Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İplik Oluşumu Yapı ve Özellikleri

Dersin Kodu : TL-533

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. OSMAN BABAARSLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : İplik oluşumunun temel ilkelerini/prensiplerini ifade eder.
İplik üretim sürecinde yapılması gerekenleri ve teknolojik gelişmeleri açıklar.
Farklı iplik çeşitlerinin üretimi ve bunların tekstil için önemini ifade eder.
İplik üretim parametrelerini öğrenmek, üretim çalışmalarını yürütebilmek ve bu çalışmaların çıktılarını sözlü ve yazılı olarak değerlendirebilmeyi tanımlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İleri düzeyde iplik oluşum prensibi, kavramı ve kapsamı hakkında bilgi vermek, iplik üretim tekniklerinin önemini ve gerekliliğini öğretmek.

Dersin İçeriği : Büküm verme sistemlerinin analizi. Lif ayırımı. Biriktirme, biraraya getirme, çekim teorisi, yalancı büküm teorisi, göç (migrasyon) teorisi, ipliklerin gerilme- uzama davranışı, lif, iplik ve kumaş özellikleri arasındaki ilişkiler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İplik oluşumu, yapı ve özellikleri dersine giriş Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
2 Lifleri bir araya getirip mukavemet kazandırma esasları Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
3 İplik oluşum aşamalarının incelenmesi Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
4 İplik oluşum sürecinde açma, karıştırma, biriktirme ve liflerin bağlanması Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
5 Gerçek bükümle iplik oluşum ve mukavemet kazandırma mekanizmasının incelenmesi Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
6 Çekim ve büküm teorilerinin anlaşılması Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
7 Yalancı büküm teorisi ve diğer yollarla liflere mukavemet kazandırılması Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
8 Ara sınav Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Yazılı sınav
9 Lif migrasyonu ve iplik oluşumuna etkisi Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
10 İpliklerin Gerilme-Uzama davranışlarının incelenmesi Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
11 Farklı üretim tekniklerinde iplik oluşum, yapı ve özelliklerin incelenmesi Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
12 Lif, İplik ve Kumaş özellikleri arasındaki ilişki Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Düz anlatım, tartışma, gösterim, ödev
13 Dönem içi teknik çalışma sunumları Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar tartışma
14 Dönem içi teknik çalışma sunumları Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar tartışma
15 Genel Konu tekrarı Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar tartışma
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Ders notlarının tekrarı ve Referans kitaplar Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  BABAARSLAN, O., 2009. İplik Oluşumu, Yapı ve Özellikleri. Ders Notu. Çukurova Üniversitesi, Balcalı-Adana, 120s.
 LORD, P. R., 2003. Handbook of Yarn Production; technology, science and economics. Woodhead Publishing Limited, Cambridge England. pp493.
 LAWRENCE, C. A., 2003. Fundamentals of Spun Yarn Technology. CRC PRESS. London England, pp524.
 OXTOBY, E., 1987. Spun Yarn Technology, Butterworths Limited Press, London England, pp250.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 1 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Tekstil Mühendisliği lisans yeterliliklerine sahip olmak 5
2 Bilgilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyine taşımak ve geliştirmek 4
3 Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavramak 4
4 Tekstil Mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek 3
5 Farklı disiplinlerden gelen bilgileri bütünleştirebilmek 3
6 Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunları çözümleyebilmek 3
7 Tekstil Mühendisliği alanındaki bir sorunu çözümleyebilmek, sonuçlarını değerlendirebilmek ve bu sonuçları uygulayabilmek 3
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemek 2
9 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilmek 1
10 Alanı ile ilgili konularda uygulama planları geliştirebilmek ve sonuçlarını kalite süreci çerçevesinde değerlendirebilmek 1
11 Alanı ile ilgili çalışmaları, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek yürütebilmek 2
12 Alanında kazandıkları bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek 3
13 Alanında karşılaşabileceği karmaşık sorunlara, sorumluluk alarak çözüm önerileri geliştirebilmek 2
14 İleri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek 1
15 Alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilmek ve öğrenme sürecini planlayabilmek 2
16 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurabilmek 2
17 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilmek 2
18 Sosyal olaylara duyarlı ve gerektiğinde eleştirel bakış açısına sahip olabilmek 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 5 5
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü: 127
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.08
Dersin AKTS Kredisi: 5