|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Madencilik Faliyetleri Sonrası Bozulan Sahaların Yeniden Düzenlenmesi |
|
Dersin Kodu |
: |
MD-581 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖZEN KILIÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Madencilik faaliyetlerinin çevresel etkilerinin neler olduğu 2. Madencilik faaliyetleri sırasında ve sonrasında oluşabilecek etkileşimler 3. Madencilik faaliyetleri sırasında veya sonrasında madencilik yapılan alanların düzenlenmesinin önemi ve gerekliliği, 4. Saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesi, 5. Dünyadan ve Türkiye´den saha düzenleme örnekleri, yapılan bir saha düzenleme projesinin olmazsa olmazları ve projenin ne şekilde sunulması gerektiği.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
MD-581 Madencilik Faliyetleri Sonrası Bozulan Sahaların Yeniden Düzenlenmesi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
1. Madencilikfaaliyetleri sırasında ortaya çıkan çevre sorunlarının çözümlenmesi konusunda bilgilendirme yapmak, 2. Madencilik faaliyetleri sonrası madencilik yapılan alanların tekrar doğaya kazandırılmak için düzenlenmesinin önemini ve gerekliliğini öğretmek, 3. Saha düzenleme alternatiflerinin değerlendirilmesi hususunda bilgilendirmek, 4. Türkiye’de bu konudaki yasa ve yöneltmelikleri anlatmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genel Bilgiler. Açık ocağın doğal dengeye müdahalesi. Açık işletme alanlarında onarım aşamaları. Onarımın planlanması. Onarım çalışmaları ve temel onarım aşamaları. İşletmesi sona ermiş ocakların kullanılma olanakları. Açık ocak işletmeciliği arazi ıslah çalışmaları ve uygulamadan örnekler. Yer altı işletmesinin doğal dengeye müdahalesi. Yer altı boşluklarının farklı amaçlar için kullanılma olanakları. Uygulamadan örnekler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslikler |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
2 |
Açık ocağın doğal dengeye müdahalesi
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
3 |
Açık işletme alanlarında onarım aşamaları
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
4 |
Onarımın planlanması
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
5 |
Onarım çalışmaları ve temel onarım aşamaları
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
6 |
İşletmesi sona ermiş ocakların kullanılma olanakları |
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
7 |
Açık ocak işletmeciliği arazi ıslah çalışmaları ve uygulamadan örnekler
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
8 |
Ödev Değerlendirme Çalışması
|
|
|
|
9 |
Açık ocak işletmesinin doğal dengeye müdahalesi
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
10 |
Açık ocak işletmesi boşluklarının farklı amaçlar için kullanılma olanakları
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
11 |
Açık ocak işletmesi boşluklarının farklı amaçlar için kullanılma olanakları
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
12 |
Açık ocak işletmesi boşluklarının farklı amaçlar için kullanılma olanakları
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
13 |
Türkiye ve Dünyadan uygulama örnekleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
14 |
Türkiye ve Dünyadan uygulama örnekleri
|
Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar
|
Ders notu, pow. sunuları, hes. Mak.
|
|
15 |
Ödev Değerlendirme ve Final Sınavı
|
|
|
|
16/17 |
Ödev Değerlendirme ve Final Sınavı
|
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Saha düzenleme ders notu, Down G., Stocks J. (1977): “Environmental Impact of Mining”
Michaud L.H. (1981): “A Manual of Reclamation Practice”, Ontario: International Academic Services Ltd
Karpuzcu, M, 2006. Çevre Kirlenmesi Ve Kontrolü, Kubbealtı Neşriyatı: 28, 8. Baskı, İstanbul.
Çelem H. (1988): “Sorunlu Alanlarda Bitkilendirme Tekniği”, Ankara: Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yayınları. No: 1047.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. |
4 |
|
2 |
Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. |
5 |
|
3 |
Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak |
3 |
|
4 |
Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak |
4 |
|
5 |
Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi |
3 |
|
6 |
Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek |
2 |
|
7 |
Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. |
3 |
|
8 |
Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. |
3 |
|
9 |
Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. |
3 |
|
10 |
Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak |
3 |
|
11 |
Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi |
2 |
|
12 |
Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
4 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|