|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendislikte Sayısal Yöntemler |
|
Dersin Kodu |
: |
İM-525 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
sayısal yöntemlerin temel mantığını tanımlayabilecektir, elde edilen bilgi ile mühendislik problemi çözebilme yeteneği gösterebilecektir, özel bir problem durumunun çözümü için gereken uygun sayısal yöntemi seçebilecek ve uygulayabilecektir, lineer denklem takımlarını analiz edebilecektir, sayısal türev ve sayısal intagrali hesaplayabilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sayısal yöntemlerin mantığı ve değişik bilim, endüstri ve mühendislik problemine sayısal yöntemlerin uygulamasının sağlanması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sayısal yöntemlere giriş; Sayısal analizde hata kavramı; Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri; Özdeğer problemlerinin çözüm yöntemleri; Yaklaşık metodlar; interpolasyon; Sayısal integral; Sayısal Türev, diferansiyel denklemlerin sayısal çözümleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İnşaat Mühendisliği Bölümü Lisansüstü Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Sayısal Analizde Hata Kavramı |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
2 |
Lineer olmayan denklem ve denklem sistemi, Kök bulma |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
3 |
İkiye Bölme Metodu, Newton Raphson Metodu, Secant Metodu |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
4 |
Lineer denklem sistemlerinin çözümü, Direkt metodlar |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
5 |
Gauss Eliminasyon Metodu. LU metodu |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
6 |
Özdeğer Problemleri, Analitik metot ile çözüm |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
7 |
Özdeğer Problemlerinin sayısal çözümü için Kuvvet Metodu |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
8 |
ARASINAV |
Okuma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Interpolasyon |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
10 |
Interpolasyon Polinomları :En Küçük Kareler Yöntemi, Lagrange Yöntemi, Newton Yöntemi |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
11 |
Sayısal Türev |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
12 |
Sayısal İntegral, Trapez ve Simpson metodları |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
13 |
Gaussian Quadrature Integrasyon formülleri |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
14 |
Diferansiyel Denklemlerin Sayısal çözümleri:
Başlangıç Değer Problemleri |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
15 |
Diferansiyel Denklemlerin Sayısal çözümleri:
Sınır Değer Problemleri |
Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Örnek çözümlemeler |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Okuma |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Numerical Method in Engineering - S.C. Chapra, R.P. Canale. James F. Epperson, 2001.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
2 |
|
3 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
4 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
5 |
|
5 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. |
3 |
|
6 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
3 |
|
7 |
Öğrenme becerilerine sahiptir. |
5 |
|
8 |
İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
4 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
0 |
|
10 |
İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. |
1 |
|
11 |
İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
5 |
|
12 |
Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|