Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fizikokimyasal İşlemler ile Cevher Zenginleştirme

Dersin Kodu : MD-599

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN VAPUR

Dersin Öğrenme Kazanımları : flotasyon reaktifleri
toplayıcılar, bastırıcılar, canlandırıcılar, pH ayarlayıcılar
Tanecik yüzey kimyası
liç kimyası
katı-sıvı ayırımı ve yüzey kimyası

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : cevher hazırlamada flotasyon, leaching, kırma öğütme ve sınıflama işlemlerinde hem fiziksel hemde kimyasal yöntemler kullanılmaktadır. Özellikle flotasyon işleminde kullanılan kimyasalların etkileri anlatılacaktır. Taneciklerin yüzey özelliklerine etkileri belirtilecektir.

Dersin İçeriği : Flotasyon işlemi, temas açısı, zeta potansiyeli, toplayıcı, bastırıcı, köpürtücü, canlandırıcı v.b. kimyasalların etkileri, adhezyon ve kohezyon kuvvetleri, kırma-öğütme ve gravite zenginleştirmede kullanılan reaktifler, liç işlemi, redoks potansiyeli ve Eh-pH etkileşimi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : maden mühendisliği bölümü derslikleri ve laboratuvarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Öğütme ve sınırflama, gravite zevginleştirme ve Flotasyon genel özellikler ile kullanılan kimyasallar Ders notları sunu
2 yüzey kimyası Ders notları sunu
3 temas açısı, Ders notları sunu
4 zeta potansiyeli, Ders notları sunu
5 yüzey gerilimi ölçümü Ders notları sunu
6 liç işleminde kullanılan reaktifler Ders notları sunu
7 asit-baz ve sulu çözeltilerin cevher üzerine etkileri Ders notları sunu
8 Eh-pH diyagramları ve redoks potansiyeli Ders notları sunu
9 Arasınav
10 Konuyla ilgili güncel makale ve araştırmaların incelenmesi Ders notları sunu
11 Katı-sıvı ayırımında kullanılan reaktifler Ders notları sunu
12 Reaktiflerin tanecik yüzeyine etkileri Ders notları sunu
13 Konuyla ilgili güncel makale ve araştırmaların incelenmesi Ders notları sunu
14 Konu tekrarı, uygulamalar ve mazeret sınavı Ders notları sunu
15 Final sınavı
16/17 Final mazeret sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Önal G, Ateşok G, 1994, Cevher Hazırlama El Kitabı (Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı), 511 sayfa
 Wills B.A., 1997, Mineral Processing Technology, 486 pages
 Yıldız N., 2007 Cevher Hazırlama, 500 sayfa
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. 5
2 Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. 4
3 Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak 4
4 Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak 4
5 Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi 4
6 Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek 5
7 Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. 5
8 Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. 4
9 Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. 5
10 Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak 5
11 Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi 5
12 Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 5 70
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 152
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.08
Dersin AKTS Kredisi: 6