|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Türkiye`nin Demografik Yapısı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-551 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MÜGE KANTAR DAVRAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Demografi ile ilgili kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilme 2. Demografik yapıyı etkileyen nedenleri ve bunun sonuçlarını bilimsel yöntemlerle tartışabilme, analiz edebilme. 3. Dünya ve Türkiye nüfusu hakkında istatiksel ve nitel bilgi sahibi olma. 4. Kırsal ve kentsel nüfusun sosyo-demografik, kültürel ve ekonomik farklılıklarını belirleyebilme, analiz edebilme ve tartışabilme . 5. Farklı gelişme düzeylerindeki ülkeler ile Türkiye nüfusunu değişik açılardan karşılaştırıp yorumlayabilme; güncel sorunları tartışma ve eleştirel yaklaşımla analiz edebilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TE-551 Türkiye`nin Demografik Yapısı
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Nüfusun demografik, sosyo-kültürel ve ekonomik yapısındaki değişme ve gelişmelerin farklı gelişmişlik düzeyine sahip ülkeler, kırsal ve kentsel yerleşmeler, nüfus grupları ve özel olarak Türkiye açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dünya ve Türkiye nüfusunun demografik, sosyo-kültürel ve ekonomik yapısındaki değişme ve gelişmeler; resmi demografik veriler (resmi istatistiki analizler) ve nüfus incelemeleri (nüfus yapısı, değişim nedenleri ve sonuçlarını inceleyen araştırmalar); nüfusla ilgili temel kavramlar; tarihsel demografi; nüfus sayımları; nüfus politikaları; kalkınma sürecinde nüfusun demografik, sosyo-ekonomik ve kültürel yapısı; göç-sağlık-istihdam-kişi başına milli gelir vb açılardan nüfus; dezavantajlı nüfus grupları (kadınlar, yaşlılar, çocuklar). |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nüfusun Tanımı, Ülkeler/Toplumlar İçin Önemi |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
2 |
Dünya’da ve Türkiye’de Nüfus Sayımlarının Tarihçesi ve Önemi |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
3 |
Dünyada ve Türkiye’de Nüfus Artışı ve Etkileyen Unsurlar |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
4 |
Nüfus Politikaları |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
5 |
Nüfusla İlgili Temel Kavramlar (nüfus artış hızı, doğum oranı, kaba ölüm oranı, nüfusun gençleştirilmesi.....) |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
6 |
Nüfusun Demografik Yapısı (dünya veTürkiye) |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
7 |
Nüfusun Demografik Yapısı ( Türkiye, kır ve kent) |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
8 |
Nüfusun Sosyal ve Kültürel Özellikleri
-Nüfus ve Göç (göçün kır ve kent nüfusuna etkisi, göçün yarattığı sosyal-ekonomik-kültürel sorunlar....)
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
9 |
Nüfusun Sosyal ve Kültürel Özellikleri (devam)
-Kadın Nüfusun Özellikleri
-Çocuk Nüfusun Özellikleri
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
10 |
Nüfusun Sosyal ve Kültürel Özellikleri (devam)
-Nüfus ve Sağlık (doğurganlık, yatak sayısı...)
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
11 |
Ara Sınav |
Recommended resources and updated course notes |
|
|
12 |
-Nüfusun Sosyal ve Kültürel Özellikleri (devam)
Genç Nüfusun Özellikleri
-Nüfusun Kültürel Özellikleri (dil, din, toplumsal yapı ...)
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
13 |
Nüfusun Ekonomik Özellikleri
-Nüfus ve İstihdam (meslek yapılanması, sosyal güvenlik, çalışan nüfus, bağımlı nüfus, örgütlenme...)
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
14 |
Nüfusun Ekonomik Özellikleri (devam)
-Nüfus ve Milli Gelir
-Nüfus ve Kalkınma (MG’de sağlık ve eğitim harcamaları, konferanslar...)
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
15 |
Seminer (ödev) Sunuşları |
|
|
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
Bütün kaynaklar ve ders notları |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. TÜİK, DPT, HÜNEE Yayınları ve internet sayfaları
2. FAO, WB, WHO Yayınları ve İnternet sayfaları.
3. Demografi ve toplumbilim kongreleri ve konuyla ilgili makale, tez vb.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
3 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
2 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
0 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
0 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
5 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
0 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
0 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
5 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
5 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|