|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarım Ürünlerinde Uygulamalı Maliyet ve Gelir Analizleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-559 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNA ALEMDAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarımda maliyet hesaplamayla ilgili başlıca kavramları tanımlayabilme, birbirinden ayırt edebilme Tek veya çok yıllık, bitkisel ve hayvansal tarım ürünlerinin maliyetini hesaplayabilme, maliyeti bileşenlerine ayırarak analiz edebilme Maliyet ve gelir analizlerinde karşılaşılan çeşitli sorunlara çözüm geliştirebilme Farklı standartlar ve formatlara göre hazırlanmış maliyet analiz sonuçlarını birbiriyle karşılaştırabilme Maliyet analiz sonuçlarını sözlü ve yazılı yollarla başkalarına aktarabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarım ürünleri maliyetlerinin hesaplanması, gerekli kavramlar, farklı yaklaşımların karşılaştırılması, maliyet çizelgelerinin standartlaştırılması, örnekleme sorunları |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitkisel ve hayvansal ürünlerde maliyet ve gelir hesaplamaları: amaçlar, kapsam, temel kavramlar, farklı yaklaşımlar, teori ve uygulamada karşılaşılan sorunlar; veri kaynakları ve örnekleme sorunları; farklı toplulaştırma düzeylerinde yapılan analizler; dayanıklı sermaye mallarında sahip olma ve işletme giderleri; genel giderlerin dağıtımı; çok yıllık yatırımlarda tesis maliyetleri; maliyet ve gelir raporlarında standartlaştırma; bitkisel ve hayvansal üretimden örnekler; |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maliyet ve gelir analizlerinin amaçları, farklı maliyet analizleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
2 |
Maliyet ve gelir analizlerinde temel kavramlar, farklı yaklaşımlar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
3 |
Sahip olma maliyeti ve kiralama |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
4 |
Enflasyon etkisi, Fisher eşitliği |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
5 |
Maliyet hesaplama yöntemleri; basit ve bileşik maliyet hesabı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
6 |
Amortismanlar ve maliyet hesabı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
7 |
Genel masrafların dağıtımı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
8 |
Tek yıllık bitkisel ürünlerde maliyet hesaplama |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
9 |
Arazi ve maliyetler |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
10 |
ARA SINAV |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
11 |
Sermaye kurtarma faktörü |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
12 |
Çok yıllık bitkisel ürünlerde maliyet hesabı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
13 |
Hayvancılıkta maliyet hesabı; besi sığırcılığı, süt sığırcılığı ve tavukçuluk örnekleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
14 |
Örnekleme ile ilgili sorunlar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
15 |
Standart format geliştirme; toplulaştırma ve ayrıştırma sorunları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
16/17 |
FİNAL SINAV |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
Kıral T., Kasnakoğlu H., Tatlıdil F., Fidan H., Gündoğmuş E., (1999). Tarımsal Ürünler İçin Maliyet Hesaplama Metodolojisi ve Veri Tabanı Rehberi. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü Yayınları. Yayın No: 37. ISBN 975–407–051–2. Ankara
AAEA Task Force (2000) ,Commodity Costs and Returns Estimation Handbook, Ames, Iowa
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
4 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
0 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
4 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
0 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
5 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
0 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
0 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
0 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
0 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
0 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
20 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|