|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar I |
|
Dersin Kodu |
: |
OÖ 735 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YAŞAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Nitel araştırmanın felsefi kökenlerini açıklar. Nitel araştırma ile diğer araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri açıklar. Bir nitel araştırmanın her bir aşamasını bireysel olarak yerine getirerek sonuçlandırır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir çalışmayı inceler ve değerlendirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
dersin içeriği ve işleyişi |
yok |
Tartışma |
|
2 |
Nitel araştırmaya giriş |
Willig, K. (2008) |
Sunum ve Tartışma |
|
3 |
Paradigma sorunu |
Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1994). |
Sunum ve Tartışma |
|
4 |
Paradigma sorunu |
Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1994). |
Sunum ve Tartışma |
|
5 |
Nitel araştırma aşamaları (problem durumu) |
Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) |
Sunum ve Tartışma |
|
6 |
Nitel araştırma aşamaları (amaç belirleme) |
Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) |
Sunum ve Tartışma |
|
7 |
Nitel araştırma aşamaları (araştırma soruları yazma) |
Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) |
Sunum ve Tartışma |
|
8 |
vize |
sınava hazırlık |
yazılı |
|
9 |
Nitel araştırma aşamaları (yöntem belirleme) |
Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) |
Sunum ve Tartışma |
|
10 |
Nitel araştırma aşamaları (veri toplama sürecinin planlanması) |
Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) |
Sunum ve Tartışma |
|
11 |
Nitel araştırma aşamaları (geçerlilik- güvenilirlik) |
Cohen, L., Manion L., ve Morrison, K. (2000) |
Sunum ve Tartışma |
|
12 |
Nitel araştırma aşamaları (etik) |
Cohen, L., Manion L., ve Morrison, K. (2000) |
Sunum ve Tartışma |
|
13 |
Nitel araştırma aşamaları (veri analizi) |
Auerbach, C. F. ve Silverstein, L. B. (2003) |
Sunum ve Tartışma |
|
14 |
Nitel araştırma aşamaları (veri analizi) |
Barbour, R. S.(2001) Mays, N. ve Pope, C. (2000) |
Sunum ve Tartışma |
|
15 |
Nitel araştırma aşamaları (bulguların sunulması) |
Heaton, J. (2004) |
Sunum ve Tartışma |
|
16/17 |
final |
sınava hazırlık |
ödev |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Auerbach, C. F. ve Silverstein, L. B. (2003) Qualitative Data: An Introduction to Coding and Analysis. New York: NYU Press.
Barbour, R. S.(2001) Checklists for improving rigour in qualitative research: a case of the tail wagging the dog? British Medical Journal 322(1) 115-117
Cohen, L., Manion L., ve Morrison, K. (2000) Research Methods in Education. London: Routledge Falmer
Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105-117). London: Sage.
Heaton, J. (2004) Reworking Qualitative Data. London:Sage.
Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) Qualitative Research Methods: A Data Collector’s Field Guide. North Carolina: Family Health International
Mays, N. ve Pope, C. (2000) Qualitative research in health care:Assessing quality in qualitative research. British Medical Journal 320 (1) 50-52
Willig, K. (2008) Introducing Qualitative Research in Psychology. Berkshire: McGraw-Hill Education.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar |
1 |
|
2 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
|
0 |
|
3 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
|
5 |
|
4 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
6 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
5 |
|
7 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
|
5 |
|
8 |
Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
|
5 |
|
9 |
Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
|
0 |
|
10 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
0 |
|
11 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar |
1 |
|
12 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar |
0 |
|
13 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular |
3 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar |
1 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
1 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
0 |
|
17 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
0 |
|
18 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
5 |
65 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|