|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Zararlı Maden Artıkları ve Arıtma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MD-602 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN VAPUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
baz metaller asit maden drenajı düşük tenörlü maden artıkları geri kazanım Siyanir liçi Cevher Hazırlama Artıkların geri kazanımı
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
maden çıkarımı ve cevher hazırlama işlemleri artılar oluşturur. Artıkların ekonomik değeri vardır. geri kazanım ve zenginleştirme ile sanayi hammaddesi olarak faydalanılmaktadır. Bu derste özellikle cevher hazırlama ve metalujik atıkların değerlendirilmesi ve geri kazanım yöntemleri anlatılacaktır. Özellikle altın madenciliği ve diğer madenlerde kullanılan zararlı atıkların toksik etkilerini önleme yöntemleri açıklanacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Metalik madenler (kurşun, çinko, bakır, krom, demir ve diğerleri) toksik etkileri, Asit maden drenajı, Değerli metal kazanımı, altın ve gümüş madenciliği, siyanür liçi (yığın, tank ve yerinde liç), uranyum cevheri kazanımı ve çıkan artıkların geri kazanımı, düşük tenörlü artıkların geri kazanımı, metalurjik tesislerden çıkan artıkların gerikazanımı |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
maden mühendisliği bölüm derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kurşun-çinko cevheri artıkların geri kazanımı ve toksik etkilerinin önlenmesi |
ders notları |
sunu |
|
2 |
Bakır, demir ve komplex yapılı (sülfürlü) artıkların geri kazanımı ve toksik etkileri |
ders notları |
sunu |
|
3 |
Asit maden drenajı |
ders notları |
sunu |
|
4 |
Zararlı artıklar (endüstriyel ve metalurjik tesis) |
ders notları |
sunu |
|
5 |
Zararlı artıkların toksik etkileri (endüstriyel ve metalurjik tesis) |
ders notları |
sunu |
|
6 |
Düşük tenörlü cevherler ve tesis artıkları |
ders notları |
sunu |
|
7 |
Güncel makale ve araştırma incelemeleri |
ders notları |
sunu |
|
8 |
Siyanür liçi (altın-Gümüş ) madenciliği artıklarının toksik etkilerinin önlenmesi |
ders notları |
sunu |
|
9 |
arasınav |
|
|
|
10 |
Siyanür liçi ve geri kazanım imkanları |
ders notları |
sunu |
|
11 |
Güncel makale ve araştırma incelemeleri |
ders notları |
sunu |
|
12 |
Platin ve uranyum madenciliği ve zaralı etkilerin önlenmesi |
ders notları |
sunu |
|
13 |
Nadir toprak elementlerinin gerikazanımı |
ders notları |
sunu |
|
14 |
Konu tekrarı ve mazeret sınavı |
ders notları |
sunu |
|
15 |
final sınavı |
|
|
|
16/17 |
Final mazeret sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Konu ile ilgili güncel makaleler (SCI)
Wills, B.A, 1997, Mineral Processing technology, 486 pages
Shreve R.N., Brink J.A., 1977, Chemical Process Industries (Fourth Edition), 814 pages
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. |
5 |
|
2 |
Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. |
4 |
|
3 |
Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak |
5 |
|
4 |
Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak |
4 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi |
4 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek |
5 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. |
5 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. |
5 |
|
9 |
Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. |
4 |
|
10 |
Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak |
4 |
|
11 |
Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi |
5 |
|
12 |
Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
7 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|