Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Araştırma Yöntemleri

Dersin Kodu : MM-533

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ERKİN ERTEN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yöntembilimi açısından yeterli düzeye gelir.
Bilimsel ölçütlere uyan araştırmaları gerçekleştirir.
Kendi konu ve gereksinimlerine uygun bir çok ayrıntılı-spesifik eseri inceler, yararlanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Araştırmacılara bilimsel düşüncenin temel ilkelerini kazandırmak ve bilimsel araştırma sürecini ana hatları ile tanıtmaktır.

Dersin İçeriği : Bilimsel araştırmanın özellikleri, evreleri. Bilgi toplama, tasnif. Araştırma probleminin tanımlanması, problemin seçimi. Hipotez, kuram, kanun, değişkenler, ifadeler, kavramlar. Test (sınama), Araştırma türleri, veri toplama, gözlem, görüşme, anket, ölçme ve ölçekler, örnekleme teknikleri, veri çözümleme ve değerlendirme, bulgular ve yorum. Araştırma raporunun yazılışı.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim, bilgi, bilimsel yöntem ve bilimsel araştırma. Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
2 Bilimsel araştırmanın özellikleri, bilimsel araştırmanın evreleri. Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
3 Bilgi ve enformasyon kaynakları Bilgi ve enformasyonun tasnif edilmesi. Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
4 Araştırma Problemi Araştırma probleminin tanımlanması Araştırma probleminin seçilimi Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
5 Hipotez Kuram ve kanun Değişkenler Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
6 İfadeler Kavramlar Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
7 Test Araştırma türleri Verilerin toplanması Yöntem seçimi ölçütleri (kriterleri) Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
8 Ölçme ve ölçekler Veri toplama teknikleri Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
9 Arasınav Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme Yazılı sınav
10 Gözlem Görüşme Anket Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
11 Örnekleme ve örnekleme Örnekleme teknikleri Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
12 Verilerin çözümlenmesi Yanılgılar Verilerin değerlendirilmesi Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
13 Bulgular ve yorum Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
14 Araştırma raporunun yazılışı Rapor dili Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
15 Araştırma raporunda strüktür (çatkı) ve organizasyon Konu ile ilgili kitapları inceleme Düz anlatım tartışma
16/17 Son yazım ve kontrol Ders notları ve konu ile ilgili kitapları inceleme Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  PAKDİL F., Mimarlık Araştırmaları için Bilimsel Araştırma Yöntemi, Yıldız Teknik Üniversitesi-Mimarlık Fakültesi, İstanbul, 1990
 UTKUTUĞ G., Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri, Gazi Üniversitesi-Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 1996
 KAPTAN S., Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara, 1991
 KARASAR N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Bilim Yayınları, 1986
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. 1
2 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 1
3 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 1
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. 2
5 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. 5
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 5
7 Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. 1
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. 1
9 Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. 3
10 Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. 1
11 Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. 1
12 Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. 1
13 Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. 2
14 Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. 1
15 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 1
16 Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. 1
17 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 1
18 Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. 5
19 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. 1
20 Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 5 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 142
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.68
Dersin AKTS Kredisi: 6