|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sonlu Elemanlar Yöntemine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
İM-504 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. BEYTULLAH TEMEL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;
1) sonlu elemanlar yöntemi için temel kabuller, şekil fonksiyonları ve elde edilebilecektir,
2) referans uzayına dönüşüm, referans uzayında şekil fonksiyonlarının kullanabilecektir,
3) diferansiyel denklemlerin sonlu elemanlar yöntemi ile çözebilecektir,
4) yapı sistemlerinin sonlu elemanlar yöntemi ile çözümü için matrisleri tanımlayabilecektir,
5) iki ve üç boyutlu elastisite problemlerinde sonlu elemanlar yöntemini kullanabilecektir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
İM-504 Sonlu Elemanlar Yöntemine Giriş
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, mühendislik yapılarının çözümü için sonlu elemanlar yöntemine giriş yapmak, sonlu eleman modelleri ile ilgili detayları aktarmak, referans uzayında ve zaman uzayında sistem matrislerinin yazılmasını anlamak, diferansiyel denklemlerin sonlu elamanlar yöntemi ile çözümünü yapabilmek, temel elastisite problemlerinde sonlu elemanlar kullanımını anlamak, yöntemi iki boyutlu ve üç boyutlu yapı problemlerde uygulamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sonlu Elemanlar yöntemi için temel kabuller, şekil fonksiyonu, referans uzayına dönüşüm, referans uzayında şekil fonksiyonlarının kullanılması, elaman ağı ve eleman seçimi, diferansiyel denklemlerin sonlu elemanlar ile çözümü. Yapı sistemlerinin sonlu elemanlar ile çözümü, elastik stabilite problemlerinin sonlu elemanlar ile çözülmesi, yapı mühendisliğinde iki boyutlu ve üç boyutlu problemlerde sonlu elemanlar yöntemi ile çözüm. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sonlu Elemanlar Yönteminde temel kavramalar |
Ders notları |
1. Sunu kullanılarak açıklama |
|
2 |
Eleman tarifi, düğüm noktası ve nod kavramı, eleman ağı oluşturulması |
Ders notları |
2. Sunu kullanılarak açıklama |
|
3 |
Referans elemanları, referans uzayına dönüşüm |
Ders notları |
3. Sunu kullanılarak açıklama |
|
4 |
Baz polinom ve parametrik yaklaşım, baz polinomlar ile şekil fonksiyonlarının elde edilmesi |
Ders notları |
4. Sunu kullanılarak açıklama |
|
5 |
Ağırlıklı Artıklar Yöntemi, integral uygulamaları, fonksiyonel kavramı |
Ders notları |
5. Sunu kullanılarak açıklama |
|
6 |
İntegral formlarının ayrıklaştırılması, tüm bölgede ve alt bölgelerde parametrik yaklaşım |
Ders notları |
6. Sunu kullanılarak açıklama |
|
7 |
Ağırlık fonksiyonunun seçimi Nokta Nokta Kollokasyon |
Ders notları |
7. Sunu kullanılarak açıklama |
|
8 |
Bölgesel Kollakasyon ile çözüm |
Ders notları |
8. Sunu kullanılarak açıklama |
|
9 |
Ara sınav |
tekrar |
Sınav |
|
10 |
Galerkin Yöntemi, En küçük kareler yöntemi ve Ritz Yöntemi ile fonksiyonelin ayrıklaştırılması |
Ders notları |
9. Sunu kullanılarak açıklama |
|
11 |
Matris formunda sonlu elemanlar formülasyonu |
Ders notları |
10. Sunu kullanılarak açıklama |
|
12 |
Yapı sistemlerinin matris formunda sonlu elemanlar yöntemi ile çözülmesi |
Ders notları |
11. Sunu kullanılarak açıklama |
|
13 |
Diferansiyel denklemlerin sonlu elemanlar ile çözülmesi |
Ders notları |
12. Sunu kullanılarak açıklama |
|
14 |
Elastisite problemlerinin sonlu elemanlar ile çözülmesi |
Ders notları |
13. Sunu kullanılarak açıklama |
|
15 |
Uygulamalar |
Ders notları |
14. Sunu kullanılarak açıklama |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
Tekrar |
Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yazılı ve elektronik ortamda sunu halinde olan yayımlanmamış ders notları.
1) OMURTAG M. H., Çubuk Sonlu Elemanlar, Birsen Yayınevi, 2010, İstanbul.
2) BATHE, Klaus Jürgen, Finite Element Procedures, Prentice Hall, 1037 page, 1995.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde İnşaat Mühendisliği temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
5 |
|
3 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
4 |
|
4 |
Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
5 |
|
5 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. |
4 |
|
6 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. |
3 |
|
7 |
Öğrenme becerilerine sahiptir. |
3 |
|
8 |
İnşaat Mühendisliğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir. |
5 |
|
9 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını İnşaat Mühendisliği alanındaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı veya sözlü olarak aktarır. |
3 |
|
10 |
İnşaat Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur. |
3 |
|
11 |
İnşaat Mühendisliğinin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
5 |
|
12 |
Mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|