Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Toplumsal Değişme ve Kırsal Toplum Yapısı

Dersin Kodu : TE-550

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MÜGE KANTAR DAVRAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Toplumsal değişme ve toplumsal yapı ile ilgili kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilir
2. Toplumsal değişmenin nedenleri ve sonuçlarını kır ve kent bazında bilimsel olarak tartışabilir ve yorumlayabilir
3. Kırsal ve kentsel kesimde toplumsal değişme ve toplumsal yapı faklılıklarını belirleyebilir, analiz edebilir ve tartışabilir
4. Kırsal ve kentsel toplumsal değişme ile ilgili güncel sorunları tartışma ve eleştirel yaklaşımla analiz edebilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TE-550 Toplumsal Değişme ve Kırsal Toplum Yapısı

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Küreselleşme, teknolojik gelişmeler, göç, iletişim imkanlarının sınırsızlığı, eğitimle ilgili çabalar vb. faktörler nedeniyle sürekli yeni bir ivme kazanan toplumsal değişme olgusunu ortaya koymak, sonuçlarını tartışmak; değişmeyi etkileyen ve değişmeden etkilenen, toplumun temel yapı taşını oluşturan insanları kırsal ve kentsel toplum yapısı içerisinde eğitim, sağlık, istihdam, toplumsal cinsiyet vb. açılardan incelemek.

Dersin İçeriği : Toplum ve toplumsal değişme kavramları, toplumsal değişme kuramları (büyük boy, orta boy ve küçük boy kuramlar), modernleşme, toplumsal değişmenin tarihsel gelişimi (osmanlı dönemi, cumhuriyet dönemi), kırsal toplum yapısının değişmesinde etkili faktörler (sanayileşme, nüfus yapısı, mekanizasyon, göçler, kentleşme, eğitim, haberleşme ve iletişim, ulaşım, küreselleşme, etnik ve dini yapı vb.); kırsal toplum yapısının değişme süreci içinde nüfus, eğitim, çocuk ve gençlik, aile, kırsal kadın, ekonomik yapı, tarımsal yapı, kültürel yapı, örgütlenme ve altyapı konuları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Toplum ve Toplumsal Değişme Kavramları Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
2 Toplumsal Değişme Kuramları -Büyük Boy Kuramlar -Orta Boy Kuramlar -Küçük Boy Kuramlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
3 -Modernleşme -Toplumsal Değişmenin Tarihsel Gelişimi (Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi) Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
4 Toplumsal Değişmede Etkili Faktörler -Sanayileşme -Nüfus -Mekanizasyon Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
5 Toplumsal Değişmede Etkili Faktörler (devam) -Göçler -Kentleşme -Eğitim Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
6 Toplumsal Değişmede Etkili Faktörler (devam) -Haberleşme ve İletişim -Ulaşım -Küreselleşme -Etnik ve Dini Yapı Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
7 Kırsal Toplum Yapısı Ve Değişme Türkiye’nin Kırsal Toplum Yapısını Etkileyen Unsurlar Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
8 Nüfus Yapısı ve Kırsal Toplum Eğitim Yapısı ve Kırsal Toplum Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
9 Çocuk-Gençlik ve Kırsal Toplum Aile Yapısı ve Kırsal Toplum Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
10 Kadın ve Kırsal Toplum Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
11 Ara Sınav Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
12 Tarımsal Yapı ve Kırsal Toplum Kültürel Yapı ve Kırsal Toplum Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
13 Ekonomik Yapı ve Kırsal Toplum Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
14 Örgütlenme ve Kırsal Toplum Altyapı ve Kırsal Toplum Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
15 Seminer (ödev) Sunuşları Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları
16/17 Yarıyıl Sonu Sınavı Tüm ders notları ve kaynaklar


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği (Emre Kongar) 2. 21. YY.da Türkiye: 2000’li Yıllarda Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Emre Kongar) 3. 1950-1988 Yılları Arasında Köy Ailesinde Meydana Gelen Değişmeler (Feridun Merter) 4. Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme/ Seçme Yazılar/ Değişen Toplum Yapısı/ Kentleşme Yazıları..... (Mübeccel Kıray) 5. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar (Birsen Gökçe)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 5
2 Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 4
3 Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme 0
4 Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme 0
5 Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme 0
6 Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme 4
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi 0
8 Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 3
9 Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme 0
10 Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 4
11 Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme 3
12 Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 5
13 Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6