Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mikrodizilerin İstatistik Analizi

Dersin Kodu : BT-507

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ZEYNEL CEBECİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gen tanımı, gen kümeleme ve ilgili diğer yöntemlerin istatistiksel analizini öğrenmek
Mikrodizi verilerinin istatistik analizini yapmak ve yorumlamak
Gen çalışmaları ile ilgili biyoinformatik bilgi kaynakları ve veritabanlarını kullanmak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu ders, gen ifadesi başta olmak üzere genomik / mikrodizi denemelerinden edilen verilerin istatistik analizini öğretmektir.

Dersin İçeriği : Mikrodizi denemelerinin tasarımı, mikrodizi görüntülerinin normalleştirilmesi, kalite kontrolü ve restorasyonu, tanımlayıcı istatistik analizler ve ayrıştırma ifadelerinin testleri bu derste işlenen konulardır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Mikrodizi teknolojisine giriş, temel kavram ve terimler Yok Yok
2 Mikrodizi bileşenleri: Diziler, Problar, Saptama Internet´te mikrodizi araştırması yapmak İnternet/Bilgisayar çalışması
3 Görüntü işleme yazılımları Internet´te mikrodizi analizi uygulamalarını araştırmak İnternet/Bilgisayar çalışması
4 Hibridizasyon, normalizasyon ve filtreleme Görüntü işleme işleme ile ilgili kısa öğretici kaynaklardan birinin okunması Okuma
5 Tanımlayıcı istatistikler R yazılımının indirilmesi ve bilgisayara kurulması İnternet/Bilgisayar çalışması
6 Çoklu karşılaştırma testleri Duncan, Tukey, LSD vb çoklu karşılaştırma testleri ile örnek çözme Uygulama
7 Yönetimli sınıflama Sınıflama yöntemleri konusunda kitap bölümlerinden birini okuma Okuma
8 Ara sınav Sınava hazırlanma Bireysel/grup çalışması
9 Gen Kümelemesi Gen kümeleme yöntemleri konusunda bir kitap bölümü okuma Okuma
10 Ayırsama Analizi Ayırsama analizi konusunda bir kitap bölümü okuma Okuma
11 Mikrodizi Denemelerine İişkin Biyoinformatik Bilgi Kaynakları Internet´te biyoinformatik bilgi kaynakları konusunda araştırma yapma İnternet/Bilgisayar çalışması
12 Proje Çalışması - Örnek 1 Proje sunumuna hazırlanma İnternet/Bilgisayar çalışması
13 Proje Çalışması - Örnek 2 Proje sunumuna hazırlanma İnternet/Bilgisayar çalışması
14 Proje Çalışması - Örnek 3 Proje sunumuna hazırlanma İnternet/Bilgisayar çalışması
15 Yarıyıl sonu sınavına hazırlık Preparing for final exam Bireysel/grup çalışması
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Preparing for final exam Bireysel/grup çalışması


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  J van Helden (2002). Statistical analysis of microarray data. http://www.bigre.ulb.ac.be/Users/jvanheld/web_course_microarrays/
 Getting started with microarray analysis in R. http://www.humgen.nl/microarray_analysis_getting_started_with_R.doc
 A Pohl, 2003. Microarray Analysis with R. http://classes.soe.ucsc.edu/bme210/Winter03/lectures/Bio210w03-Lect06-R-Biocond-Intro.pdf
 Using R to draw a Heatmap from Microarray Data. http://www2.warwick.ac.uk/fac/sci/moac/people/students/peter_cock/r/heatmap/
 DNA microarray data analysis using R / Bioconductor. http://www.csc.fi/english/csc/courses/archive/R2007
 Prediction Analysis for Microarrays, for the R package. http://www-stat.stanford.edu/~tibs/PAM/Rdist/index.html
 Microarray analysis exercises 1 - with R. http://jura.wi.mit.edu/bio/education/bioinfo2007/arrays/array_exercises_1R.html
Diğer Kaynaklar  Statistics in Biotechnology. http://www.intesoft.com/produits/tech/systat/resources/pdf/StatBiotech.pdf
 Microarray - How Does It Work? http://www.unsolvedmysteries.oregonstate.edu/microarray_07
 The GENSCAN Web Server at MIT. http://genes.mit.edu/GENSCAN.html
 MicoVito. http://www.transcriptome.ens.fr/micovito/
 Microarray Techniques. http://www.cs.columbia.edu/4761/notes07/chapter5.2-microarray.pdf
 Microarrays. The basics. http://faculty.ucr.edu/~tgirke/HTML_Presentations/Manuals/Microarray/arrayBasics.pdf
 Smyth, G. K. (2005). Limma: linear models for microarray data. In: Bioinformatics and Computational Biology Solutions using R and Bioconductor, R. Gentleman, V. Carey, S. Dudoit, R. Irizarry, W. Huber (eds.), Springer, New York, pages 397–420. http://www.statsci.org/smyth/pubs/limma-biocbook-reprint.pdf


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 3 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 1
2 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme 2
3 Alana ilişkin uluslararası çalışmaları takip edebilme, uluslar arası düzeyde çeşitli sosyal etkileşim ve bilimsel çalışma grupları içinde yer alma ve kendi çalışmalarını uluslar arası düzeyde paylaşabilmek için en az bir yabancı dilde iletişim becerilerine sahip olmak 3
4 Biyoteknoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini yeterli düzeyde kullanabilme 5
5 Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme 4
6 Biyoteknoloji bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, çalışma alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, alanına ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek 3
7 Alana ilişkin yürütülen çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olarak; araştırma sürecini bu değerler çerçevesinde yürütebilmek 2
8 Biyoteknoloji alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve teorileri şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirebilmek 5
9 Doğal ve uygulamalı bilimlerde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme 5
10 Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
11 Biyoteknolojinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 2
12 Biyoteknolojide edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme 5
13 Alanını ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme 2
14 Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme 1
15 Biyoteknoloji ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme 4
16 Biyoteknoloji ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 14 14
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6