|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Coğrafi Bilgi Sistemleri Temelli Çevresel Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-602 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ALPHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevresel riskler ve bunların olası zararları konusunda bilgi sahibi olmak Farklı risklerin haritalanması konusunda bilgi sahibi olmak Noktasal olmayan kirlilik ve modellenmesi hakkında bilgi sahibi olmak Çevresel risk çeşitlerinin analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak Çevresel riskler ve kaynak yönetimi arasındaki ilişkileri kurabilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, orman yangınları, yüzey ve yer altı suyu kirlenmesi gibi doğal ve teknolojik risklerin CBS temelli analizi konularında bilgiler sunmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Doğal ve teknolojik risk kavramları: kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, vb. Proje konu ve gruplarının belirlenmesi. Risk olasılıkları ile ortaya çıkması muhtemel zararların sayısallaştırılması. Risk değerlendirmesi (tanımlama, önceliklendirme, ağırlıklandırma). Kontrol analizi (kaldırma kapasitesi, kontrol mekanizmaları) ve risk kontrolünde strateji seçimi. Boolean etki analizi. Riske karşı kırılganlık ve kırılganlık analizi. Göreceli risk görüntülerinin oluşturulması ve risk altındaki nüfus. Öklit ve dağılma temelli populasyon tahminleri: düzgün yoğunluk yöntemi ve ALOHA dağılım modelleri. Noktasal olmayan kirlilik modellemesi: sediment ve besin taşınımı, Karasal taşınım ve dağılım süreci, akış yolu dağılım oranları. Örnek çalışmalar: (1) doğal afet risklerinin haritalanması ve değerlendirmesi, (2) deniz seviyesi yükselmesi riskine karşı kırılganlık analizi (3). Örnek çalışmalar: (4) noktasal olmayan kirlilik modellemesi, (5) uzaktan algılama ve cbs temelli taşkın analizi, (6) geniş ölçekli kuraklık risklerinin belirlenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Doğal ve teknolojik risk kavramları: kuraklık, sel ve su baskını, ekstrem doğa olayları, zararlı atıkların taşınması ve depolanması, toprak kayması, vb. Proje konu ve gruplarının belirelenmesi |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
2 |
Risk analizleri için CBS’nin kullanımı |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
3 |
Risk olasılıkları ile ortaya çıkması muhtemel zararların sayısallaştırılması |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
4 |
Risk değerlendirmesi (tanımlama, önceliklendirme, ağırlıklandırma) |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
5 |
Kontrol analizi (kaldırma kapasitesi, kontrol mekanizmaları) ve risk kontrolünde strateji seçimi |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
6 |
Boolean etki analizi |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
7 |
Riske karşı kırılganlık ve kırılganlık analizi |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
8 |
Göreceli risk görüntülerinin oluşturulması ve risk altındaki nüfus |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
9 |
Ara Sınav |
Ders notları
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Yazılı sınav |
|
10 |
Öklit ve dağılma temelli populasyon tahminleri: düzgün yoğunluk yöntemi ve ALOHA dağılım modelleri. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
11 |
Noktasal olmayan kirlilik modellemesi: sediment ve besin taşınımı, Karasal taşınım ve dağılım süreci, akış yolu dağılım oranları |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
12 |
Örnek çalışmalar: (1) doğal afet risklerinin haritalanması ve değerlendirmesi, (2) deniz seviyesi yükselmesi riskine karşı kırılganlık analizi (3)
|
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
13 |
Örnek çalışmalar: (4) noktasal olmayan kirlilik modellemesi, (5) uzaktan algılama ve cbs temelli taşkın analizi, (6) geniş ölçekli kuraklık risklerini |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
14 |
Projelerin Sunumu |
İlgili yardımcı kaynaklar
İlgili diğer kaynaklar
Büro ve laboratuar çalışmaları
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
15 |
Projelerin Sunumu |
İlgili yardımcı kaynaklar
İlgili diğer kaynaklar
Büro ve laboratuar çalışmaları |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Ders notları
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
4 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
4 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
4 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
5 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
4 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
4 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
4 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
4 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
4 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
4 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
5 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
14 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|