|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Erken Çocukluk Döneminde Değerlendirme Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
OÖ 733 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZKAN ÖZGÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çocuk gözleminin temel ilkelerini açıklar ve değerlendirir Gözlem yöntemlerini, planlamasını ve bağlamını açıklar ve karşılaştırır Gözlem planları ve kayıtlarını bilir, planlar ve uygular Betimsel anlatı yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir Zaman örneklemesi yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir Olay örneklemesi yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir Sıklık sayımı ve süre kaydı yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir Kontrol listeleri yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Derse katılanlar, erken çocukluk döneminde kullanılan farklı değerlendirme yöntemlerini, özellikle çocuk gözlemlerini, inceleyecek, uygulayacak ve değerlendireceklerdir. Çocukları değerlendirme sürecine anne-babaları ve diğer paydaşları dahil etmenin ve bu paydaşları bilgi kaynağı olarak kullanmanın önemi üzerinde durulacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çocukları gözlemlerken nelere dikkat edilmesi gerektiği ve gözlemin nasıl olması gerektiği
Özgül gözlem yöntemlerinin ve formlarının kullanılması.
Çocuk gözlemi ve çocuk çalışmalarında etik ve nesnellik.
Farklı bağlamlarda gözlem |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Dersin İçerik ve Amaçlarının Tanıtılması |
Yok |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
2 |
Gelişim Kuramlarının Gözden Geçirilmesi |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
3 |
Çocuk Gözleminin Genel İlkeleri |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
4 |
Gözlem Yöntemi, Planları ve Bağlam |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
5 |
Gözlem ve Kayıt Yöntemleri |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
6 |
Betimsel Anlatı Yöntemi |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
7 |
Zaman Örneklemesi Yöntemi |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav |
Sınava hazırlık ve konuların tekrarı |
- |
|
9 |
Olay Örneklemesi Yöntemi |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
10 |
Anekdot Kaydı |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
11 |
Sıklık Sayımı ve Süre Kayıtları |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
12 |
Kontrol Listeleri |
Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
13 |
Kayıt Yöntemlerinin Uygulaması |
Bölüm Okuması, Yansıtma Kağıt Yazımı ve Gözlem Kaydı Tutulması |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
14 |
Gözlemlerin Yorumlanması, Bulguların Uygulamaya Dökülmesi ve Süregiden Değerlendirme |
Bölüm Okuması, Yansıtma Kağıt Yazımı ve Gözlem Kaydı Tutulması |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
15 |
Gözlemlerin Yorumlanması, Bulguların Uygulamaya Dökülmesi ve Süregiden Değerlendirme |
Bölüm Okuması, Yansıtma Kağıt Yazımı ve Gözlem Kaydı Tutulması |
Anlatım, Sunum ve Tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık ve konuların tekrarı |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Beaty, J. J. (1986). Observing development of the young child. Columbus, OH: Merrill Publishing.
McAfee, O., ve Leong, D. (2007). Assessing and guiding young children´s development and learning. Columbus, OH: Merrill Publishing.
Bentzen, W.R. (1985) Seeing young children: A guide to observing and recording behavior. Albany, NY: Delmar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar |
5 |
|
2 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
|
5 |
|
3 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
|
4 |
|
4 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
4 |
|
6 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
5 |
|
7 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
|
4 |
|
8 |
Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
|
5 |
|
9 |
Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
|
4 |
|
10 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
3 |
|
11 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar |
5 |
|
12 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar |
5 |
|
13 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular |
5 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar |
4 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
4 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
3 |
|
17 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
3 |
|
18 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
7 |
98 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
3 |
9 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 155 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|