|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kentsel Tasarım Kuram ve İlkeleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-567 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FAZİLET DUYGU SABAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kentsel tasarım kavramını tanımlama, kapsadığı disiplinleri kavrama, ilkelerini tartışma ve mevcut bir alanın kentsel tasarım ilkeleri bağlamında analizini yapabilme becerisi kazanır Tasarım sorunlarına geniş açıdan bakabilme ve her türlü mimari tasarımda çevresel, algısal, görsel, estetik ve sosyal faktörleri dikkate alma becerisine sahip olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kentsel tasarım kavramının ortaya çıkışında etkili olan sosyal, kültürel ve politik süreçleri, mimari ve kentsel planlama ilkeleri çerçevesinde ve tarihsel süreç içerisinde açıklamak ve tartışmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kentsel tasarım kavramı, kentsel tasarımın boyutları ve ilkeleri, seçilen alan üzerinde kentsel tasarım ilkelerinin analizi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kentsel Tasarımın tanımlanması |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
2 |
Kentsel Tasarımın ana temaları |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
3 |
Kentsel Tasarımın Morfolojik Boyutu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
4 |
Kentsel Tasarımın Algısal/Görsel Boyutu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
5 |
Kentsel Tasarımın Sosyal Boyutu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
6 |
Kentsel Tasarımın Fonksiyonel Boyutu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
7 |
Kentsel Tasarımın Zamansal Boyutu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
8 |
Kentsel Tasarımın Politik Boyutu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
9 |
Kentsel Mekanın Tanımı ve Özellikleri |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
10 |
Kentsel Mekan Türleri |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
11 |
Arasınav |
İlgili okuma ve araştırma |
Ödev Teslimi |
|
12 |
Çalışma Alanı Seçimi |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
13 |
Çalışma Alanının Kentsel Tasarım İlkelerine Göre İrdelenmesi |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma, alan çalışması |
|
14 |
Çalışma Alanının Kentsel Tasarım İlkelerine Göre İrdelenmesi |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma, alan çalışması |
|
15 |
Çalışma Alanının Kentsel Tasarım İlkelerine Göre İrdelenmesi |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma, alan çalışması |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
İlgili okuma ve araştırma |
Rapor teslimi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ELLIN, N., “Post-Modern Urbanism”, Blackwell Publishers, Oxford 1996
CARMONA, M., HEATH, T., OC, T. & TIESDELL, S. (2003) Public Places, Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Architectural Press, Oxford
GREED, C. & ROBERTS, M. (1998) Introducing Urban Design: Interventions and responses, Longman: Essex
MADANIPOUR, A. (1996) Design of Urban Space: An inquiry into a socio-spatial process, John Wiley & Sons, Chichester
TUGNUTT, A. & ROBERTSON, M. (1989) Making Townscape: A contextual approach to building in an urban setting, Batsford
BARNETT, J., “Urban Design As Public Policy”, Architectural Record Books, N.Y. 1974
BROADBENT, G., “Emerging Concepts of Urban Space Design”, E&FN Spon, London 1996.
JOCOBS, J., “Death and Life of Great American Cities, Random House”, N:Y. 1967
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
4 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
5 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
3 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
5 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
5 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
3 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
4 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
4 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
3 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
3 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
3 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
3 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
4 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
5 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
5 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|