Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tipolojik Tasarım Kriterleri

Dersin Kodu : MM-560

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir.
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır.
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bina şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, mekanların ilişkiler sisteminin incelenmesi ve tipolojik serilerin ve tipolojik analizlerin mimarlıkta anlamının ve kullanımının örnekler üzerinde incelenmesi. Kuramsal ve uygulamaya dönük bilgiler ve becerilerin kazandırılması.

Dersin İçeriği : Tip tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi ,mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi,bina tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri, binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi,örnekler üzerinden önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin secim kriterleri,belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacimle ilgili form araştırmaları, doku renk malzeme secimi yoluyla hacimsel estetik değerlendirmeleri, mekanların ilişkiler sisteminin değerlendirilmesi , tipolojik serilerin farklı örneklerde analizi,strüktürel tipolojiler, bçimsel ve çevresel tipolojiller,işlevsel tipolojiler,tipolojik serilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı,örnekler üzerinde incelemeler, ilkeleri yer almaktadır. sınav 16

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tip tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
2 Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
3 Bina tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
4 Binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
5 Örnekler üzerinden önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin secim kriterleri Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
6 Belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacimle ilgili form araştırmaları Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
7 Doku renk malzeme secimi yoluyla hacimsel estetik değerlendirmeleri Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
8 Mekanların ilişkiler sisteminin değerlendirilmesi /sınav Kaynak okuma ders /sınav
9 Tipolojik serilerin farklı örneklerde analizi Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
10 Strüktürel tipolojiler Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
11 Biçimsel ve çevresel tipolojiler Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
12 İşlevsel tipolojiler Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
13 Tipolojik serilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
14 Örnekler üzerinde incelemeler Kaynak okuma Sunum/düz anlatım/ tartışma
15 Yıl sonu sınavı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Hillier, B. and Hanson, J., 1984, The Social Logic of Space, Cambridge, Cambridge University Press
 Joo, N., 1980, Hanguk Jutaek Geonchuk (Korean Housing Architecture), Iljisa, Seoul
 Kang, B., Kang, I., Park, K., Park, I., Park, C., Paek, H. and Lee, G., 1999, Hanguk Gongdongjutaek Gyehoekui Yeoksa (History of Korean Apartment House Planning), Sejinsa, Seoul
 Pyeonjipbu, 2002, Apateu Baekgwa (the Encyclopaedia of Apartment Housing), Sejinsa, Seoul
 Song, I., 1990, Dosihyeong Hanokui Yuhyeongyeongu (A Study on the Typology of the Urbanised Traditional House), Ph.D. Dissertation of Seoul National University
 Tonggyecheong (National Statistical Office), 2001, Ingujutaek Chongjosa Bogoseo (2000 Population and Housing Census Report), Vol. 2, 16-1, Seoul-teukbyeolsi
 Zchang, S., 1994, 1960-1970nyeondae Hanguk Apateuui Byeoncheone Gwanhan Yeongu (A Study on the Transition of the Ô60~70sÕ Apartment Houses in Korea), Ph.D. Dissertation of Seoul National University
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. 4
2 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 3
3 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 3
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. 3
5 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. 4
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 4
7 Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. 5
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. 3
9 Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. 4
10 Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. 2
11 Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. 3
12 Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. 4
13 Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. 5
14 Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. 4
15 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 4
16 Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. 5
17 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 4
18 Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. 4
19 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. 5
20 Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 18 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6