|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hayvan Barınaklarında Çevre Denetimi I |
|
Dersin Kodu |
: |
TM-597 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. YILMAZ YILDIZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevre denetiminin hayvansal üretim açısından önemini bilir. Nemli hava ve nemli havanın özelliklerini bilir. Nemli hava işlemleri (Duyulur ısı ekleme ve duyulur ısı çekme, evaporatif soğutma, ısı ve nem ekleme, ısı ve nem çekme nemli havanın adiyabatik karışımı) bilir. Kondüksiyonla ısı transferi (Tek ve çok katlı düzlem, silindirik ve küresel cisimlerde, kararlı akış koşullarında, yüzeyden yüzeye kondüksiyonla ısı transferi) hakkında bilgilidir. Konveksiyonla ısı transferi (Düz yüzeylerde ve daire kesitli kanallarda laminer and türbülans akış koşullarında zorlanmış konveksiyonla ısı transferi) hakkında bilgi sahibidir. Konveksiyonla ısı transferi (Yatay ve düşey düzlem cisimlerde doğal konveksiyonla ısı transferi).
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, hayvan barınaklarında çevre denetimi amacıyla uygulanan havalandırma, ısıtma ve serinletme sistemlerinin tasarımına yönelik bilgilerin kazandırılmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş (Çevre denetiminin hayvansal üretim açısından önemi),
Nemli hava ve nemli havanın özellikleri (Kuru termometre sıcaklığı, yaş termometre sıcaklığı, bağıl nem, nem oranı, çiğ oluşum sıcaklığı, özgül hacim, yoğunluk ve entalpi) ve ölçülmesi,
Nemli hava işlemleri (Psikrometrik işlemler) (Duyulur ısı ekleme ve duyulur ısı çekme, evaporatif soğutma, ısı ve nem ekleme, ısı ve nem çekme nemli havanın adiyabatik karışımı),
Psikrometrik diyagramlar,
Isı transferine giriş (Isının kondüksiyon, konveksiyon ve radyasyonla transferi),
Kondüksiyonla ısı transferi (Tek ve çok katlı düzlem, silindirik ve küresel cisimlerde, kararlı akış koşullarında, yüzeyden yüzeye kondüksiyonla ısı transferi),
Konveksiyonla ısı transferi (Düz yüzeylerde ve daire kesitli kanallarda laminer and türbülans akış koşullarında zorlanmış konveksiyonla ısı transferi),
Konveksiyonla ısı transferi (Yatay ve düşey düzlem cisimlerde doğal konveksiyonla ısı transferi).
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş,
Çevre denetiminin hayvansal üretim açısından önemi. |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
2 |
Nemli hava, nemli havanın özellikleri (Kuru termometre sıcaklığı, yaş termometre sıcaklığı, bağıl nem, nem oranı) ve ölçülmesi. |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
3 |
Nemli hava, nemli havanın özellikleri (Çiğ oluşum sıcaklığı, özgül hacim, yoğunluk ve entalpi) ve ölçülmesi. |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
4 |
Nemli hava işlemleri (Psikrometrik işlemler) (Duyulur ısı ekleme ve duyulur ısı çekme). |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
5 |
Nemli hava işlemleri (Evaporatif soğutma, ısı ve nem ekleme, ısı ve nem çekme). |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
6 |
Nemli hava işlemleri (Nemli havanın adiyabatik karışımı). |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
7 |
Psikrometrik diyagramlar. |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
8 |
Psikrometrik diyagramlarla nemli hava işlemleri (Duyulur ısı ekleme ve duyulur ısı çekme,ısı ve nem ekleme, ısı ve nem çekme). |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
9 |
Psikrometrik diyagramlarla nemli hava işlemleri (Evaporatif soğutma, adiyabatik karışım). |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
10 |
Isı transferine giriş (Isının kondüksiyon, konveksiyon ve radyasyonla transferi).
|
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
11 |
Kondüksiyonla ısı transferi (Tek ve çok katlı düzlem, silindirik ve küresel cisimlerde, kararlı akış koşullarında, yüzeyden yüzeye kondüksiyonla ısı transferi). |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
12 |
Ara sınav. |
|
|
|
13 |
Konveksiyonla ısı transferi (Düz yüzeylerde laminer and türbülans akış koşullarında zorlanmış konveksiyonla ısı transferi). |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
14 |
Konveksiyonla ısı transferi (Daire kesitli kanallarda laminer ve türbülans akış koşullarında zorlanmış konveksiyonla ısı transferi) |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
15 |
Yatay ve düşey düzlem cisimlerde doğal konveksiyonla ısı transfer. |
Önerilen kaynaklardan bilgi edinme. |
Derslik ortamında konu anlatımı. |
|
16/17 |
Final sınavı. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
YILDIZ, Y., KARACA, C. DAĞTEKİN, M., (2010). Hayvan Barınaklarında Çevre Denetimi (Havalandırma, Isıtma, ısıtma ve Aydınlatma). ISBN: 978-975-377-75-6, Hasad Yayıncılık Ltd. Şti. Ümraniye-34760-İSTANBUL.
Holman, J. P., 1992. Heat Transfer. 7th Edition, McGrawe-Hill Book Company, Printed in Singapore.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
TAMER, Ş.,(1990). Klima ve Havalandırma, Cilt I: Genişletilmiş 2. Baskı. METEKSAN A.Ş., Ankara.
MUTAF, S., (1980). Buharlaşma İle Serinletmenin Kümes İçi Çevre Koşullarına Etkisi. E.Ü.Ziraat Fakültesi Yayınları No:341, Bornova-İzmir.
MUTAF, S., R. SÖNMEZ, (1984) Hayvan Barınaklarında İklimsel Çevre ve Denetimi. E.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları No: 438, Bornova-İzmir.
Özışık, M. N., 1989. Heat Transfer A Basic Approach. 4th Edition, McGrawe-Hill Book Company, Printed in Singapore.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olmak |
3 |
|
2 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile uygulayabilmek |
0 |
|
3 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmek |
2 |
|
4 |
Bağımsız olarak kendi başına, bir problemin kurgulanmasından başlayarak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları uygulamak ve bunları yazılı ve sözlü olarak sunabilmek |
0 |
|
5 |
Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek |
3 |
|
6 |
Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirmek ve gelişmesine katkıda bulunabilmek |
2 |
|
7 |
Mesleğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme yetkinliğine sahip olmak |
0 |
|
8 |
Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme, öğretme ve denetleme yeterliliğine sahip olmak |
0 |
|
9 |
Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine ulaşmak |
0 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama becerisi kazanmak |
0 |
|
11 |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak |
0 |
|
12 |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilmek |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|