|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Algal Biyoteknoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-525 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OYA IŞIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Biyoteknoloji tanımını yapar. Algal Biyoteknoloji tanımını yapar, Algal Biyoteknolojinin tarihçesini kavrar. Alglerin kullanım alanlarını sıralar. Ticari önemi olan ve yaygın olarak kültüre alınan alg türlerini sayar. Fototrofik mikroalglerin kütle üretiminin fizyolojik prensiplerini tanımlar ve açıklar. Açık sistem havuzlarda ve kapalı sistem fotobiyoreaktörlerde alg üretim koşullarını kavrar. Mikroalg kültür havuzları şekil ve yapım materyallerini açıklar. Havuzlarda bulaşma nedenlerini sıralar ve önlemlerini sayar. Mikroalglere uygulanan stres koşullarını sayar, uygulama sonrası hücre içindeki değişiklikleri açıklar. Dunaliella salina kültürü ve beta karoten üretimi, Haematococcus pluvialis kültürü ve astaksantin üretimini kavrar. Mikroalgal yağ üretiminde yaygin olarak kültüre alınan türleri sayar, yağ uretimi için stres koşullarını açıklar. Mikroalg hasat yöntemlerini kavrar ve yöntemlerin avantaj ve dezavantajlarini açıklar. Mikroalg kurutma ve paketleme koşullarını ve prensiplerini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Deniz ve içsularda yaşayan mikroalgler içerisinde değerli metabolitler üreten mikroalglerin belirlenmesi, hücresel metabolitlerin artırılması , ekonomik değeri olan alg türlerinin dışarı ortamda büyük hacimlerde kültüre alınması, açık sistem havuzlar ve kapalı sistem fotobiyoreaktörlerde alg kültürleri ve üretim planlaması, mikroalg hasatı, kurutma ve saklama . |
|
Dersin İçeriği |
: |
Biyoteknoloji tanımı, algal biyoteknoloji tarihçesi, algal biyoteknolojinin tanımı, alglerin kullanım alanları, ticari değeri olan mikroalg türlerinin belirlenmesi, fototrofik mikroalglerin kütle üretiminin fizyolojik prensipleri, havuzlarda ve fotobiyoreaktörlerde dışarı ortamda yığın kültürler, üretim planlaması, mikroalg hasatı, kurutma ve saklama koşulları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslikler, Algal Biyoteknoloji Laboratuarı, Fotobiyoreaktörler, Havuzlar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyoteknoloji tanımı, Alg Biyoteknolojisi tanımı, Biyoteknoloji ve Algal Biyoteknolojinin tarihçesi |
Dersin tanıtımı Ders notu temini |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
2 |
Alglerin kullanım alanları
Alglerin gıda olarak kullanımı,
Hayvan yemi olarak kullanımı,
Gübre (toprak yapısı iyileştirmede) kullanımı,
|
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
3 |
Ticari önemi olan alg türleri. Mikroskobik inceleme, Türlerin tanınması. |
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
4 |
Fototrofik mikroalglerin kütle üretiminin fizyolojik prensipleri. |
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
5 |
Alg üretim sistemleri, Laboratuar kültürleri, Havuz üretimi, Fotobiyoreaktör üretimi. |
Ders notu ve laboratuar çalışması için föyü okuyarak gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi, Laboratuarda stok kültür hazırlarlar. |
|
6 |
Dışarı alg Üretim sistemleri
Havuzlar
Havuz tipleri
Havuz yapımında malzeme çeşitleri
Karıştırma-Havalandırma (Pedal sistemler, kompresör vb)
|
Ders notu ve Dışarı alg kültürü pilot tesisin tanıtımı, havuzların tanıtımı notlarını okuyarak gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
7 |
Fotobiyoreaktör sistemler,Reaktör tasarımları (Tubular reaktörler, Panel reaktörler),Fotobiyoreaktörlerde kültür parametrelerinin optimizasyonu |
Ders notunu okuyarak ve fotobiyoreaktörler hakkında araştırma yaparak gelirler |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
8 |
Ara Sınav |
.
Ara Sınav |
Ara Sınav |
|
9 |
Havuzlarda bulaşma nedenleri, bulaşanlar ve önlemleri. |
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
10 |
Mikroalg hasat yöntemleri. Filtrasyon, Santrifüj, flokülasyon, sedimantasyon yöntemleri),Hasat etkinliği |
Ders notunu okuyup gelirler. Verilen ödevi yaparlar. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
11 |
Mikroalglere uygulanan stres faktörleri, strese bağlı hücre içindeki fizyolojik değişiklikler. |
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
12 |
Dunaliella salina kültürü ve beta karoten üretimi, Chlorella vulgaris dışarı kültürü. |
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi, besi ortamı hazırlarlar. |
|
13 |
Haematococcus pluvialis kültürü ve astaksantin üretimi. Spirulina platensis dışarı kültürü. |
Ders notunu okuyup gelirler. Verilen ödevi yaparlar. |
Yüz yüze ders işleyişi, besi ortamı hazırlarlar. |
|
14 |
Lipid üretiminde yaygin olarak kültüre alınan mikroalg türleri, mikroalgal yağ uretimi için uygulanan stres faktörleri. |
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
15 |
Endüstriyel ölçekli alg üretimi ekonomik analizi. |
Ders notunu okuyup gelirler. |
Yüz yüze ders işleyişi |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
E.W.BECKER (1994) Microalgae:Biotechnology ve Microbiology,Cambridge University Press, 293 sayfa.
Ders notları
A. Richmond (2004), Handbook of Microalgal Culture, Biotechnology and Applied Phycology, Blackwell Science Ltd,sf:545.
Zvi Cohen (1999) Chemicals from Microalgae, Taylor & Francis, 419 sayfa.
Ders Notu
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
4 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
4 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
4 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
4 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
4 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
4 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
4 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
0 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
4 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
4 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
5 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
5 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
4 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
14 |
14 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
14 |
14 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|