|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
OÖ 701 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET DOĞANAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar. Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar. Bilginin kaynaklarını açıklar. Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar. Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, eğitim bilimlerinin çeşitli alanlarında yüksek lisans eğitimi alan öğrencilere, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, öğrencilerin bir problemi bilimsel yöntemi kullanarak nasıl çözmeye çalışacakları konusundaki bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilim, bilimsel yöntem ve araştırma vb. temel kavramlar, araştırmada problem bulma ve ifade etme, hipotez yazma, literatür tarama teknikleri araştırma modelleri ve veri toplama teknikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
2 |
Bilgi, bilim ve araştırma kavramı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
3 |
Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve postpozitivizm |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
4 |
Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve postpozitivizm |
İlgili kaynakların incelenmesi,
Ödev 1 |
Soru-cevap ve tartışma |
|
5 |
Bilgi edinme yolları
|
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 2 |
Soru-cevap ve tartışma |
|
6 |
Bilgi edinme yolları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
7 |
Bilimde nedensellik |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
8 |
Vize sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bilim ve bilim insanı |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 3 |
Soru-cevap ve tartışma |
|
10 |
Bilim ve bilim insanı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
11 |
Bilimsel etik |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
12 |
Bilimsel etik |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
13 |
Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları |
İlgili kaynakların incelenmesi.
Ödev 5 |
Soru-cevap ve tartışma |
|
14 |
Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Dersi gözden geçirme |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
APA (2001). Publication manual of the American Psychological Association (Fifth Edition). Washington DC: APA.
Cohen L & Manion, L. (1998). Research methods in education (Fourth Edition). London: Routledge.
Eichelberger, R. T. (1989). Disciplined inquiry. Understanding and doing educational research. New York: Longman
Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk Yayın Dağıtım
Gürsakal, N. (2005). Yeni bilim. htpp://homepage.uludag.edu.tr/~gursakal~7 adresinden 16.08. 2005 tarihinde alınmıştır
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık
Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları
Yıldırım, C. (1991). Bilim felsefesi (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Borg, W. R. & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction (Fifth Edition). New York: Longman.
Pears, D. (2004). Bilgi nedir? Çev. A. Güçlü. Bilim Ve Sanat. www.felsefelik.com/kitaplar/pears_david/9757298379 pdf adresinden 24. 09. 2007 tarihinde alınmıştır.
TÜBA (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi yayınları
Yıldırım, A.& Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Okul öncesi alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgiler arasında bağ kurar |
3 |
|
2 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
|
3 |
|
3 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür.
|
5 |
|
4 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
|
5 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
6 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
5 |
|
7 |
Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır.
|
5 |
|
8 |
Okul öncesi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar.
|
5 |
|
9 |
Okul öncesi kapsamında yer alan gelişim ve eğitim konu alanlarında kuramsal bilgileri kapsamlı olarak açıklar.
|
2 |
|
10 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
2 |
|
11 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar |
2 |
|
12 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaları eleştirel bakış açısıyla yorumlar |
3 |
|
13 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve tekniklerini uygular |
2 |
|
14 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takımla birlikte çalışır ve liderlik yapar |
3 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
4 |
|
16 |
Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. |
5 |
|
17 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
5 |
|
18 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyü dillerinden birisini kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
5 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|