|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Biyoteknolojide Etik ve Biyogüvenlik (ZORUNLU) |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-538 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. NESLİHAN YEŞİM YALÇIN MENDİ Prof.Dr. ZERRİN ERGİNKAYA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Biyolojik materyallerle çalışırken ne gibi güvenlik önlemleri alması gerektiğini bilir Konu ile ilgili yapacağı çalışmalarda, ulusal ve uluslar arası yasal düzenlemeleri dikkate alarak çalışacağını bilir. Biyoteknolojik araştırmaların etik boyutunu bilerek, yaşamı ve çalışma hayatı boyunca söz konusu etik kurallara uyacağını bilir. Meslek etiğine saygılı olma yetkinliği kazanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
BT-538 Biyoteknolojide Etik ve Biyogüvenlik (ZORUNLU)
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Biyogüvenlikle ilgili metodik bilgiler ve yasal düzenlemelerin yanı sıra mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi, yaşanan etik sorunlar ve etik sorunların felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar hakkında bilgi vermek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Biyogüvenliğin tanımı ,Biyogüvenlik ve insan, gıda, bitki, hayvan sağlığı açısından önemi ,Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler,Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları, GDO’lu ürünler ve üretim yöntemleri, Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve AB´de GDO´ların bilimsel risk değerlendirmesi, Biyoriskler ve etik sorunlar,
Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği kavramaları ve bunların bilimdeki önemi,
Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar konusunda dikkat etmesi gereken konular
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş ve ders içeriği hakkında genel bilgiler ve yararlanılacak kaynaklar |
kaynak taraması |
Düz anlatım, |
|
2 |
Biyogüvenliğin tanımı ve kapsamı |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
3 |
Biyogüvenlik ve bitki, hayvan sağlığı açısından önemi |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
4 |
Biyogüvenlikle ilgili ulusal ve uluslar arası politikalar ve yasal düzenlemeler |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
5 |
GDO’lu ürünler ve üretim yöntemleri |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
6 |
GDO ‘lu ticari ürünlerde İizlenebilirlik ve etiketleme kurallarının uygulamaları |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
7 |
Biyogüvenlik ile ilgili Ar-Ge çalışmaları |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
8 |
Ara sınav |
|
|
|
9 |
Biyogüvenlik ve insan sağlığı, gıda açısından önemi |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
10 |
Avrupa gıda güvenliği kurumu EFSA ve GDO´ların bilimsel risk değerlendirmesi |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
11 |
Biyoriskler ve etik sorunlar |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
12 |
Biyoteknolojik çalışmalarda doga, insan ve hayvan sağlığını korumada uyulması gereken etik kurallar, etik, biyoetik, çevre etiği, mühendislik etiği |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
13 |
Yaşanan etik sorunlar ve güncel etik sorunlarının felsefi ve sosyolojik boyutu, araştırıcıların bilimsel çalışmalarda etik sorunlar konusunda dikkat e |
kaynak taraması |
Düz anlatım |
|
14 |
Biyoterörizm, Patent Kuralları |
kaynak taraması |
düz anlatım |
|
15 |
Laboratuvar güvenliği |
kaynak taraması |
düz anlatım |
|
16/17 |
Yılsonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
- Fleming, D. O., Hunt, D. L., 2000. Biological safety, ASM press,p.784
- World Health Organization, 2004. Laboratory biosafety manual 3. Edition,WHO, Geneva, p.178
- Pieper, A., 1999. Etiğe giriş. Ayrıntı yayınları, İstanbul, 279 s.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
4 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
3 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
3 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
3 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
4 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
3 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
5 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
5 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
4 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
3 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
3 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
3 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|