|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarım Ekonomisinde Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
TE-505 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYDAR ŞENGÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Bilim, bilim yöntemi, bilimsel bilgi, araştırma kavramlarını ve aralarındaki ilintiyi tanımlayabilir. 2. Araştırmaya değer sorunları belirleyebilir, araştırma sürecini planlayabilir, araştırma önerisini projelendirebilir. 3. Araştırmasının değişkenlerini belirleyerek uygun yöntemlerle gerekli verileri toplayabilir. 4. Araştırması için uygun istatistiksel veya ekonometrik yöntemleri seçebilir. 5. Gerekli analizleri yaparak yorumlar, araştırmasını sonuçlandırır ve uygun şekilde raporlaştırabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TE-541 Tarım Politikalarının Analizi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilimsel bilgi üretiminin temel aracı olarak bilimsel araştırma yöntemini ve ilgili kavramları tanıtmak, öğrencilerin başından sonuna kadar (sorunun, araştırma hipotezin belirlenmesinden raporlama aşamasına) tüm araştırma süreçlerini yönetme becerisini kazandırarak lisansüstü çalışmalarının başarıyla sonuçlandırılmasına yardımcı olmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Araştırma kavram ve tanımı, araştırma-bilim-felsefe ilişkisi, bilimsel araştırmalarda etik ve sorunları, araştırmanın başlıca aşamaları (sorunun tanımı, hipotezin oluşturulması, araştırmanın tasarlanması) başlıca değişken tipleri, veri toplama teknikleri, örnekleme yöntemleri, tarım ekonomisinde kullanılan istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerin tanıtımı, hipotezin sınanması, bulguların yorumu, raporlama ve yazım |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Araştırma kavram ve tanımı, araştırma-bilim-felsefe ilişkisi |
Yıldırım C., 1985 1. kesim |
|
|
2 |
Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunları |
Erzan A., ed. (2008) |
|
|
3 |
Araştırma sorununun belirlenmesi, hipotezin oluşturulması |
Karasar N., (2007) 2. kesim |
|
|
4 |
Başlıca değişken tipleri ve özellikleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
5 |
Veri toplama teknikleri, anket hazırlığı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
6 |
Örnekleme yöntemleri |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
7 |
Örnekleme yöntemleri, (devam) |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
8 |
Tarım ekonomisinde kullanılan bazı istatistiksel yöntemlerin tanıtımı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
9 |
Tarım ekonomisinde kullanılan bazı ekonometrik yöntemlerin tanıtımı |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
10 |
Ara sınav |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
11 |
Hipotezin sınanması |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
12 |
Bulguların yorumu |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
13 |
Raporlama ve yazım |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
14 |
Araştırma önerisinin hazırlanması, projelendirilmesi |
Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri |
|
|
15 |
Genel Tekrar |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
|
|
16/17 |
Final Sınavı |
Tüm ders notları ve kaynaklar |
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
• Karasar N., (2007) Bilimsel Araştırma Yöntemi, 17. Baskı Nobel Yay. No:68, Ankara
• Seyidoğlu H., (1997) Bilimsel Araştırma ve Yazma El kitabı 7. baskı, Gözlem Yay. No: 13 İstanbul
• Geray H., (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Siyasal Kitabevi, Ankara.
• Punch K. F., (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş (çev. D. Bayrak vd.) Siyasal Kitabevi Ankara
• Yıldırım C. (1985). Bilim Felsefesi. Remzi Kitabevi İstanbul
• Erzan A. Ed. (2008). Bilim Etiği El Kitabı. TÜBA yay No:17 Ankara
• Eren E., (1992) İktisatta Yöntem. Ezgi Kitabevi, Bursa.
Öğretim üyesince hazırlanan ve sürekli güncellenen ders notları ve slaytlar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tarım işletmeciliği veya tarım politikası alanında edinilmiş bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme |
2 |
|
2 |
Tarım ekonomisi alanı ve ilişkili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme |
3 |
|
3 |
Tarım ekonomisiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık alanında kullanabilme |
2 |
|
4 |
Tarım sektörü ve ulusal ekonomi düzeyinde gelişmelerle ilgili raporlar hazırlayabilme, tarım ve ekonomiyle ilgili tarihsel veya güncel gelişmeleri eleştirel gözle değerlendirebilme; ekonomi ile ilgili yayınları izleyip yorumlayabilme |
3 |
|
5 |
Tarım ekonomisi alanında yaygın olarak kullanılan yazılımlardan yararlanabilme |
3 |
|
6 |
Tarım ekonomisiyle ilgili güncel gelişmeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, farklı disiplinlerde elde edilmiş bilgi, veri ve bulgularla birleştirip yorumlayabilme, sentez yoluyla yeni bilgiler oluşturabilme |
3 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma veya takım halinde çalışma becerisi |
3 |
|
8 |
Tarım ekonomisi alanında edinilmiş uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kendi öğrenme sürecini yönlendirebilme |
5 |
|
9 |
Araştırma sonuçlarını sözlü, yazılı ve görsel araçlardan yararlanarak aktarabilme |
5 |
|
10 |
Tarım ekonomisi ve politikasıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için analitik yaklaşım geliştirebilme, araştırma sürecini tasarlayabilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve elde edilen sonuçları değerlendirebilme ve savunabilme |
5 |
|
11 |
Bilimsel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme |
3 |
|
12 |
Tarım ekonomisi alanında özümlenmiş bilgileri disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme, açıklayabilme, başkalarına aktarabilme, varılan sonuçları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme |
3 |
|
13 |
Tarımla ilgili ekonomik nitelikteki sorunların çözümlenmesi için bilimsel yöntemlerle veri toplayabilme, toplanan verileri toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve yorumlayabilme |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
12 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
18 |
18 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|