Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Açık İşletmelerde Ocak Dizaynı

Dersin Kodu : MD-537

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. A.MAHMUT KILIÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Veri toplayabilmek,
Maden ocaklarını hayal edebilmek,
Mevcut teorik yaklaşımları uygulayabilme ve yeni teoriler geliştirebilme,
Ayrıntılı proje ve yüzey su dengesinin anlaşılması ,
Maden Yatağının bulunduğu sahayla ilgilisu durumunu ve drenaj yöntemlerini değerlendirme,
Maden işletmelerinde su atımıyla ilgili karar verebilme,
Bir projenin yürütülmesinde kritik unsurların nasıl belirlendiğini geliştirme,
Bilim ve hayal gücünü birleştirebilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Açık işletmelerde ocakların planlanması ve projelendirilmesinde kullanılan ana terminolojinin öğretilmesi, Açık Ocak Dizaynı ve Planlamasının ana öğeleri, Ocak limit açılarını öğretmek, Üretim planlamasının ana hatları ve üretim yöntemi seçimi, Kazı ve nakliyat araçlarının karşılaştırılması ve en uygun yöntemin belirlenmesi.

Dersin İçeriği : Bir açık maden işletmesine başlamadan önce yapılması gereken hukuki ve idari işlemler, fizibilite etüdünün önemi ve sonuçlarının değerlendirilmesi, kazılabilirliğin açık işletme planlamasındaki önemi. Sondaj verilerinin değerlendirilmesi, işletme yönetiminin belirlenmesi, işletmelerde makine ve ekipmanlarının nasıl ve ne şekilde belirleneceği, ocak derinliğinin, ocak basamağı düzenlenmesi, basamak genişliği, yüksekliği ve derinliğinin belirlenmesi, işletme faliyeti sonunda nasıl bir çevre düzenlemesi yapılacağı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Mühendislik Mimarlık Fakültesi Derslikleri, Maden Mühendisliği Bölüm Laboratuarları


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
2 Kayaç ve zemin özelliklerinin tanımı Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
3 Maden yatağı hakkındaki verilerin derlenmesi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
4 Açık işletme türleri, Ocak tasarım geometrileri Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
5 En uygun üretim yönteminin seçimi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
6 Açık işletmede, hazırlık işlerinin planlanması ve projelendirme Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
7 Kullanılacak ekipmanlar ile açık ocak kapasitesinin belirlenmesi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
8 Ödev Değerlendirme Çalışması
9 Ekskavatör türleri, ekipmanları, draglayn, yükleyici, dozer gibi ekipmanlar Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
10 Kazı ekipmanlarının mukayesesi ve uygun kazı ekipmanının seçimi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
11 Üretim planlaması ve termin planlarının yapımı Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
12 Yıllık dekapaj ve üretim miktarlarının belirlenmesi Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
13 Dekapaj sahalarının ve yolların planlanması Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
14 Açık ocak maliyet hesabı ve açık işletmenin karlılığı Ders notları ve kaynaklarda belirtilen referanslar Ders notu, powerpoint sunuları ve yüz yüze ders.
15 Ödev Değerlendirme ve Final Sınavı
16/17 Ödev Değerlendirme ve Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Ocak İşletmeciliği El Kitabı", Ankara 2005, 744 s.; Kahriman, A., "Maden İşletme Projeleri Hazırlama ve Değerlendirilme", Sivas 1993, 283 s.
Diğer Kaynaklar  İnternet ve diğer güncel makeler, sempozyumlarda sunulan bildiriler, doktora tezleri, yüksek lisans tezleri


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans eğitiminde edindiği matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Maden mühendisliği problemlerinin ileri çözümünde kullanabilecek. 4
2 Maden mühendisliği alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olacak. 5
3 Maden mühendisliği ile ilgili problemleri ileri düzeyde tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olacak 3
4 Maden mühendisliğinin çalışma konuları ile ilgili proje hazırlayabilecek ve değerlendirebilecek beceriye sahip olacak 4
5 Yaptığı çalışmaların her aşamasında bilimsel ve toplumsal değerleri gözetme ve bu değerleri başkalarına aktarma becerisi 3
6 Uzmanlık alanı dahil tüm konularda bağımsız olarak bilimsel ve teknik araştırma yapabilecek, araştırmalarının sonuçlarını yazılı ve/veya sözlü olarak sunabilecek 2
7 Mesleki gelişim için yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olacak, alanındaki yeni gelişmekte olan uygulamaları takip edecek ve bilgi kaynaklarını etkin bir biçimde kullanabilecek. 2
8 Bağımsız çalışma, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yetisine sahip olacak. 4
9 Maden mühendisliği projelerinin geliştirilmesinde ve ileri mühendislik problemlerinin çözümünde modern mühendislik, bilgisayar modelleme ve simulasyon araçlarını kullanabilecek. 4
10 Maden Mühendisliği alanındaki konularda edindiği derinlemesine bilgiler ile sistematik düşünme ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanma becerisine sahip olacak 3
11 Maden Mühendisliği alanında uzmanlık gerektiren bir problemi, kendi başına tanımlama, yaratıcı düşünce kullanarak yeni çözüm yöntemi geliştirme, elde edilen sonuçları değerlendirme becerisi 2
12 Maden mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal etkilerini anlama, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanmak için gerekli sorumluluk bilincini, mesleki ve etik sorumluluğunu taşıyacak. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 6 78
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6