Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Endüstriyel Hidrolik ve Tarım Makinalarında Uygulamaları

Dersin Kodu : TM-509

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MEHMET TUNÇ ÖZCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hidrostatik ve hidrodinamik ile ilgili temel kavramları anlar.
Sıvının bir kuvvet kaynağı olarak kullanılmasında söz konusu olan temel unsur ve elemanları kavrar.İdeal bir gaz olarak kullanılan havanın basınç, hacim ve sıcaklık açısından bağıntısını kavrar
Hidrolik ve Pnömatik güç devrelerinde kullanılan elemanları tanır ve görevlerini anlar.
Hidrolik ve pnömatik analizi yapar ve çalışma özelliklerini anlar. Basit hidrolik veya pnömatik devre tasarımı yapar. Tarım makinalarında uygulanan komuta ve kontrol uygulamalarını anlar ve tasarımlar.
Hidrolik veya pnömatik devrede arıza arar ve olası arızayı tahmin eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : SEÇMELİ DERSLER

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Hidrolik ve pnömatik sistemlerin çalışma ilkeleri ve bunların tarımdaki uygulamaları konularında bilgi vermek. Basit hidrolik veya pnömatik devrelerin tasarımını yapmak. Tarım makinelerinde uygulanan hidrolik denetim ve güç kaynağı uygulamalarını tanımak ve tasarımını yapmak ve arıza takibi yapmak.

Dersin İçeriği : Hidrolik ve pnömatiğin temel ilkeleri. Hidrolik akışkanlar ve Pnömatik akışkan havanın sınıflandırılması. Hidrolik ve pnömatik devre elemanlarının şematik gösterimleri. Hidrolik pompalar. Sınıflandırılması ve genel özellikleri kullanım yerleri ve hesap yöntemleri. Kompresörler. Hidrolik ve pnömatik lineer motorlar (pistonlar). Özellikleri, yapısı, üretimdeki çeşitleri, kullanım yerleri ve hesap yöntemleri. Valfler, özellikleri, yapısı, üretimdeki çeşitleri, kullanım yerleri. Depo, hortum, boru ve ara elemanları. Hidrolik ve pnömatik şema örneklerinin çözümlenmesi. Tarım makinalarında hidrolik ve pnömatik uygulamaları, komuta ve kontrol düzenekleri, otomasyon uygulamaları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hidrolik ve pnömatiğin temel ilkeleri. Hidrolik akışkanlar. Sınıflandırılması. Sınıflandırma kriterleri. Kullanım özellikleri. Pnömatik akışkan havanın özelliklerinin araştırılması. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Öğrencilerle karşılıklı olarak program akışına uygun, teorik esasların aktarılması, görsel materyal ile sunum ve pratik uygulamalar.
2 Hidrolik güç iletiminin sınıflandırılması. Hidrolik güç iletim yöntemlerinin özelikleri ve kullanım yerleri. Hidrolik güç iletim yöntemlerinin şematik gösterimleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular öğrencilerle karşılıklı olarak program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
3 Hidrolik devre elemanlarının şematik gösterimleri. Pnömatik sistemlerde güç iletim yöntemlerinin özelikleri ve kullanım yerleri. Pnömatik güç iletim yöntemlerinin şematik gösterimleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular öğrencilerle karşılıklı olarak program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
4 Hidrolik simgelerin tanıtımı ve okunması. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular öğrencilerle karşılıklı olarak program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
5 Kompresörler. Çeşitleri ve kullanım özellikleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular öğrencilerle karşılıklı olarak program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
6 arasınavı Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.
7 Hidrolik ve pnömatik lineer motorlar (pistonlar). Özellikleri, yapısı, üretimdeki çeşitleri, kullanım yerleri ve hesap yöntemleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular öğrencilerle karşılıklı olarak program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
8 Hidrolik şemalar üzerinde çözümleme Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular öğrencilerle karşılıklı olarak program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
9 Yönlendirme valfleri. Sınıflandırılması. Özellikleri, çeşitleri ve kullanım yerleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
10 Hidrolik ve pnömatik motorlar. Sınıflandırılması ve genel özellikleri. Dişli motorlar, özellikleri, yapısı, üretimdeki çeşitleri ve kullanım yerleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
11 Hidrolik akışkanların tanıtımı, özellikleri, çeşitleri. Hava koşullandırılması ve havanın özellikleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
12 Hidrolik depo, hortum, boru ve ara elemanları. Sınıflandırılması, Özellikleri, çeşitleri ve kullanım yerleri. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular program akışına uygun, teorik esasların aktarılması,
13 Hidrolik ve pnömatik devre tasarımı uygulaması Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Uygulamalı çalışma
14 Yarım makinalarında uygulanan bazı hidrolik ve pnömatik devrelerin incelenmesi. Ders notundaki ve yardımcı kaynaklardaki ilgili konular Uygulamalı çalışma
15 arasınavı Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.
16/17 yılsonu sınavı Ödevleri tamamlamak. Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak.


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Güç Hidroliği. Michael.J.Pinches, John G.Asby.Çev.Erol Tuna.1994. Milli Eğitim Bakanlığı yayınları:2705.ANKARA.
Diğer Kaynaklar  Endüstriyel Hidrolik Kontrol. Peter Rohner. Çev.ferit Erfan.1994.Milli Eğitim Bakanlığı yayınları:2711.ANKARA.
 Endüstriyel Hidrolik. İsmail Karacan.1987.Teknik Eğitim Fakültesi yayınları. Ankara


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans derecesi yeterliliklerine dayalı bir alanda, bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yeterliliklerine sahip olmak 4
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilmek ve bu bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile uygulayabilmek 4
3 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki gruplara sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmek 3
4 Bağımsız olarak kendi başına, bir problemin kurgulanmasından başlayarak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları uygulamak ve bunları yazılı ve sözlü olarak sunabilmek 4
5 Mesleki faaliyet ve projelerdeki öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek 5
6 Çalışma gruplarının stratejik performanslarını değerlendirmek ve gelişmesine katkıda bulunabilmek 2
7 Mesleğinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme yetkinliğine sahip olmak 4
8 Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme, öğretme ve denetleme yeterliliğine sahip olmak 5
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine ulaşmak 2
10 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal bağlamda etkilerini anlama ve doğru bir biçimde yorumlama becerisi kazanmak 4
11 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak 3
12 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesinde stratejik karar verme süreçleri ile işlevsel etkileşim kurarak liderlik yapabilmek 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 4 60
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 10 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 12 24
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 155
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.2
Dersin AKTS Kredisi: 6