|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Ekonomik ve Sosyal Araştırmalarda Çok Değişkenli Analiz Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-553 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNA ALEMDAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çok değişkenli istatistiksel analizlerde kullanılan başlıca kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilme Farklı araştırma problemlerinin çözümünde en uygun çok değişkenli analiz tekniğini belirleyebilme Başlıca çok değişkenli araştırma yöntemlerini ekonomik ve sosyal alanlarda uygulayabilme, verilerin işlenmesi ve yorumlanmasında uygun bilgisayar yazılımlarından yararlanabilme Çok değişkenli analiz yöntemlerinde edinilen bilgiler ışığında ekonomik ve sosyal bilimlerde güncel sorunlar hakkında yazılmış bilimsel makaleleri eleştirel bir gözle yorumlayabilme Çok değişkenli analiz sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak başkalarına aktarabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonomik ve sosyal araştırmalarda çok değişkenli veri setlerinde boyut indirgeme, veriler arasında karşılıklı bağımlılık yapısının incelenmesi, gözlem ve değişkenlerin sınıflandırılması, istatistiksel testlerin yapılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Keşfedici ve doğrulayıcı çok değişkenli istatistiksel analizler; ilişki ve değişkenler, kategorik değişkenler; verilerde boyut indirgeme, gruplama ve sınıflama teknikleri; başlıca çok değişkenli analiz teknikleri: temel bileşenler analizi, faktör analizi, ayırma analizi, kümeleme analizi, uygunluk analizi, çoklu regresyon analizi, kanonik korelasyon, çok boyutlu ölçekleme, yapısal eşitlik modelleri ve diğer çok değişkenli analizler; bilgisayar uygulamaları ve analiz sonuçlarının yorumlanması. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Veri türleri; çok değişkenli analiz yöntemlerinin sınıflandırılması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
2 |
Çok değişkenli analizlerde verilerin analize hazırlanması; normallik kontrolü; çok değişkenli normallik kavramı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
3 |
Korelasyon; kısmi korelasyon; |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
4 |
Temel Bileşenler Analizi; faktör analizinden farkı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
5 |
Faktör analizi; keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizleri; faktör skorları; matris döndürme işlemleri; uygulama alanları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
6 |
Kümeleme Analizi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
7 |
Ayırma analizi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
8 |
Çoklu Regresyon ve Lojistik Regresyon Analizleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
9 |
Çok Boyutlu Varyans Analizi (MANOVA); t testi, ANOVA ve MANOVA karşılaştırmaları |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
10 |
ARA SINAV |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Yazılı sınav |
|
11 |
Kanonik Korelasyon; Çok Boyutlu Ölçekleme |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
12 |
Karşılıklılık Analizi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
13 |
Conjoint Analizi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
14 |
Yapısal Eşitlik Modellerine Giriş |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
15 |
Genel tekrar |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
Ders anlatma |
|
16/17 |
FİNAL SINAV |
Tüm ders notu ve kaynaklar |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Hair Joseph F., Black B., Babin B., Anderson E., Tatham R.L. (2006) Multivariate Data Analysis, 6th Edition. Upper Saddle River. New Jersey: Prentice Hall.
Manly Bryan F.J. (2005) Multivariate Statistical Methods: A Primer. Boca Raton FL. Chapman and Hall/ CRC Press
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
2 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
0 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
0 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
0 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
5 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
0 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
0 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
4 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
4 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
0 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
0 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
18 |
18 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|