|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Madencilik ve Malzeme |
|
Dersin Kodu |
: |
MD-592 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. NİL DÖNDERİCİ YAPICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Teknolojik ilerlemelerden faydanılarak lisansüstü öğrencilerinin disiplinlerarası iletişim kurulması sağlanılır Malzemeleri değerlendirebilme yeteneğini kazandırılır Bilim ve teknolojinin en ileri seviyelerinde araştırma projeleri üretilmesi sağlanır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bileşiminde metal bulunan maden filizlerinden metal ve alaşımlarının elde edilmesi ve bunların belli işlemlerden geçirilerek endüstrinin istediği hammadde haline getirilmesi, plastik ve seramik gibi metal olmayan maddelerin elde edilmesi ve işlenmesi konularında eğitim ve araştırma yapılır. Mikroyapı-özellik-performans ilişkisi ve kullanım esnasında malzeme davranışını etkileyen faktörler üzerinde özellikle durulmaktadır. Metallerde kristal yapılar ve bu yapıların metallere etkisi, alaşımlar ve katılaşma eğrileri, demir-sementit denge diyagramı, çelik üretim yöntemleri ve çelik standartları, çeliklerde ısıl işlemler demir olmayan metaller, malzeme muayenesi ve bu amaçla kullanılan alet ve cihazlar bu ders kapsamında yer almaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Malzeme tanımı, Metaller ve Mekanik özellikleri, Alaşımlar, Kompozitler, polimerler
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Danışman hocanın öngördüğü yerler |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Malzeme türleri ve sınıflaması |
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
2 |
Atomlar, bağlar,kristaller, kristal fazlar, kristal sistemleri, kafesler.
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
3 |
Kristal kusurlar, noktasal, yüzeysel,çizgisel
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
4 |
Fiziksel ve Mekanik özellikler
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
5 |
Kristal Olmayan materyalleri; sıvılar, gazlar.
|
ÖğreÖğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
6 |
Faz diyagramları, atomik difiüzyon
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
7 |
Dönüşümlerin Kinetiği ve Isıl İşlemler
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
8 |
Elektriksel ve Manyetik Özellikler
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
9 |
Metaller ve alaşımlar
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
10 |
Demir-çelik alaşımları
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
11 |
Ortam Etkileri
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
12 |
Kompozitler
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
13 |
Seramikler
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
14 |
Dielektrik ve polimerler seramik optik özellikleri.
|
Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar |
Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
W. F. Smith, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği 3. basımdan çev. N.G. Kınıkoğlu, Literatür yayıncılık, 2001 (Türkçe)
Malzeme Bilgisi, Prof.Dr. Ahmet Çetin CAN Birsen Yayınevi İST 2006
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
ilgili Web Siteleri
Cisimlerin Yapısı ve Özellikleri, Prof. Bekir POSTACIOĞLU, İ.T.Ü. Yayını, 1981
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. |
4 |
|
2 |
Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. |
5 |
|
3 |
Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak |
4 |
|
4 |
Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak |
3 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi |
5 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek |
5 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. |
5 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. |
5 |
|
9 |
Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. |
5 |
|
10 |
Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak |
5 |
|
11 |
Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi |
5 |
|
12 |
Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
6 |
18 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|