|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
OÖ 702 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET DOĞANAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Araştırma için bir problem belirleyebilme ve onu sınırlandırarak ifade eder. Araştırma için uygun literatür tarama yöntem ve tekniklerini kullanır. Araştırma amaçlarını hipotez ya da soru cümlesi olarak yazar. Araştırmanın önemini kuralına uygun bir şekilde ifade eder. Araştırmada temel alınacak sayıltı ve sınırlılıkları belirler. Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma modellerini kavrar. Belirlenen probleme uygun araştırma modelini seçer. Sosyal bilim araştırmalarında kullanılan veri toplama yollarını açıklar ve kullanır. Araştırma problemi ve amaçlarına uygun örneklem alır. Araştırma bulgularını uygun biçimde organize eder, sunar ve açıklar. Araştırma sonuçlarını belirtir ve tartışır. Bir araştırma raporunu kurallara uygun olarak yazar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
OÖ 701 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, eğitim bilimlerinin çeşitli alanlarında yüksek lisans eğitimi alan öğrencilere, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, öğrencilerin bir problemi bilimsel yöntemi kullanarak nasıl çözmeye çalışacakları konusundaki bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Araştırna Yöntemleri, veri toplama, araştırma yapma, araştırma modelleri ve veri toplama teknikleri, bulguların sunumu ve yorumlanması, sonuç ve öneriler, raporlaştırma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal bilimlerde araştırma süreç ve teknikleri |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
2 |
a)Problem: Arama, seçme ve ifade etme |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 1 |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
3 |
b)Literatür taraması |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 2 |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
4 |
c)Amaçların ifadesi |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 3 |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
5 |
d)Araştırmanın önemi |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 4 |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
6 |
e)Sayıltı ve sınırlılıklar |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
7 |
f)Tanımlar: Kavramsal ve işlevsel |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
8 |
Vize sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yöntem: Araştırma Modelleri |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 5 |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
10 |
a)Nicel ve nitel yöntemler: Nasıl karar vermeli? |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
11 |
b)Araştırma modelleri: Betimsel modeller, deneysel modeller, ex-post fakto araştırma modeli, tarihi araştırma ve eylem araştırması |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
12 |
Yöntem: Veri ve toplama yolları a)Ölçme kavramı b)Ölçmenin güvenirliği ve geçerliği c)Ölçek türleri d)Veri toplama yolları: Anket, görüşme, gözlem |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
13 |
Yöntem; Bulgular; Bulguların organize edilmesi, sunumu ve açıklanması |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 6 |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
14 |
Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler; Araştırma Raporunun Yazılması |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 7 |
Soru-cevap, tartışma, uygulama ödevleri |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Dersi gözden geçirme |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yzılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cohen L & Manion, L. (1998). Research methods in education (Fourth Edition). London: Routledge.
Eichelberger, R. T. (1989). Disciplined inquiry. Understanding and doing educational research. New York: Longman
APA (2001). Publication manual of the American Psychological Association (Fifth Edition). Washington DC: APA.
Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları
Pears, D. (2004). Bilgi nedir? Çev. A. Güçlü. Bilim Ve Sanat. www.felsefelik.com/kitaplar/pears_david/9757298379 pdf adresinden 24. 09. 2007 tarihinde alınmıştır.
Yıldırım, C. (1991). Bilim felsefesi (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yıldırım, C. (1991). Bilim felsefesi (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık
Yıldırım, C. (1991). Bilim felsefesi (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Borg, W. R. & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction (Fifth Edition). New York: Longman.
Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk Yayın Dağıtım
Gürsakal, N. (2005). Yeni bilim. htpp://homepage.uludag.edu.tr/~gursakal~7 adresinden 16.08. 2005 tarihinde alınmıştır
TÜBA (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi yayınları
Yıldırım, A.& Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar |
3 |
|
2 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
|
3 |
|
3 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
|
5 |
|
4 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
6 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
5 |
|
7 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
|
5 |
|
8 |
Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
|
5 |
|
9 |
Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
|
2 |
|
10 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
2 |
|
11 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar |
3 |
|
12 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar |
3 |
|
13 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular |
2 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar |
3 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
5 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
5 |
|
17 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
5 |
|
18 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
4 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|