|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mimari Tasarımda Ergonomik Faktörler ve Ergonomi Teknikleri |
|
Dersin Kodu |
: |
MM-547 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA YEĞİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mimari ergonomi ilişkisinin belirlenmesi, tasarım evrelerinde ergonomik faktörlerin değerlendirilmesi, kullanıcıların fiziksel, fizyolojik biyolojik psikolojik estetik değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri ve nesnel değerlendirme teknikleri kullanma becerilerinin kazandırılması ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ergonominin tanımı amacı ve önemi, mimari ergonomi ilişkisinin belirlenmesi,mimari tasarım evrelerinde ergonominin yeri,ergonomi biliminin çalışma alanları ve ergonomi teknikleri, kullanıcıların fiziksel değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /mekansal konfor,kullanıcıların fizyolojik ve biyolojik değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /termal konfor/işitsel konfor,kullanıcıların psikolojik değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /görsel konfor, kullanıcıların estetik değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /görsel konfor,nesnel değerlendirme teknikleri,öznel değerlendirme teknikleri,ergonomi teknikleri ve tasarım ilişkisi,ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanakları, farklı işlevlerdeki binalarda ergonomik faktörlerin değerlendirilmes,i örnek proje değerlendirmeleri,farklı işlevlerdeki binalarda ergonomik faktörlerin değerlendirilmesi, örnek proje değerlendirmeleri yer alacaktır.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ergonominin tanımı amacı ve önemi |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
2 |
Mimari ergonomi ilişkisinin belirlenmesi |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
3 |
Mimari tasarım evrelerinde ergonominin yeri |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
4 |
Ergonomi biliminin çalışma alanları ve ergonomi teknikleri |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
5 |
Kullanıcıların fiziksel değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /mekansal konfor |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
6 |
Kullanıcıların fizyolojik ve biyolojik değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /termal konfor/işitsel konfor |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
7 |
Kullanıcıların psikolojik değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /görsel konfor/ sınav |
|
ders /sınav |
|
8 |
Kullanıcıların estetik değerlendirmelerinin ölçülmesinde ergonomi teknikleri /görsel konfor |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
9 |
Nesnel değerlendirme teknikleri |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
10 |
Öznel değerlendirme teknikleri |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
11 |
Ergonomi teknikleri ve tasarım ilişkisi |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
12 |
Ergonomi tekniklerinin mimaride kullanım olanakları |
Kaynak okuma |
Sunum/düz anlatım/
Tartışma |
|
13 |
Farklı işlevlerdeki binalarda ergonomik faktörlerin değerlendirilmesi, örnek proje değerlendirmeleri |
Kaynak okuma |
atölye |
|
14 |
Farklı işlevlerdeki binalarda ergonomik faktörlerin değerlendirilmesi, örnek proje değerlendirmeleri |
Kaynak okuma |
atölye |
|
15 |
Yıl sonu sınavı |
|
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. |
4 |
|
2 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
3 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
4 |
|
4 |
İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. |
4 |
|
5 |
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
5 |
|
7 |
Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. |
4 |
|
10 |
Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. |
3 |
|
11 |
Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. |
2 |
|
12 |
Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. |
5 |
|
13 |
Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. |
4 |
|
14 |
Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. |
3 |
|
15 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
4 |
|
16 |
Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. |
4 |
|
17 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. |
4 |
|
18 |
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. |
4 |
|
19 |
Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. |
4 |
|
20 |
Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
18 |
36 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|