Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Madencilik ve Malzeme

Dersin Kodu : MD-592

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. NİL DÖNDERİCİ YAPICI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Teknolojik ilerlemelerden faydanılarak lisansüstü öğrencilerinin disiplinlerarası iletişim kurulması sağlanılır
Malzemeleri değerlendirebilme yeteneğini kazandırılır
Bilim ve teknolojinin en ileri seviyelerinde araştırma projeleri üretilmesi sağlanır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bileşiminde metal bulunan maden filizlerinden metal ve alaşımlarının elde edilmesi ve bunların belli işlemlerden geçirilerek endüstrinin istediği hammadde haline getirilmesi, plastik ve seramik gibi metal olmayan maddelerin elde edilmesi ve işlenmesi konularında eğitim ve araştırma yapılır. Mikroyapı-özellik-performans ilişkisi ve kullanım esnasında malzeme davranışını etkileyen faktörler üzerinde özellikle durulmaktadır. Metallerde kristal yapılar ve bu yapıların metallere etkisi, alaşımlar ve katılaşma eğrileri, demir-sementit denge diyagramı, çelik üretim yöntemleri ve çelik standartları, çeliklerde ısıl işlemler demir olmayan metaller, malzeme muayenesi ve bu amaçla kullanılan alet ve cihazlar bu ders kapsamında yer almaktadır.

Dersin İçeriği : Malzeme tanımı, Metaller ve Mekanik özellikleri, Alaşımlar, Kompozitler, polimerler

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Danışman hocanın öngördüğü yerler


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Malzeme türleri ve sınıflaması Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
2 Atomlar, bağlar,kristaller, kristal fazlar, kristal sistemleri, kafesler. Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
3 Kristal kusurlar, noktasal, yüzeysel,çizgisel Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
4 Fiziksel ve Mekanik özellikler Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
5 Kristal Olmayan materyalleri; sıvılar, gazlar. ÖğreÖğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
6 Faz diyagramları, atomik difiüzyon Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
7 Dönüşümlerin Kinetiği ve Isıl İşlemler Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
8 Elektriksel ve Manyetik Özellikler Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
9 Metaller ve alaşımlar Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
10 Demir-çelik alaşımları Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
11 Ortam Etkileri Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
12 Kompozitler Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
13 Seramikler Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım
14 Dielektrik ve polimerler seramik optik özellikleri. Öğrenci verilen konu ile ilgili detay veri toplar, okur, rapor hazırlar Ders notları, İlgili Web Siteleri, karşılıklı soru cevap ve anlatım


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  W. F. Smith, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği 3. basımdan çev. N.G. Kınıkoğlu, Literatür yayıncılık, 2001 (Türkçe)
 Malzeme Bilgisi, Prof.Dr. Ahmet Çetin CAN Birsen Yayınevi İST 2006
Diğer Kaynaklar  ilgili Web Siteleri
 Cisimlerin Yapısı ve Özellikleri, Prof. Bekir POSTACIOĞLU, İ.T.Ü. Yayını, 1981


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 3 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. 4
2 Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. 5
3 Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak 4
4 Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak 3
5 Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi 5
6 Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek 5
7 Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. 5
8 Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. 5
9 Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. 5
10 Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak 5
11 Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi 5
12 Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 6 18
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6