanımı, Maxwell Denklemleri |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
13 |
Serbest Entalpi Üzerine Sıcaklığın ve Basıncın Etkisi, Fügasite |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
14 |
Bileşimi Değişen Sistemler ve Kimyasal Denge |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
15 |
Gaz Fazında Yürüyen Tepkimeler ve Ayrışma Derecesi |
Kaynak incelenmesi
|
Derste doğrudan anlatım ve örnekleme. |
|
16/17 |
Final Sınavı. |
Yazılı Sınav |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fizikokimya, Prof.Dr.Mehmet ERBİL, Nobel Yayıncılık, 2012, Ankara.
Fizikokimya, Prof.Dr.Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi, 2000, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Kimya alanında araştırma yaparak bilgiye ulaşır, bilgiyi değerlendirir ve yorumlar. |
5 |
|
2 |
Kimya alanında uygulanan teknik ve yöntemler hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. |
4 |
|
3 |
Alanında yeni ve gelişmekte olan uygulamaların farkında olur, inceleme, öğrenme ve uygulama yetkinliği kazanır. |
5 |
|
4 |
Kurumsal modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve karşılaşılan sorunları çözümler. |
2 |
|
5 |
Kendi alanında bilimsel gelişmeleri takip eder. |
3 |
|
6 |
Bilimsel bir çalışmayı planlar ve sürdürebilir. |
4 |
|
7 |
Yeni durumlara uyum ve sorun çözebilme becerisi kazanır. |
3 |
|
8 |
Alanında yeni teknolojiye ulaşır. |
4 |
|
9 |
Alanında bağımsız ve takımlarda çalışma ve sorumluluk alma yetkinliği kazanır. |
3 |
|
10 |
Alanında yönlenmeleri izler, karmaşık durumlarda çözümlenme yetkinliği kazanır. |
3 |
|
11 |
Çalışmalarının sonuçlarını yazılı ve sözlü olarak sunar. Çevre sorunlarına bilimsel yaklaşır. |
3 |
|
12 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
5 |
|
13 |
Yaşam alanları ve koşullarını ilgilendiren sorunlara bilimsel yaklaşımlarda bulunarak çözüm üretir, bulunduğu çevreyibilgilendirerek bilinçlendirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|