Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Gelişim Kuramları ve Kuramcıları |
|
Dersin Kodu |
: |
OÖ 723 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZKAN ÖZGÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders gelişim ve okul öncesi alanında ağırlığını sürdüren ve alanın şekillenmesinde önemli rol oynayan gelişim kuramlarını inceleyip değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Gelişim kuramlarının kavramları, ortaya sürülen modelleri ile bu kuramların çocuklarla çalışırken nasıl kullanılabileceği tartışılacaktır. Kuramları ortaya atan ve geliştiren kuramcılar da incelenecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Erken Dönem Gelişim Kuramları, Gesell ve Olgunlaşmacı Kuramlar, Etolojik Kuramlar, Montessori´nin Eğitim Felsefesi ve Anlayışı, Bilişsel-Gelişimsel Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı, Öğrenme Kuramları, Sosyo-Kültürel ve Tarihsel Kuram, Psikoanalitik ve Psikososyal Kuram, Dil Gelişim Kuramı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse Giriş ve Erken Dönem Gelişim Kuramları: Ön Oluşumculuk, Locke ve Rousseau |
Yok |
Anlatım ve Tartışma |
|
2 |
Gesell ve Olgunlaşmacı Kuramlar |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
3 |
Etolojik Kuramlar: Darwin, Lorenz, Tinbergen, Bowlby ve Ainsworth |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
4 |
Montessori´nin Eğitim Felsefesi ve Anlayışı |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
5 |
Organizmik ve Karşılaştırmalı Kuramlar: Werner |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
6 |
Bilişsel-Gelişimsel Kuram: Piaget |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
7 |
Kohlberg´in Ahlak Gelişimi Kuramı |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Öğrenme Kuramları: Pavlov, Watson, Skinner
Sosyal-Bilişsel Öğrenme Kuramı: Bandura |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
10 |
Sosyo-Kültürel ve Tarihsel Kuram: Vygotsky |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
11 |
Psikoanalitik Kuram: Freud |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
12 |
Erikson ve Yaşamın Sekiz Çağı |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
13 |
Ayrılma/Bireyleşme Kuramı: Mahler |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
14 |
Çocukluk Deneyimleri: Schachtel |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
15 |
Dil Gelişim Kuramı: Chomsky |
Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama |
Anlatım, Tartışma ve Sunu |
|
16/17 |
Fİnal Sınavı |
|
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar |
5 |
|
2 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
|
5 |
|
3 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
|
4 |
|
4 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
3 |
|
6 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
5 |
|
7 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
|
5 |
|
8 |
Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
|
3 |
|
9 |
Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
|
5 |
|
10 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
2 |
|
11 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar |
5 |
|
12 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar |
3 |
|
13 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular |
1 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar |
2 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
2 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
2 |
|
17 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
2 |
|
18 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|