|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitkilerde Katlanmış Haploid Üretimi |
|
Dersin Kodu |
: |
BT-515 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU Prof.Dr. NEBAHAT SARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Haploid bitkilerin ıslahta kullanımını açıklayabilme Bitkilerde haploid bitki elde etme tekniklerini uygulayabilme ve kültür bitkilerinde hangi tekniklerin kullanılabileceğine karar verebilme Haploid bitki, dihaploid bitki, anter-mikrospor kültürü, ovül-ovaryum kültürünü tanımlayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; haploid bitkilerin bitki ıslahındaki önemi ve kültür bitkilerinde katlanmış haploid bitki elde etme yöntemleri hakkında temel ve güncel bilgiler vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Haploidinin tanımı, kapsamı, haploidinin bitki ıslahı açısından önemi , haploid bitki elde etme yöntemleri, anter kültürü, mikrospor kültürü, gynogenesis, bahçe bitkilerinde in vitro katlanmış haploid bitki elde etme , tarla bitkilerinde katlanmış haploid bitki elde etme |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Çukurova Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Bahçe Bitkileri ve Tarla Bölümü seminer salonu ve biyoteknoloji laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Haploidinin tanımı, kapsamı, bitki ıslahı açısından önemi
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
2 |
Haploid bitki elde etme yöntemleri I: Androgenesis- Anter kültürü
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
3 |
Haploid bitki elde etme yöntemleri II: Androgenesis-Mikrospor kültürü
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
4 |
Haploid bitki elde etme yöntemleri III: Gynogenesis
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
5 |
Haploid bitki elde etme yöntemleri IV: Uzak Akrabalar Arası Melezleme
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
6 |
Haploid bitki elde etme yöntemleri V: Parthenogenesis
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
7 |
Bahçe Bitkilerinde in vitro katlanmış haploid bitki elde etme I: Kavun, karpuz
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
8 |
Ara sınav
|
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bahçe Bitkilerinde İn vitro katlanmış haploid bitki elde etme II: Biber, Kabak
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
10 |
Tarla Bitkilerinde Katlanmış Haploid bitki elde etme I: Buğday ve Arpada Anter ve mikrospor kültürü
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
11 |
Tarla Bitkilerinde Katlanmış Haploid bitki elde etme II: Buğday ve Arpada Tür ve Cinsler arası melezleme ile katlanmış haploid elde etme
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
12 |
Tarla Bitkilerinde Katlanmış Haploid bitki elde etme III: Çavdar, Yulaf ve Tritikalede Anter kültürü
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
13 |
Tarla Bitkilerinde Katlanmış Haploid bitki elde etme IV: Mısır ve Çeltikte Anter ve Mikrospor kültürü
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
14 |
Tarla Bitkilerinde Katlanmış Haploid bitki elde etme V: Kolza, Soya fasulyesi, ve Pateteste Anter ve Mikrosor kültürü
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
15 |
Tarla Bitkilerinde Katlanmış Haploid bitki elde etme VI: Ayçiçeği ve Şeker pancarında Gynogenesis ile katlanmış haploid bitki elde etme
|
Ders notları, kaynak kitaplar ve güncel literatürler |
Yüz yüze eğitim, tartışma |
|
16/17 |
Yılsonu sınavı
|
Sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1)Biotechnology in Agriculture and Forestry, Y.P.S. Bajaj (ed), Vol 1, 3, 6, 10, 13, 14, 15, 25, 42
2) Doubled Haplid Production in Crop Plants. M. Maluszynski, K.J. Kahsa, Forster, B.P. and I. Szarejko (eds).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
0 |
|
2 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme |
4 |
|
3 |
Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak |
3 |
|
4 |
Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme |
0 |
|
5 |
Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme |
3 |
|
6 |
Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek |
4 |
|
7 |
Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek |
4 |
|
8 |
Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek |
4 |
|
9 |
Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme |
4 |
|
10 |
Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
4 |
|
11 |
Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
12 |
Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
13 |
Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme |
4 |
|
14 |
Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
4 |
|
15 |
Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme |
4 |
|
16 |
Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
3 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|