|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Uzaktan Algılamaya Dayalı Çevresel Değişim Tespiti ve Zaman Serisi Analizleri |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-587 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ALPHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dijital görüntü işlemeye dayalı değişim tespitini temel düzeyde kavrayabilmek Görüntü işleme öncesi işlemleri bilmek ve gerektiğinde doğru işlemlere karar vermek Dijital görüntü işlemeye dayalı değişim tespiti yöntemlerini öğrenmiş olmak Sorun çözmede gereksinim duyulan sayısal bilgiyi üretebilmek için uygun analiz yaklaşımlarına karar verebilmek Değişim bilgisini harita ve istatistikler halinde ifade edebilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzajdaki değişimlerin belirlenmesinde kullanılan görüntü cebir, dönüştürme, sınıflama, CBS ve görsel analiz yöntemleri ile ileri yöntemlerin kentsel alanlar, orman alanları ve kıyı alanlarına uygulanmasında kullanılan çeşitli algoritma, yöntem ve yaklaşımlar ile bunların kullanım koşulları, avantaj ve dezavantajları ve kaynak yönetimi açısından gerekliliği konularında bilgiler sunmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Farklı değişim tespiti yöntemleri için görüntü işleme öncesi işlemler, bunların önem dereceleri. Değişim tespiti yöntemlerine genel bakış ve sınıflama. Görüntü cebir yöntemleri: görüntü çıkarma, görüntü oranlama, görüntü regresyonu ve değişim vektörü analizleri. Görüntü cebir yöntemleri: İkili (binary) değişim tespiti ve bu yöntemle elde edilen değişim bilgisinin adlandırılması. Görüntü cebir yöntemleri: NDVI, SAVI, MSAVI gibi bitki indeksi ve NDBI gibi diğer indeks verileri kullanılarak yapılan iki zamanlı görüntü cebir operasyonları. Dönüştürme yöntemleri: Temel Bileşenler Analizi (PCA), Kauth-Thomas (Tasseled Cap) ve Gramm-Schmidt dönüşümleri. Dönüştürme yöntemleri: Dönüştürmenin iki ve çok zamanlı veri setlerine uygulanması. Sınıflamaya dayalı yöntemler: sınıflama sonrası karşılaştırma, spektral ve temporal karma analizi, beklenti maksimizasyonu (EM), kontrolsüz sınıflama. İleri yöntemler: Li-Strahler Yansıma ve Yansıma Karıştırma modelleri, Biyofiziksel Parametre Yöntemi. CBS ve diğer görsel analiz yöntemleri. Kentsel alanlar, orman alanları ve kıyı alanlarındaki değişim tespiti için kullanılacak algoritma, yöntem ve yaklaşımların seçilmesindeki önemli noktalar. Farklı değişim tespiti yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları. İdeal bir değişim tespitinin kurgulanmasındaki belirleyiciler/kısıtlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Değişim tespiti için sayısal görüntü işlemeye giriş. Mikro proje konu ve gruplarının belirlenmesi |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
2 |
Farklı değişim tespiti yöntemleri için görüntü işleme öncesi işlemler, bunların önem dereceleri. Değişim tespiti yöntemlerine genel bakış ve sınıflama |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
3 |
Görüntü cebir yöntemleri: görüntü çıkarma, görüntü oranlama, görüntü regresyonu ve değişim vektörü analizleri. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
4 |
Görüntü cebir yöntemleri: İkili (binary) değişim tespiti ve bu yöntemle elde edilen değişim bilgisinin adlandırılması. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
5 |
Görüntü cebir yöntemleri: NDVI, SAVI, MSAVI gibi bitki indeksi ve NDBI gibi diğer indeks verileri kullanılarak yapılan iki zamanlı görüntü cebir operasyonları |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
6 |
Dönüştürme yöntemleri: Temel Bileşenler Analizi (PCA), Kauth-Thomas (Tasseled Cap) ve Gramm-Schmidt dönüşümleri. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
7 |
Dönüştürme yöntemleri: Dönüştürmenin iki ve çok zamanlı veri setlerine uygulanması. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
8 |
Sınıflamaya dayalı yöntemler: sınıflama sonrası karşılaştırma, spektral ve temporal karma analizi, beklenti maksimizasyonu (EM), kontrolsüz sınıflama |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
9 |
Ara Sınav |
Ders notları
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
Diğer kaynaklar
|
Yazılı sınav |
|
10 |
İleri yöntemler: Li-Strahler Yansıma ve Yansıma Karıştırma modelleri, Biyofiziksel Parametre Yöntemi. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
11 |
CBS ve diğer görsel analiz yöntemleri. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
12 |
Kentsel alanlar, orman alanları ve kıyı alanlarındaki değişim tespiti için kullanılacak algoritma, yöntem ve yaklaşımların seçilmesindeki önemli nokta |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
13 |
Farklı değişim tespiti yöntemlerinin avantaj ve dezavantajları. İdeal bir değişim tespitinin kurgulanmasındaki belirleyiciler/kısıtlar. |
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
14 |
Proje Sunumları |
İlgili yardımcı kaynaklar
İlgili diğer kaynaklar
Büro ve laboratuar çalışmaları
|
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
15 |
Proje Sunumları |
İlgili yardımcı kaynaklar
İlgili diğer kaynaklar
Büro ve laboratuar çalışmaları |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Ders notları
İlgili yardımcı kaynaklar
Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler
Diğer kaynaklar
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Mas, J.F., 1999. Monitoring land-cover changes: a comparison of change detection techniques. International Journal of Remote Sensing, 20(1), 139-152
Ridd, M.K., and Liu, J., 1998. A comparison of four algorithms for change detection in an urban environment. Remote Sensing of Environment, 63, 95-100.
Klemas, V., 2011. Remote sensing techniques for studying coastal ecosystems: an overview. Journal of Coastal Research, 27(1), 2–17.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Lu, D.; Mausel, P.; Brondizio, E., and Moran, E., 2004b. Change detection techniques. International Journal of Remote Sensing, 25(12), 2365-2407
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
5 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
4 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
5 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
4 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
5 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
4 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
4 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
5 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
4 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
5 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
5 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
14 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|