|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Aroma Maddeleri Biyosentezi |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-534 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. SERKAN SELLİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gıdalarda Bulunan Aroma Maddelerini Öğrenme Gıdalarda Aroma Maddeleri Biyosentezi ve Mekanizmalarını Tanıma Genler ve Enzimlerin Aroma Biyosentesindeki Rolunü Tanıma Etilenin Aroma Biyosentezindeki Rolünü Öğrenme Mikrooganzimaların Aroma Bitosentezindeki Rolünü Anlamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Gıdalarda aroma kompleks yapıda bir çok uçucu bileşikten oluşur ve kalitede önemli rol oynar. Gıda aroması aldehitler, esterler, alkoller, terpenler gibi bir çok aroma maddesinde oluşur. Bu dersin amacını ,meyve gelişimi sırasında ve özellikle olgunluk döneminde meyvede aroma maddelerinde oluşan biyosentez mekanizmaları (önemli genler ve enzimler) ve parçalanmalar oluşturmaktadır.Bunula birlikte günümüzde biyosentez mekanizmaları aydınlatılması hala sınırlı bir düzeydedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gıdalarda bulunan aroma maddeleri (esterler, alkoller, aldehitler, ketonlar, terpenler, uçucu fenoller, laktonlar), bu bileşiklerin sentezlenme mekanizmaları, aroma biyosentezinde etliki olan bazı genler, aroma biyosentezinde etliki olan enzimler, etilenin aroma maddleri biyosentezindeki rolü. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gıdalarda Aroma Maddelerine Giriş |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
2 |
Gıdalarda Esterler, Alkoller, Akdehitler |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
3 |
Gıdalarda Terpenler, Uçucu fenoller, Laktonlar ve Ketonlar |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
4 |
Aroma Biyosentezinde Etkili olan Bazı Genler |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
5 |
Aroma Biyosentezinde Etkili olan Bazı Enzimler |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
6 |
Aroma Biyosentezinde Etkili olan Mikroorganizmalar |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
7 |
Gıdalarda Mayalardan Oluşan Aroma Maddeleri |
|
|
|
8 |
Ara Sınav |
Ders notu |
Yazılı |
|
9 |
Gıdalarda Bakterilerden Oluşan Aroma Maddeleri |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
10 |
Gıdalarda Küflerden Oluşan Aroma Maddeleri |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
11 |
Etilen Biyosentezi ve Aroma Maddelerinin Oluşum İlişkisi |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
12 |
Etilenden Aroma Maddeleri Biyosentezini Etkileyen Faktörler |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
13 |
Bazı Meyvelerde Aroma Maddeleri Biyosentezi (Elma, Çilek ve Muz) |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
14 |
Bazı Fermentet Ürünlerinde Aroma Maddeleri Biyosentezi (Sirke, Şarap ve Bira) |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
15 |
Bazı Süt Ürünlerinde Aroma Maddeleri Biyosentezi (Peynir ve Yoğurt) |
Ders notu |
Düz anlatım, Bilgisayar ve projektör |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notu |
Yazılı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Carolyn Fisher, Thomas R. Scott, 1997. Food Flavours: Biology and Chemistry. Royal Society of Chemistry, - 165 sayfa
DeFilippi, B. G. 2009. Aroma Volatiles: Biosynthesis and Mechanisms of Modulation During Fruit Ripening. Elsevier Academic Press, 2009 - 37 sayfa
Chi-Tang Ho,Ellene Tratras Contis, 2010. Recent Advances in Food and Flavor Chemistry - Royal Society of Chemistry, - 301 sayfa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
4 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
3 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
3 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
2 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
4 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
3 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
4 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
2 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
4 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
3 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
3 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
4 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
3 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
4 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|