|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Enerji Bilinçli Mimari Tasarımı |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-554 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ERKİN ERTEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Güneş ve rüzgar enerjisinden aktif - pasif yararlanmayı mimari tasarımlarında kullanır. Tasarımlarında yakıt harcamalarını azaltıcı önlem alır. Mimari tasarımlarında enerji tasarrufu bilinci ile hareket eder, tasarruf önlemleri alır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tasarım yoluyla binaların enerji gereksinimlerinin azaltılması, binaların çevreye uyumlu tasarlanması konularında güncel bilgilerin aktarılması ana amaçtır. Bu bağlamda binalarda tam ısı korunumunun sağlanarak, güneş enerjisinden pasif ve aktif yararlanma, güneşe karşı korunum,rüzgar enerjisinden yararlanmanın mimari tasarımla bütünleşik olarak çözümlenmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Enerji kaynakları. Binalarda ısı kayıpları, yakıt harcamada ekonomi sağlanması. Isı yalıtımı. Enerji ve çevre, yenilenebilir enerji kaynakları. Güneş enerjisi. Güneş ışınlarının dünyaya geliş açıları, bina ile ilişkisi. Güneş enerjisinden binalarda aktif ve pasif yararlanma, tarihsel gelişimi. Güneş ışınlarından binaların korunması. Rüzgar enerjisi, binalarda pasif ve aktif yararlanma.
Türkiye ve yurtdışında rüzgar enerjisi kullanımı. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Enerji kaynakları |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Binalarda ısı kayıpları ve analizi |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Yakıt harcamalarında ekonomi sağlanması |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Isı yalıtımı, tasarım sırasında alınabilecek planlama önlemleri ile ısı kaybının azaltılması |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Enerji ve çevre, yenilenebilir enerji kaynaklarına genel bakış |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Güneş enerjisi, binalarda enerji kaynağı olarak tarihsel gelişimi |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Güneşin dünyaya göre durumuları, geliş açıları ve bina ile ilişkisi |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Binalarda güneş enerjisinden pasif yararlanma |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
9 |
Binalarda güneş enerjisinden aktif yararlanma + arasınav |
Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma ve yazılı sınav |
|
10 |
Binalarda güneş ışınlarından korunum |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Rüzgar enerjisi |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Binalarda rüzgar enerjisinden pasif yararlanma |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Binalarda rüzgar enerjisinden aktif yararlanma |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Türkiye ve yurtdışında rüzgar enerjisi kullanımı |
Konu ile ilgili kitapları inceleme |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Final sınavı |
Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ANONİM, Sonne - Wind - Wasser Energiequellen der Zukunft, Niedersaechsischen Mimisterium für Wirtscaft, Technologie und Verkehr, Hannover, Almanya,
MENKHOFF H., DETERS K., LIPPE H., Niederenergiehaeuser, Niedersaechsisches Sosialministerium, Hannover, Almanya, 1992
MENKHOFF H., BADE K., Aspekte des Ökologischen Bauens, Niedersaechsisches Sosialministerium, Hannover, Almanya, 1992
BRAUN, P.O., Voss K., Sick F., Nieder Energie Haeuser, Sonnenenergie, Heft:2., Deutsche Gesellschaft für Sonnenenegie e.V., Deutscher Sektion der Internationalen Gesellsachaft für Sonnenenergie, 1992
WEBER H., Energiebewusst Planen, Callwey, München, 1983
HERZOG T., Translusende Waermedaemmung vor Massiven Aussewaenden, Arcus-Architektur und Wissenschaft, 14. Rudolf Müller Verlagsgesellschaft, Köln, 1991
RAGONESI M., Bautechnik der Gebaudehülle - Bau und Energie, Band: 4, Verlag der Fachvereine Zürich, B.G. Teubner Stuttgart, 1993
HUMM O., Niederenergie Haeuser, Theorie und Praxis, Ökobuch Verlag, Staufen bei Freiburg, 1990
SCHMİD J., Energieeinspparrung durch Innovationen, Arcus-Architektur und Wissenschaft, 14. Rudof Müller Verlagsgesellschaft, Köln, 1991
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
ANONİM, Enerji Kaynaklarının ve EnerjininKullanımında Verimliliğin Artırılmasına Dair Yönetmelik, Resmi Gazete, Tarih: 25.10.2008, Sayı: 27035
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
2 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
4 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
1 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
5 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
1 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
1 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
2 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
1 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
1 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
1 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
1 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
1 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
1 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
2 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
1 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
2 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
3 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
3 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
12 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
8 |
16 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|