|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Akdeniz Kıyı Alanlarında Biyo-Çeşitlilik |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-600 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KEMAL TULÜHAN YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kıyı tanımı, kıyısal kaynaklar, kıyı suları, kıyı ekosistemi, Akdeniz kıyı alanlarının genel özelliklerinin tanımak. Akdeniz kıyılarında biyolojik çeşitliliğin dağılımı ve önemli biyo-çeşitlilik alanları hakkında bilgi sahibi olmak. Kıyı alanlarında alan kullanım tipleri ve yarattığı sorunları bilmek ve kıyı kumullarının amaç dışı kullanımını önleyecek planlama yaklaşımını öğrenmek. Kıyı alanları yönetimi teknikleri ve araçları, yasal ve kurumsal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olmak. Korunan kıyı alanlarının yönetimi kapsamında örnek çalışmaları incelemek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Akdeniz kıyı alanlarının sahip olduğu biyolojik çeşitlilik, alan kullanım tipleri ve yarattığı sorunlar konusunda genel bilgileri vermek, yoğun kullanım talepleri karşısında kıyı peyzajlarının korunması ve sürdürülebilir yönetimi için gerekli araçlar, yasal ve kurumsal düzenlemeleri tanıtmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak temel kavram ve tanımların aktarılması, Akdeniz kıyı alanlarında biyo-çeşitliliğin korunmasına yönelik gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporların incelenmesi, tartışılması; seçilecek bir alanda bağımsız veya grup olarak sorun analizine dayalı planlama ve yönetim yaklaşımının geliştirilmesi, bu kapsamda bir rapor hazırlanması ve karşılıklı tartışma biçiminde uygulamalı olarak yürütülecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kıyı tanımı, kıyısal kaynaklar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
2 |
Kıyı suları, kıyı ekosistemi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
3 |
Akdeniz kıyı alanlarının genel özellikleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
4 |
Akdeniz kıyılarında biyolojik çeşitlilik alanları |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
5 |
Kıyı alanlarında alan kullanım tipleri ve yarattığı sorunlar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
6 |
Kıyı alanları yönetimi ve araçları |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
7 |
Örnek uygulamalar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Ara sınav |
|
9 |
Kıyı kumulları ve amaç dışı kullanımı |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
10 |
Kıyı kumullarında Biyo-çeşitlilik odaklı yönetim yaklaşımı |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
11 |
Yasal ve kurumsal düzenlemeler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
12 |
Korunan kıyı alanlarının yönetimi |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Power Point Sunumu |
|
13 |
Uygulama çalışması ve ödev |
Seçilecek bir alanda bağımsız veya grup olarak sorun analizine dayalı planlama ve yönetim yaklaşımının geliştirilmesi |
Power Point Sunumu |
|
14 |
Uygulama çalışması |
Rapor hazırlanması |
Power Point Sunumu |
|
15 |
Ödev sunumu |
Raporun yazılı ve ppt olarak hazırlanması karşılıklı tartışma |
Power Point Sunumu |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çakan, H., Yılmaz, K.T. Alphan, H., Ünlükaplan, Y. 2011. Classification and assessment of vegetation for monitoring coastal sand dune succession: the case of Tuzla, Adana/Turkey, Turkish Journal of Botany 35 (2011): 697-711. DOİ: 10.3906/bot-1001-300
Çakan, H., K. T. Yılmaz, A. Duzenli, 2005. First comprehensive assessment of the conservation status of the flora of the Cukurova Deltas, Southern Turkey. Oryx, vol:39/1,p 17-21, Cambridge University Press.
Harmancı, D. S., 2005. “Kıyı Kumullarında Sürdürülen Tarımsal Etkinliklerin Kaynak Kullanım Planlaması Yönünden İncelenmesi.” Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı A.B.D., Adana.
İzcankurtaran, Y., 2000. “Karataş İlçesi Tuzla Kıyı Şeridinde Plaj Kullanımının Analizi ve Alternatif Kullanım Önerisi“. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı A.B.D., Adana.
Kutlu, Ö., 2002. “Seyhan Nehri ve Tuz Gölü Av-Yaban Hayatı Koruma Alanında Tarımsal Alan Kullanımlarının Avi-Fauna Habitatlarının Kaybı Yönünden İncelenmesi”. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı A.B.D. FBE.2001.YL.31, Adana.
Ranwell, D. S., 1972. Ecology of Salt Marshes and Sand Dunes. ISBN 0412 10500 4, Chapman&Hall, p.258.
Ranwell, D.S., Rosalind, B., 1986. Coastal dune management guide, Institute of Terrestrial Ecology.
Yılmaz, K. T., 2008. Terrestrial habitats and biodiversity in the Eastern Mediterranean coastal areas of Turkey and conservation concerns. First International Congress Documenting, Analyzing and Managing Biodiversity in the Middle East, 20-23 October 2008, Amman.
Yılmaz, K.T., S. Berberoğlu, H. Çakan, H. Alphan, Y. İzcankurtaran, 2006. Kazanlı Kıyı Kumullarında Koruma Öncelikli Alan Kullanım Planlaması ve Eğitim Programı Uygulaması. TUBITAK / YDABAG-101Y0138Yılmaz, K.T., 2002. Evaluation of the phytosociological data as a tool for indicating coastal dune degradation. Israeli Journal of Plant Sciences, vol:50/3, p.229-238, Laser Pages Publishing Ltd.
Yılmaz, K.T., 1998. Ecological diversity of the Eastern Mediterranean region of Turkey and its conservation. Biodiversity and Conservation, vol.7, iss.1, p.87-96, Chapman and Hall.
Alphan, H.,1998. “Yumurtalık Dalyan Çamlığı Tabiatı Koruma Alanı’nın Yönetim Planlaması İçin Bir Veri Bankası Oluşturulması”. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı A.B.D. (Ç.Ü. Araştırma Fonu, F.B.E. 97 YL 65 nolu Araştırma Projesi, Adana.
Atmaca, F. 2004. “Kumul Ağaçlandırma Çalışmalarında Kullanılan Ağaç Türleri ve Tepe Kapalılıklarının Kumul Vejetasyonu Üzerindeki Etkilerinin Saptanması”. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı A.B.D., Adana.
Aytok, Ö., 2001. “Tuzla Kıyı Kumullarında Tarımsal Aktivitelerin Kumul Ekosistemi Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması”. Ç.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı A.B.D., Adana.
Berberoglu, S., K. T. Yılmaz & C. Ozkan, 2004. Mapping and monitoring of coastal wetlands of Cukurova Delta in the Eastern Mediterranean Region. Biodiversity and Conservation, vol. 13, iss. 3, p.615-634, ISSN: 0960-3115, Kluwer Acedemic Publishers.
Clark, J., 1977. Coastal Ecosystem. Ecological Considerations for Management of the Coastal Zone. NOAA, The Conservation Foundation, p.177.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
0 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
5 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
5 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
5 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
0 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
5 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
4 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
3 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
0 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
0 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
3 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
2 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 146 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|