Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Erken Çocukluk Döneminde Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Kodu : OÖ 733

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZKAN ÖZGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çocuk gözleminin temel ilkelerini açıklar ve değerlendirir
Gözlem yöntemlerini, planlamasını ve bağlamını açıklar ve karşılaştırır
Gözlem planları ve kayıtlarını bilir, planlar ve uygular
Betimsel anlatı yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir
Zaman örneklemesi yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir
Olay örneklemesi yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir
Sıklık sayımı ve süre kaydı yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir
Kontrol listeleri yöntemini bilir, açıklar, planlar, kullanır ve değerlendirir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Derse katılanlar, erken çocukluk döneminde kullanılan farklı değerlendirme yöntemlerini, özellikle çocuk gözlemlerini, inceleyecek, uygulayacak ve değerlendireceklerdir. Çocukları değerlendirme sürecine anne-babaları ve diğer paydaşları dahil etmenin ve bu paydaşları bilgi kaynağı olarak kullanmanın önemi üzerinde durulacaktır.

Dersin İçeriği : Çocukları gözlemlerken nelere dikkat edilmesi gerektiği ve gözlemin nasıl olması gerektiği Özgül gözlem yöntemlerinin ve formlarının kullanılması. Çocuk gözlemi ve çocuk çalışmalarında etik ve nesnellik. Farklı bağlamlarda gözlem

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, Dersin İçerik ve Amaçlarının Tanıtılması Yok Anlatım, Sunum ve Tartışma
2 Gelişim Kuramlarının Gözden Geçirilmesi Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
3 Çocuk Gözleminin Genel İlkeleri Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
4 Gözlem Yöntemi, Planları ve Bağlam Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
5 Gözlem ve Kayıt Yöntemleri Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
6 Betimsel Anlatı Yöntemi Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
7 Zaman Örneklemesi Yöntemi Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
8 Ara Sınav Sınava hazırlık ve konuların tekrarı -
9 Olay Örneklemesi Yöntemi Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
10 Anekdot Kaydı Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
11 Sıklık Sayımı ve Süre Kayıtları Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
12 Kontrol Listeleri Bölüm Okuması ve Yansıtma Kağıt Yazımı Anlatım, Sunum ve Tartışma
13 Kayıt Yöntemlerinin Uygulaması Bölüm Okuması, Yansıtma Kağıt Yazımı ve Gözlem Kaydı Tutulması Anlatım, Sunum ve Tartışma
14 Gözlemlerin Yorumlanması, Bulguların Uygulamaya Dökülmesi ve Süregiden Değerlendirme Bölüm Okuması, Yansıtma Kağıt Yazımı ve Gözlem Kaydı Tutulması Anlatım, Sunum ve Tartışma
15 Gözlemlerin Yorumlanması, Bulguların Uygulamaya Dökülmesi ve Süregiden Değerlendirme Bölüm Okuması, Yansıtma Kağıt Yazımı ve Gözlem Kaydı Tutulması Anlatım, Sunum ve Tartışma
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık ve konuların tekrarı -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Beaty, J. J. (1986). Observing development of the young child. Columbus, OH: Merrill Publishing.
 McAfee, O., ve Leong, D. (2007). Assessing and guiding young children´s development and learning. Columbus, OH: Merrill Publishing.
 Bentzen, W.R. (1985) Seeing young children: A guide to observing and recording behavior. Albany, NY: Delmar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 3 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar 5
2 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 5
3 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 4
4 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5
5 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 4
6 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
7 Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 4
8 Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
9 Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. 4
10 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. 3
11 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar 5
12 Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar 5
13 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular 5
14 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar 4
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 4
16 Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 3
17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
18 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 155
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.2
Dersin AKTS Kredisi: 6