|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toplumsal Değişme ve Kırsal Toplum Yapısı |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-550 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MÜGE KANTAR DAVRAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Toplumsal değişme ve toplumsal yapı ile ilgili kavram, kuram ve yöntemleri tanımlayabilir 2. Toplumsal değişmenin nedenleri ve sonuçlarını kır ve kent bazında bilimsel olarak tartışabilir ve yorumlayabilir 3. Kırsal ve kentsel kesimde toplumsal değişme ve toplumsal yapı faklılıklarını belirleyebilir, analiz edebilir ve tartışabilir 4. Kırsal ve kentsel toplumsal değişme ile ilgili güncel sorunları tartışma ve eleştirel yaklaşımla analiz edebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TE-550 Toplumsal Değişme ve Kırsal Toplum Yapısı
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Küreselleşme, teknolojik gelişmeler, göç, iletişim imkanlarının sınırsızlığı, eğitimle ilgili çabalar vb. faktörler nedeniyle sürekli yeni bir ivme kazanan toplumsal değişme olgusunu ortaya koymak, sonuçlarını tartışmak; değişmeyi etkileyen ve değişmeden etkilenen, toplumun temel yapı taşını oluşturan insanları kırsal ve kentsel toplum yapısı içerisinde eğitim, sağlık, istihdam, toplumsal cinsiyet vb. açılardan incelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toplum ve toplumsal değişme kavramları, toplumsal değişme kuramları (büyük boy, orta boy ve küçük boy kuramlar), modernleşme, toplumsal değişmenin tarihsel gelişimi (osmanlı dönemi, cumhuriyet dönemi), kırsal toplum yapısının değişmesinde etkili faktörler (sanayileşme, nüfus yapısı, mekanizasyon, göçler, kentleşme, eğitim, haberleşme ve iletişim, ulaşım, küreselleşme, etnik ve dini yapı vb.); kırsal toplum yapısının değişme süreci içinde nüfus, eğitim, çocuk ve gençlik, aile, kırsal kadın, ekonomik yapı, tarımsal yapı, kültürel yapı, örgütlenme ve altyapı konuları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toplum ve Toplumsal Değişme Kavramları |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
2 |
Toplumsal Değişme Kuramları
-Büyük Boy Kuramlar
-Orta Boy Kuramlar
-Küçük Boy Kuramlar
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
3 |
-Modernleşme
-Toplumsal Değişmenin Tarihsel Gelişimi
(Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemi)
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
4 |
Toplumsal Değişmede Etkili Faktörler
-Sanayileşme
-Nüfus
-Mekanizasyon
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
5 |
Toplumsal Değişmede Etkili Faktörler (devam)
-Göçler
-Kentleşme
-Eğitim
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
6 |
Toplumsal Değişmede Etkili Faktörler (devam)
-Haberleşme ve İletişim
-Ulaşım
-Küreselleşme
-Etnik ve Dini Yapı
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
7 |
Kırsal Toplum Yapısı Ve Değişme
Türkiye’nin Kırsal Toplum Yapısını Etkileyen Unsurlar
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
8 |
Nüfus Yapısı ve Kırsal Toplum
Eğitim Yapısı ve Kırsal Toplum
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
9 |
Çocuk-Gençlik ve Kırsal Toplum
Aile Yapısı ve Kırsal Toplum
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
10 |
Kadın ve Kırsal Toplum
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
11 |
Ara Sınav |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
12 |
Tarımsal Yapı ve Kırsal Toplum
Kültürel Yapı ve Kırsal Toplum
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
13 |
Ekonomik Yapı ve Kırsal Toplum
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
14 |
Örgütlenme ve Kırsal Toplum
Altyapı ve Kırsal Toplum
|
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
15 |
Seminer (ödev) Sunuşları |
Önerilen kaynaklar ve güncellenen ders notları |
|
|
16/17 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği (Emre Kongar)
2. 21. YY.da Türkiye: 2000’li Yıllarda Türkiye’nin Toplumsal Yapısı (Emre Kongar)
3. 1950-1988 Yılları Arasında Köy Ailesinde Meydana Gelen Değişmeler (Feridun Merter)
4. Toplumsal Yapı ve Toplumsal Değişme/ Seçme Yazılar/ Değişen Toplum Yapısı/ Kentleşme Yazıları..... (Mübeccel Kıray)
5. Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar (Birsen Gökçe)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
5 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
4 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
0 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
0 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
0 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
0 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
3 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
0 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
4 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
3 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
5 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|