Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmalar I

Dersin Kodu : OÖ 735

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YAŞAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Nitel araştırmanın felsefi kökenlerini açıklar.
Nitel araştırma ile diğer araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları ve benzerlikleri açıklar.
Bir nitel araştırmanın her bir aşamasını bireysel olarak yerine getirerek sonuçlandırır.
Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir çalışmayı inceler ve değerlendirir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği : nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklar, nitel araştırmanın özellikleri, eğitim bilimlerinde nitel araştırmaların kullanılış amaçları ve biçimleri, gözlem ve görüşmenin hazırlanması, yapılması ve nitel araştırmalarda örneklem seçimi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 dersin içeriği ve işleyişi yok Tartışma
2 Nitel araştırmaya giriş Willig, K. (2008) Sunum ve Tartışma
3 Paradigma sorunu Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1994). Sunum ve Tartışma
4 Paradigma sorunu Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1994). Sunum ve Tartışma
5 Nitel araştırma aşamaları (problem durumu) Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) Sunum ve Tartışma
6 Nitel araştırma aşamaları (amaç belirleme) Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) Sunum ve Tartışma
7 Nitel araştırma aşamaları (araştırma soruları yazma) Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) Sunum ve Tartışma
8 vize sınava hazırlık yazılı
9 Nitel araştırma aşamaları (yöntem belirleme) Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) Sunum ve Tartışma
10 Nitel araştırma aşamaları (veri toplama sürecinin planlanması) Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) Sunum ve Tartışma
11 Nitel araştırma aşamaları (geçerlilik- güvenilirlik) Cohen, L., Manion L., ve Morrison, K. (2000) Sunum ve Tartışma
12 Nitel araştırma aşamaları (etik) Cohen, L., Manion L., ve Morrison, K. (2000) Sunum ve Tartışma
13 Nitel araştırma aşamaları (veri analizi) Auerbach, C. F. ve Silverstein, L. B. (2003) Sunum ve Tartışma
14 Nitel araştırma aşamaları (veri analizi) Barbour, R. S.(2001) Mays, N. ve Pope, C. (2000) Sunum ve Tartışma
15 Nitel araştırma aşamaları (bulguların sunulması) Heaton, J. (2004) Sunum ve Tartışma
16/17 final sınava hazırlık ödev


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Auerbach, C. F. ve Silverstein, L. B. (2003) Qualitative Data: An Introduction to Coding and Analysis. New York: NYU Press.
 Barbour, R. S.(2001) Checklists for improving rigour in qualitative research: a case of the tail wagging the dog? British Medical Journal 322(1) 115-117
 Cohen, L., Manion L., ve Morrison, K. (2000) Research Methods in Education. London: Routledge Falmer
 Guba, E. G., ve Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105-117). London: Sage.
 Heaton, J. (2004) Reworking Qualitative Data. London:Sage.
 Mack, N., Woodsong, C., MacQueen, K. M. Guest, G., ve Namey, E., (2005) Qualitative Research Methods: A Data Collector’s Field Guide. North Carolina: Family Health International
 Mays, N. ve Pope, C. (2000) Qualitative research in health care:Assessing quality in qualitative research. British Medical Journal 320 (1) 50-52
 Willig, K. (2008) Introducing Qualitative Research in Psychology. Berkshire: McGraw-Hill Education.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar 1
2 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 0
3 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
4 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5
5 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
6 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
7 Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 5
8 Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
9 Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. 0
10 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. 0
11 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar 1
12 Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar 0
13 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular 3
14 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar 1
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 1
16 Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 0
17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 0
18 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 5 65
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6