|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kültür ve Mekan Araştırmaları |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-569 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. ONUR KARAGENÇ ERMAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İlgili bilimsel çalışmaları takip eder ve yorumlar. Mekanın biçimsel ve işlevsel kurgusunda kültürün etkisini tanımlar. Kültür kavramını tanımlar. Bir mekanı kültürel açıdan analiz eder. Kültürel karaktere göre mekanın biçimlenişini bilir. Kültür ve mekânsal ilişkileri bilir. Kültür ve mekânsal davranış ilişkisini bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin konusu; çevre davranış konu alanı içinde mekanın biçimsel ve işlevsel kurgusunda kültür olgusunun etkisinin sorgulanmasıdır. Ders kapsamında farklı ölçek ve nitelikteki mekansal düzeylerde kültür-davranış-mekan etkileşimi incelenerek, kültür mekan ilişkisinin teoriler, modeller ve örnekler üzerinden aktarılması hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Mekanın biçimsel ve işlevsel kurgusunda kültür olgusunun etkisi. Kültür-davranış-mekan etkileşimi, teoriler, modeller ve örnekler. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çevre Davranış Çalışmaları Kapsamında Dersin Genel Çerçevesinin Tanımlanması |
|
Düz anlatım, sunum |
|
2 |
Kültür Kavramı |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
3 |
Kültür Olgusunun Fiziksel Çevrede Yansımaları |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
4 |
Mekan Olgusu |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
5 |
Kültür ve Mekan İlişkisi |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
6 |
Kültür ve Mekansal Davranış |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
7 |
Kültür ve Mekansal Kimlik |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
8 |
Vize |
Konuların Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Konut Mekanı Özelinde Kültür Araştırmaları |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
10 |
Geleneksel Konutta Kültür Olgusu |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
11 |
Günümüz Konutunda Kültür Olgusu |
Konu hakkında okumalar, araştırmalar |
Düz anlatım, sunum, tartışma |
|
12 |
Analiz Çalışmaları |
Örnek çalışmalar, uygulamalar |
sunum, tartışma |
|
13 |
Analiz Çalışmaları |
Örnek çalışmalar, uygulamalar |
sunum, tartışma |
|
14 |
Analiz Çalışmaları |
Örnek çalışmalar, uygulamalar |
sunum, tartışma |
|
15 |
Analiz Çalışmaları |
Örnek çalışmalar, uygulamalar |
sunum, tartışma |
|
16/17 |
Final |
Konuların Tekrarı |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Arias, E., 1993; The Meaning and Use of Housing, Ethnoscapes Series, Aldershot: Avebury
Altman, I., Chemers, M.M., 1980; Culture and Environment, Cambridge University Press
Altman, I., Rapoport, A., Wohlwill, J.F. (eds), 1980; Environment and Culture, Human Behaviour and Environment, V4, Plenum, New York.
Altman, I., Werner, C.M., 1985; Home Environments: Human Behavior and Environment, vol.8, New York, Plenum,
Gür, ŞÖ., 2000; Konut Kültürü-Doğu Karadeniz Örneğinde, YEM
Lamont M., 2001; Culture and Identity, in Handbook of Sociological Theory, Edt. Turner H.J., p: 171-185, Springer
Lawrence, R.J., 1987; Housing, Dwellings and Homes: Design, Theory, Research and Practice, Chichester: John Wiley & Sons
Rapoport, A., 1969; House Form and Culture, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall
Rapoport, A., 1977; Human Aspects of Urban Form, Pergamon, Oxford
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
13 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
3 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
3 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
4 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
3 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
5 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
4 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
4 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
2 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
5 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
5 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
4 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
5 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
5 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
4 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
5 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
5 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
13 |
3 |
39 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 141 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|