|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Fizikokimyasal İşlemler ile Cevher Zenginleştirme |
|
Dersin Kodu |
: |
MD-599 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HÜSEYİN VAPUR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
flotasyon reaktifleri toplayıcılar, bastırıcılar, canlandırıcılar, pH ayarlayıcılar Tanecik yüzey kimyası liç kimyası katı-sıvı ayırımı ve yüzey kimyası
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
cevher hazırlamada flotasyon, leaching, kırma öğütme ve sınıflama işlemlerinde hem fiziksel hemde kimyasal yöntemler kullanılmaktadır. Özellikle flotasyon işleminde kullanılan kimyasalların etkileri anlatılacaktır. Taneciklerin yüzey özelliklerine etkileri belirtilecektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Flotasyon işlemi, temas açısı, zeta potansiyeli, toplayıcı, bastırıcı, köpürtücü, canlandırıcı v.b. kimyasalların etkileri, adhezyon ve kohezyon kuvvetleri, kırma-öğütme ve gravite zenginleştirmede kullanılan reaktifler, liç işlemi, redoks potansiyeli ve Eh-pH etkileşimi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
maden mühendisliği bölümü derslikleri ve laboratuvarları |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğütme ve sınırflama, gravite zevginleştirme ve Flotasyon genel özellikler ile kullanılan kimyasallar |
Ders notları |
sunu |
|
2 |
yüzey kimyası |
Ders notları |
sunu |
|
3 |
temas açısı, |
Ders notları |
sunu |
|
4 |
zeta potansiyeli, |
Ders notları |
sunu |
|
5 |
yüzey gerilimi ölçümü |
Ders notları |
sunu |
|
6 |
liç işleminde kullanılan reaktifler |
Ders notları |
sunu |
|
7 |
asit-baz ve sulu çözeltilerin cevher üzerine etkileri |
Ders notları |
sunu |
|
8 |
Eh-pH diyagramları ve redoks potansiyeli |
Ders notları |
sunu |
|
9 |
Arasınav |
|
|
|
10 |
Konuyla ilgili güncel makale ve araştırmaların incelenmesi |
Ders notları |
sunu |
|
11 |
Katı-sıvı ayırımında kullanılan reaktifler |
Ders notları |
sunu |
|
12 |
Reaktiflerin tanecik yüzeyine etkileri |
Ders notları |
sunu |
|
13 |
Konuyla ilgili güncel makale ve araştırmaların incelenmesi |
Ders notları |
sunu |
|
14 |
Konu tekrarı, uygulamalar ve mazeret sınavı |
Ders notları |
sunu |
|
15 |
Final sınavı |
|
|
|
16/17 |
Final mazeret sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Önal G, Ateşok G, 1994, Cevher Hazırlama El Kitabı (Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı), 511 sayfa
Wills B.A., 1997, Mineral Processing Technology, 486 pages
Yıldız N., 2007 Cevher Hazırlama, 500 sayfa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. |
5 |
|
2 |
Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. |
4 |
|
3 |
Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak |
4 |
|
4 |
Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak |
4 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi |
4 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek |
5 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. |
5 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. |
4 |
|
9 |
Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. |
5 |
|
10 |
Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak |
5 |
|
11 |
Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi |
5 |
|
12 |
Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
5 |
70 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 152 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.08 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|