Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Gelişim Kuramları ve Kuramcıları

Dersin Kodu : OÖ 723

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. ÖZKAN ÖZGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar
Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders gelişim ve okul öncesi alanında ağırlığını sürdüren ve alanın şekillenmesinde önemli rol oynayan gelişim kuramlarını inceleyip değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Gelişim kuramlarının kavramları, ortaya sürülen modelleri ile bu kuramların çocuklarla çalışırken nasıl kullanılabileceği tartışılacaktır. Kuramları ortaya atan ve geliştiren kuramcılar da incelenecektir.

Dersin İçeriği : Erken Dönem Gelişim Kuramları, Gesell ve Olgunlaşmacı Kuramlar, Etolojik Kuramlar, Montessori´nin Eğitim Felsefesi ve Anlayışı, Bilişsel-Gelişimsel Kuram, Ahlak Gelişimi Kuramı, Öğrenme Kuramları, Sosyo-Kültürel ve Tarihsel Kuram, Psikoanalitik ve Psikososyal Kuram, Dil Gelişim Kuramı

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse Giriş ve Erken Dönem Gelişim Kuramları: Ön Oluşumculuk, Locke ve Rousseau Yok Anlatım ve Tartışma
2 Gesell ve Olgunlaşmacı Kuramlar Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
3 Etolojik Kuramlar: Darwin, Lorenz, Tinbergen, Bowlby ve Ainsworth Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
4 Montessori´nin Eğitim Felsefesi ve Anlayışı Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
5 Organizmik ve Karşılaştırmalı Kuramlar: Werner Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
6 Bilişsel-Gelişimsel Kuram: Piaget Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
7 Kohlberg´in Ahlak Gelişimi Kuramı Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
8 Ara Sınav
9 Öğrenme Kuramları: Pavlov, Watson, Skinner Sosyal-Bilişsel Öğrenme Kuramı: Bandura Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
10 Sosyo-Kültürel ve Tarihsel Kuram: Vygotsky Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
11 Psikoanalitik Kuram: Freud Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
12 Erikson ve Yaşamın Sekiz Çağı Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
13 Ayrılma/Bireyleşme Kuramı: Mahler Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
14 Çocukluk Deneyimleri: Schachtel Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
15 Dil Gelişim Kuramı: Chomsky Bölüm okuması ve yansıtıcı kağıt hazırlama Anlatım, Tartışma ve Sunu
16/17 Fİnal Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Crain. W. (2000). Theories of development: Concepts and applications. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
 Lerner, R. M. (1997). Concepts and theories of human development. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar 5
2 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 5
3 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 4
4 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5
5 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 3
6 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
7 Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. 5
8 Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 3
9 Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar. 5
10 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. 2
11 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar 5
12 Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar 3
13 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular 1
14 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar 2
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 2
16 Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. 2
17 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 2
18 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 3 9
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 155
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.2
Dersin AKTS Kredisi: 6