Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yapay Çevrede Kalite I

Dersin Kodu : MM-541

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. SERPİL ÇERÇİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İnsan yapısı çevrenin niteliğini sağlamada farkındalık sağlar.
Güvenli ve kimlikli mekanlar için planlama ve denetim konularında bilgilenme
Kentlerimizdeki mevcut yapılanmaların analizini yapar; yasa ve yönetmelikleri kavrar.
Çevresel standartların ve ölçütlerinin geliştirilmesinin öneminini bilir.
Çevre kalitesinin arttırılması için çağdaş örnekler ve ideal uygulamaları analiz eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İnsanlara, nitelikli yaşam koşullarını sağlayan iç ve dış mekânlarda fonksiyonel, güvenli ve kimlikli mekanlar için çevresel kalitenin arttırılması ; kentlerimizdeki mevcut yapılanmaların analizi, yasalar, yönetmelikler, kullanıcı bilinci dahil olmak üzere, çağdaş modeller aracılığıyla mevcut yapı ve optimum uygulamaları analiz etmek konusunda bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği : Kentlerimizdeki mevcut ve geleneksel yapılanmaların analizini yaparak insan yapısı oluşumların kalitesini arttırma ; çevresel yasalar, yönetmelikler, standartlar ve ölçütleri öğrenme ; kullanıcılar için sosyal, fiziksel vb. Sağlıklı yaşam koşulları sunma ; güvenli, estetik ve kimlikli mekanlar yaratma.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çevre Kalitesine giriş ve genel kapsam Ders notlarının duzenlenmesı Anlatım
2 Doğal ve yapay çevrenin tanımı ve önemi Konu ile ilgili araştırma yapılması, okuma Anlatım, sunum ve tartışma
3 Çevre ve insan (kullanıcı) faktöru ilişkileri Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
4 Çevrenin güven kimlik estetik ve yaşanabilirliği Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
5 Kalite kavram tanım ve çeşitlenmeler Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
6 Çevre - kalite - kullanıcı ilişkisi ve memnuniyeti Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
7 Ara sınav Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
8 Toplam kalite yönetimi ve toplam kalite kontrolü Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Konu sunumu, analizlerin tartışması
9 Diğer disipinlerle ilişkiler Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
10 Organizasyonel –Fonksiyonel Yapı ve kalite Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
11 Çevre kalitesi ile ilgili yönetmelik ve standartlar Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
12 Dünyadaki çevre kalitesi ile ilgili kararlar yönetmelikler ve belgeler Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
13 Araştırma ödevlerinin sunumu ve tartışma Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
14 Araştırma ödevlerinin sunumu ve tartışma Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
15 Araştırma ödevlerinin sunumu ve tartışma Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Anlatım, sunum ve tartışma
16/17 Final sınavı Konu alanı ile ilgili her türlü kaynaktan araştırma yapılması Final sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Cercı S, "Yapay Çevre Kalite I" ders notları "ISO ve TSE vb.." web sitelerı "Standardizasyon ve Kalite" T.S.E. Milli Eğitim Basımevi,
Diğer Kaynaklar  Weidemann, S., Anderson, J., 1985, “A Conceptual Framework for Residential Satisfaction, In I. Altmann, and C. Werner(Eds.), Home Environments, New York, Plenum Press, pp.153-182.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir. 3
2 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 4
4 İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur. 5
5 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyaloğu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür. 5
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 5
7 Mimarlık/planlama/tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiren farkındalığa sahiptir. 5
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanı ile ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular. 4
9 Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir. 2
10 Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür. 5
11 Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir. 4
12 Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir. 4
13 Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır. 4
14 Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder. 2
15 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 3
16 Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır. 4
17 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır. 1
18 Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar. 4
19 Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir. 3
20 Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6