|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peyzaj Tasarımında Algılama ve Davranış |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-585 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
DÖÇ 1. Peyzaj tasarımının teknik, işlevsel ve davranışsal başarımı konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 2. Peyzaj tasarımında algının fizyolojik ve bilişsel süreçleri konusunda kavramsal ve kuramsal bilgiler edinilir. DÖÇ 3. Algılama ve davranışa yönelik kullanıcı araştırmalarında izlenebilecek yöntemler konusunda bilgiler edinilir. DÖÇ 4. Algı ve davranışa yönelik kullanıcı araştırması sonuçlarının peyzaj tasarımına nasıl yansıtılabileceği konusunda uygulama becerisi kazanılır. DÖÇ 5. Farklı tasarım tema ve düzenleri ile kullanıcı algı ve davranışlarını yönlendirebilme konusunda uygulamaya yansıtılabilir bilgi ve beceri kazanılır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzaj tasarımında mekansal düzen ile kullanıcı algılama ve davranışları arasındaki ilişki ve etkileşimleri çözümleyebilmek ve ulaşılan bulguları amaç ve kapsam yönünde peyzaj tasarımlarına yansıtabilmek için gerekli olan kavramsal, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine, becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavramlar ve kuramlar; iletişim ve algı, algılama kuramları, Duyuya dayalı ve bilgiye dayalı modeller, algısal düzenler; geometrik düzenler, Bağıntılı ayırdetme, biçim ve yüzey ilişkileri, Algı psikolojisi, algılama ve peyzaj algısı, Peyzaj tasarımı ve bilişsel çalışmalar, Peyzajda davranış kavram ve kuramları, Davranış kalıpları; bireysel, sosyo-kültürel kalıplar, Eylem örüntüleri, uyum, davranış ve peyzaj tasarımı, Peyzajda mekan-form-geometri kavramları ve davranış ilişkileri, Mekan ve tasarım; kişisel mekan, yakınlaşma kuramı, mahremiyet, psikososyal alan, benimseme, sahiplenme, savunma, peyzajda gerilim, Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavramlar ve kuramlar; iletişim ve algı, algılama kuramları |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
2 |
Duyuya dayalı ve bilgiye dayalı modeller, algısal düzenler; geometrik düzenler |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
3 |
Bağıntılı ayırdetme, biçim ve yüzey ilişkileri |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
4 |
Algı psikolojisi, algılama ve peyzaj algısı |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
5 |
Algı psikolojisi, peyzajda bilişim ve algı |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
6 |
Peyzaj tasarımı ve bilişsel çalışmalar |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
7 |
Peyzajda davranış kavram ve kuramları, |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
8 |
Ara sınav |
- |
- |
|
9 |
Davranış kalıpları; bireysel, sosyo-kültürel kalıplar |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
10 |
Eylem örüntüleri, uyum, davranış ve peyzaj tasarımı |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
11 |
Peyzajda mekan-form-geometri kavramları ve davranış ilişkileri |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
12 |
Mekan ve tasarım; kişisel mekan, yakınlaşma kuramı, mahremiyet |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
13 |
Mekan ve tasarım; psikososyal alan, benimseme, sahiplenme, savunma, peyzajda gerilim |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
14 |
Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar |
Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
15 |
Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar |
Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak peyzaj tasarımı alanında gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlarını inceleme, irdeleme ve tartışma; belirlenmiş bir alanda bağımsız ve grup olarak farklı tasarım tema ve düzenleri için bir kullanıcı araştırması gerçekleştirme, buna ilişkin bir rapor hazırlama ve karşılıklı tartışma biçiminde yürütülecektir. |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Uzun, G. 1999. Temel Tasarım, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:196, Ders Kitapları Yayın No:A-62, Adana
Gürer, L, Gürer, G., 2004. Temel Tasarım. Birsen Yayınevi, ISBN 975-511-386-X, İstanbul.
Reid, G. W.,1993. From Concept to Form in Landscape Design. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
Simonds, J. O., Starke, B. W., 2006. Landscape Architecture. McGraw-Hill, New York.
Pena W. ve Parshall S., 1987. Problem Seeking, an Architectural Programming Primer, AIA Press, Washington.
Preiser W. F. E., Rabinowitz H.Z. ve White E.T., 1988. Post Occupancy Evaluation, Van Nostrand Reinhold, New York.
Lynch, K., 1964. The Image of the City, The M.I.T. Press Paperback Edition, U.S.A.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
80 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
4 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
0 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
4 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
0 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
4 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
0 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
0 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
5 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
5 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
5 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
5 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
5 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
30 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|