Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Bilimlerde Veri Toplama Teknikleri

Dersin Kodu : TE-542

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. DİLEK BOSTAN BUDAK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Veri tiplerini, ölçekleri ve veri toplama yöntemlerini tanımlayabilir.
2.Bir araştırma kurgulayabilir.
3.Anket formu hazırlayabilir ve uygulayabilir.
4. Toplanan verilerin tiplerine göre uygun analizleri gerçekleştirebilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : TE-542 Sosyal Bilimlerde Veri Toplama Teknikleri

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilere, sosyal bilimlerde veri toplama ve analiz yapabilme yetisi kazandırmak. Öğrencilere ilgili alanda anket formu hazırlatmak; anket formundaki ölçeklerin hangi değişken için hazırlandığını ve güvenilirlik testinin nasıl yapılacağını sınıfta tartışmaya açmak.

Dersin İçeriği : Veri tipleri (nominal, sıra sayıları, kesikli ve oransal). Veri tiplerine göre kullanılması gereken tanımlayıcı ve ilişki arayan istatistikler (Pearson r., Kendall´s Tau b, Kendall´s Tau c, Spearman r., vb.). Anket hazırlama aşamaları. Soruların hazırlanması. Hata kaynakları. Anketlerin güvenirliği ve geçerliliğini test etme (Cronbach´s alpha, t-test, test-retest, KR20/21, Split half). Bilgi, tutum, davranış ve değerleri ölçmede kullanılan ölçekler; Thurstone ölçeği, Guttman ölçeği, Likert ölçeği, Semantic Differential ölçeği. Posta ve telefon yolu ile veri toplama, yüz yüze görüşme, gözlem ve odak grup görüşmeleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Araştırmanın önemi. Araştırma yöntemleri. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
2 Araştırmada problemi tanımlama, amaçlarını belirleme. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
3 Değişkenin tanımlanması. Veri tipleri. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
4 Veri tiplerine göre kullanılan tanımlayıcı ve ilişki arayan istatistikler. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
5 Anket nedir. Anket hazırlama aşamaları. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
6 Soru hazırlama. Hata kaynakları. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
7 Anketlerin geçerlilik ve güvenilirlik testleri. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
8 Likert ölçeği Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
9 Ara sınavı Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
10 Semantik farklılık ölçeği Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
11 Thurstone ölçeği Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
12 Guttman ölçeği Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
13 Posta ve telefon yoluyla veri toplama. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
14 Gözlem yolu ile veri toplama. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
15 Odak grup yöntemi ile veri toplama. Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri
16/17 Ödevlerin sunulup, tartışılması Hazırlanan ödevler


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytları Survey Research Methods (Floyd J. Fowler) Handbook in Research and Evaluation (Stephen Isaac; William B. Michael) Sosyal Bilimlerde Araştırma (Prof.Dr.Ali Balcı) Instrumentation and Data Collection Procedures fort he Social Sciences: Course Material (Emmalou Norland) Anket (Türker Baş) Basic Statistics for Behavioral Sciences)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme 1
2 Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 1
3 Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme 1
4 Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme 2
5 Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme 2
6 Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme 5
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi 1
8 Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme 2
9 Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme 3
10 Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme 1
11 Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme 3
12 Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme 4
13 Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 16 3 48
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 151
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.04
Dersin AKTS Kredisi: 6