|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tipolojik Tasarım Kriterleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-560 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bina şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi, mekanların ilişkiler sisteminin incelenmesi ve tipolojik serilerin ve tipolojik analizlerin mimarlıkta anlamının ve kullanımının örnekler üzerinde incelenmesi. Kuramsal ve uygulamaya dönük bilgiler ve becerilerin kazandırılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tip tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi ,mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi,bina tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri,
binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi,örnekler üzerinden önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin secim kriterleri,belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacimle ilgili form araştırmaları,
doku renk malzeme secimi yoluyla hacimsel estetik değerlendirmeleri, mekanların ilişkiler sisteminin değerlendirilmesi , tipolojik serilerin farklı örneklerde analizi,strüktürel tipolojiler, bçimsel ve çevresel tipolojiller,işlevsel tipolojiler,tipolojik serilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı,örnekler üzerinde incelemeler, ilkeleri yer almaktadır.
sınav
16
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tip tipoloji kavramı ve tipoloji morfoloji etkileşimi |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
2 |
Mimarlık kuramları ve tipoloji ilişkisi |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
3 |
Bina tipolojisine bağlı olarak tasarım süreci içindeki aşamaların analizi ve kullanma teknikleri |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
4 |
Binaların şekillenmesine ilişkin kriterlerin belirlenmesi |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
5 |
Örnekler üzerinden önerilerin değerlendirilmesi ve önerilerin secim kriterleri |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
6 |
Belirli ve sınırlı bir işleve dönük hacimle ilgili form araştırmaları |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
7 |
Doku renk malzeme secimi yoluyla hacimsel estetik değerlendirmeleri |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
8 |
Mekanların ilişkiler sisteminin değerlendirilmesi /sınav |
Kaynak okuma |
ders /sınav |
|
9 |
Tipolojik serilerin farklı örneklerde analizi |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
10 |
Strüktürel tipolojiler |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
11 |
Biçimsel ve çevresel tipolojiler |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
12 |
İşlevsel tipolojiler |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
13 |
Tipolojik serilerin ve analizlerin mimarlıkta kullanımı ve anlamı |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
14 |
Örnekler üzerinde incelemeler |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
tartışma |
|
15 |
Yıl sonu sınavı |
|
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hillier, B. and Hanson, J., 1984, The Social Logic of Space, Cambridge, Cambridge University Press
Joo, N., 1980, Hanguk Jutaek Geonchuk (Korean Housing Architecture), Iljisa, Seoul
Kang, B., Kang, I., Park, K., Park, I., Park, C., Paek, H. and Lee, G., 1999, Hanguk Gongdongjutaek
Gyehoekui Yeoksa (History of Korean Apartment House Planning), Sejinsa, Seoul
Pyeonjipbu, 2002, Apateu Baekgwa (the Encyclopaedia of Apartment Housing), Sejinsa, Seoul
Song, I., 1990, Dosihyeong Hanokui Yuhyeongyeongu (A Study on the Typology of the Urbanised
Traditional House), Ph.D. Dissertation of Seoul National University
Tonggyecheong (National Statistical Office), 2001, Ingujutaek Chongjosa Bogoseo (2000 Population
and Housing Census Report), Vol. 2, 16-1, Seoul-teukbyeolsi
Zchang, S., 1994, 1960-1970nyeondae Hanguk Apateuui Byeoncheone Gwanhan Yeongu (A Study on
the Transition of the Ô60~70sÕ Apartment Houses in Korea), Ph.D. Dissertation of Seoul National
University
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
4 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
3 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
3 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
3 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
4 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
3 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
2 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
3 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
4 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
5 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
4 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
4 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
5 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
4 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
4 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
5 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
18 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|