|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarihi Çevrede Yeni Yapı |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-562 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FAZİLET DUYGU SABAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarihi çevrelerin özelliklerini kavrama ve sorgulama yetkinliği kazanır Tarihi çevrede yeni yapı tasarımı konusunda kavramsal tartışmaları takip etme ve sorgulama becerisi kazanır İlgili araştırma alanında alternatif yaklaşımlar ve yöntemler geliştirebilme ve bunları teknik çizimle ifade edebilme becerilerine sahip olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tarihi bir çevrede yeni bir yapı tasarlanırken dikkat edilmesi gereken kriterlerin sorgulanması ve farklı yaklaşımların tartışılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarihi çevre kavramı, tarihi çevrede yeni yapı tasarımına dair örneklerin incelenmesi, yaklaşımların sınıflandırılması ve tartışılması, tarihi çevrede seçilen çalışma alanı için alternatif projeler üretilmesi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, saha |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarihi çevre olgusu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
2 |
Tarihi çevrede yeni yapı olgusu |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum-tartışma |
|
3 |
Tarihi çevrede yeni yapı tasarımında benimsenebilecek yaklaşımlar |
İlgili okuma ve araştırma |
Sunum |
|
4 |
Çalışma alanının seçimi |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma |
|
5 |
Çalışma alanının tarihi gelişimi |
İlgili okuma ve araştırma, belge toplama |
Tartışma |
|
6 |
Çalışma alanının morfolojik analizi |
İlgili okuma ve araştırma, belge toplama |
Tartışma |
|
7 |
Çalışma alanındaki yapıların niteliği |
İlgili okuma ve araştırma, belge toplama |
Tartışma |
|
8 |
Çalışma alanının özgün özelliklerinin tartışılması |
İlgili okuma ve araştırma, belge toplama |
Tartışma |
|
9 |
Arasınav |
İlgili okuma ve araştırma |
Ödev Teslimi |
|
10 |
Tarihi çevrede yeni yapı tasarımında benimsenebilecek yaklaşımların çalışma alanı bazında tartışılması |
İlgili okuma ve araştırma, belge toplama |
Tartışma |
|
11 |
Tarihi çevrede yeni yapı tasarımında benimsenebilecek yaklaşımların çalışma alanı bazında tartışılması |
İlgili okuma ve araştırma, belge toplama |
Tartışma |
|
12 |
Çalışma alanı için yeni yapı tasarımı önerileri geliştirme |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma |
|
13 |
Çalışma alanı için yeni yapı tasarımı önerileri geliştirme |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma |
|
14 |
Çalışma alanı için yeni yapı tasarımı önerileri geliştirme |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma |
|
15 |
Dönem sonu raporu için çalışma |
İlgili okuma ve araştırma |
Tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
İlgili okuma ve araştırma |
Sonuç raporu teslimi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tanaç Zeren, M. (2010) "Tarihi Çevrede Yeni Ek ve Yeni Yapı Olgusu", Yalın Yayıncılık, İstanbul
Enç, G. (2009) Tarihi Kent Dokusunda Yeni Yapı Tasarım Ölçütleri ve Fener Semti Örneğinde Uygulanabilirliğinin İrdelenmesi", Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Saban, F.D. (2004) "The Effective Management of the Historic Urban Context –An assessment of local conservation practice", Yayınlanmamış Doktora Tezi, UCL Bartlett School of Planning, London
SABAN ÖKESLİ, D. (2011c) “Kültürel Miras ve Koruma Üzerine –Yasal Çelişkiler ve Tarihi Çevrede Yeni Yapı”, Güney Mimarlık, Mart 2011, Sayı 3, s:13-18.
SABAN ÖKESLİ, D. (2011b) “Mimar Semih Rüstem İş Merkezi”, Güney Mimarlık, Mart 2011, Sayı 3, s:39-44.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
10 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
0 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
4 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
2 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
5 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
5 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
4 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
3 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
4 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
4 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
4 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
0 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
2 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
3 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
4 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
3 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
5 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
10 |
3 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|