Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tohum ve Gıdalarda Genetiği Değiştirilmiş Organizmaların Analizi |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-548 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SALİH KAFKAS |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Tohum ve gıda örneklerinde GDO belirlenmesinde örnek alma yöntemlerini bilir 2. DNA izolasyonu ve DNA miktarı ile kalitesinin belirlenmesini bilir 3. PCR ile GDO tarama yöntemlerini bilir 4. GDO´ların real-time PCR ile kalitatif ve kantitatif olarak belirlenmesini bilir 5. Dünyada ve Türkiyede GDO yetiştiriciliğinin ve ticaretinin ve kontrol mekanizmaları ile yasa ve yöntmelikleri bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tohum ve Gıda Örneklerinde Genetiği Değiştirilmiş Organizmaların Belirlenmesini Öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
GDO yetiştiriciliğinin dünyadaki durumu, Yetiştiriciliği yapılan GDO´lu çeşitler, GDO´lu çeşitlerde aktarılan genler ve özellikleri, Tohum ve gıda örneklerinde GDO belirlenmesinde ise örnek alma yöntemleri, GDO laboratuvarının organize edilmesi, Örneklerin Homojenize edilmesi, DNA izolasyonu ve DNA miktarı ile kalitesinin belirlenmesi, PCR ile GDO tarama yöntemleri, Gen-spesifik, Konstrakt-spesifik ve Event-spesifik GDO belirleme yöntemleri, GDO´ların real-time PCR ile kalitatif ve kantitatif olarak belirlenmesi, GDO belirlenmesinde karşılaşılan sorunlar ve çözümü, Elde edilen sonuçların analizi ve rapor yazımı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi Ziraat fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü derslikleri ve Moleküler Genetik Laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
GDO yetiştiriciliğinin dünyadaki durumu |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
2 |
Yetiştiriciliği yapılan GDO´lu çeşitler |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
3 |
GDO´lu çeşitlerde aktarılan genler ve özellikleri |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
4 |
GDO belirlenmesinde ise örnek alma yöntemleri |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
5 |
GDO laboratuvarının organize edilmesi |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
6 |
Örneklerin Homojenize edilmesi |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
7 |
DNA izolasyonu ve DNA miktarı ile kalitesinin belirlenmesi |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
8 |
PCR ile GDO tarama yöntemleri |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
9 |
ARA SINAV |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Sınav haftasına kadar işlenen konulardan sınav |
|
10 |
Gen-spesifik, Konstrakt-spesifik ve Event-spesifik GDO belirleme yöntemleri |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
11 |
GDO´ların real-time PCR ile kalitatif olarak belirlenmesi |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
12 |
GDO´ların real-time PCR ile kantitatif olarak belirlenmesi |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
13 |
GDO belirlenmesinde karşılaşılan sorunlar ve çözümü |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
14 |
Elde edilen sonuçların analizi ve rapor yazımı |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
15 |
Elde edilen sonuçların analizi ve rapor yazımı |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
Ders notları ve kaynak kitaplardaki ilgili bölümler |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
Ders ile ilgili notlarının okunması |
İşlenen tüm konulardan final sınavı |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
4 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
5 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
5 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
4 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
4 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
5 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
4 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
5 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
3 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
5 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
5 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
4 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
5 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
5 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|