|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarım Ekonomisi Temel Alan Dersi I |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-563 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. UFUK GÜLTEKİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarımsal üretimin ayırt edici temel özelliklerini tanımlayabilme Tarım sektörünün ulusal ekonomideki yeri ve diğer sektörlerle etkileşimi ve ekonomik gelişmeye katkılarını değerlendirebilme Ekonominin temel kavram ve araçlarını kullanarak tarım sektöründe karşılaşılan sorunlarla ilgili olarak ekonomik ilkelere dayalı fikir yürütme becerisinin kazanılması Tarım işletmelerinin yıllık faaliyet sonuçlarının değerlendirilmesinde kullanılan başlıca ölçütleri tanımlayabilme,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere tarımın ekonomisinin temel prensiplerini kavratmak, lisans ve yüksek lisans programını tarım ekonomisi dışında bir alanda tamamlamış öğrencilerin daha ileri düzey dersleri anlamalarını kolaylaştıracak temel alan bilgilerinin kavranmasını sağlamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarım ekonomisine ilişkin temel konu ve kavramlar: Tarımın gelişim süreci: Tarım sektörü ve bu sektör mallarının özellikleri: Tarım ve ekonomik gelişme; Dünyada ve Türkiye’de durum: Tarım ekonomisinde başlıca ekonomik kavram ve ilkeler: Tarımsal üretim faktörleri ve özellikleri: Tarım işletmelerinde yıllık faaliyet sonuçları ve analizi: İşletme bilançolarının hazırlanması ve analizi: Tarım işletmelerinin yönetimi: Tarımsal pazarlama: Tarım ve gıda politikaları: Tarımda örgütlenme ve kooperatifçilik. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarım Ekonomisine Giriş, Tarım Ekonomisinin Tanımı ve Konusu, Tarımda Ekonomik Problemlere Yaklaşım, |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
2 |
Tarımın Gelişim Süreci, Tarımsal üretimin Temel Özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
3 |
Tarımın Türkiye Ekonomisine Katkısı, Nüfus ve İşgücü Katkısı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
4 |
Tarımın Türkiye Ekonomisine Katkısı, Üretim ve Verim Katkısı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
5 |
Tarımın Türkiye Ekonomisine Katkısı, Toplum Beslenmesine ve Sanayi Sektörüne Katkısı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
6 |
Tarımın Türkiye Ekonomisine Katkısı, Milli Gelir ve Dış Ticaret Katkısı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
7 |
Tarımsal Üretim Ekonomisi, Genel Bilgiler, Azalan Verimler İlkesi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
8 |
Tarımsal Üretim Ekonomisi, Genel Bilgiler, Azalan Verimler İlkesi (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
9 |
Tarımsal Üretim Ekonomisi, İkame İlkeleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
10 |
Tarımsal Üretim Ekonomisi, Tarım Ekonomisinde Kullanılan Diğer Ekonomik Prensipler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
11 |
Ara sınav |
|
|
|
12 |
Tarımsal Üretim Faktörleri, Toprak ve Emek |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
13 |
Tarımsal Üretim Faktörleri, Sermaye ve Girişimcilik |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
14 |
Tarımsal Üretim Faktörleri, Sermaye ve Girişimcilik (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
15 |
Kırsal Kalkınma ve Tarım |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatımı |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
İNAN, H., 1998. Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği, Trakya Üniversitesi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Yayınları, Tekirdağ.
AÇIL, F., 1980. Tarım Ekonomisi. Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
5 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
5 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
5 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
5 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
5 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
2 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
5 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
3 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
3 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
5 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
4 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|