Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Doğal Kaynak Yönetiminde Bilgi Teknolojilerinin Kullanımı

Dersin Kodu : PM-581

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAKAN ALPHAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Uzaktan algılama ve CBS’nin temel araç ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olur
Belirli bir kaynak yönetim sorunu için uygun sayısal veri seti/setlerini (ör: uydu verileri) belirleyebilir
Kaynakların peyzaj düzeyinde sayısal olarak haritalanması konusunda bilgi sahibi olur
Kentsel ve kırsal peyzajdaki değişimin sayısal veriler/haritalar üzerindeki göstergelerini tanımlayabilir
Peyzaj tiplerinin yersel dağılımı ve değişim bilgisini kaynak yönetimi açısından yorumlayabilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Doğal kaynak yönetimi ihtiyaçlarının karşılanmasında uzaktan algılama ve coğrafi bilgi sistemleri(CBS) kapsamındaki temel araç ve yöntemler, farklı özelliklerdeki sayısal verilerin kullanımı ile kentleşme ve habitat değişimleri gibi, çeşitli kaynak yönetim sorunlarına odaklı sayısal analiz yaklaşımları hakkında bilgiler sunmak.

Dersin İçeriği : Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin (CBS) tanımı ve kapsamı. Veri tipleri ve özellikleri. Coğrafi referanslı verinin özellikleri ve verilerin ön işlemesi: coğrafi koordinatlandırma, radyometrik düzeltme. Uydu verilerinin özellikleri: Yersel, spektral, radyometrik ve zamansal özellikler. Bilgi teknolojilerinin kaynak yönetimindeki kullanışlılığı: Hız, maliyet, tutarlılık, tekrar edilebilirlik. Bilgi teknolojileri kullanılarak bilgi toplamada kullanılacak diğer veri kaynakları: yardımcı veri/bilgi kaynakları. Veri aktarımı/dönüştürme, görüntüleme, harita sorgulama ve ilişkilendirme. Çevresel süreçlerin haritalanması ve peyzaj düzeyinde değişim tespiti. Kentsel ve kırsal gelişme stratejileri ile kaynak potansiyeli arasındaki ilişki ve çelişkiler. Uzaktan algılama ve CBS uygulamalarından kaynak yönetimine sağlanacak bilginin kapsamı . Uzaktan algılama ve CBS´den elde edilen ürünlerin kalite kontrolü.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin (CBS) tanımı ve kapsamı İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
2 Veri tipleri ve özellikleri İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
3 Coğrafi referanslı verinin özellikleri ve verilerin ön işlemesi: coğrafi koordinatlandırma, radyometrik düzeltme İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
4 Uydu verilerinin özellikleri: Yersel, spektral, radyometrik ve zamansal özellikler İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
5 Bilgi teknolojilerinin kaynak yönetimindeki kullanışlılığı: Hız, maliyet, tutarlılık, tekrar edilebilirlik İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
6 Bilgi teknolojileri kullanılarak bilgi toplamada kullanılacak diğer veri kaynakları: yardımcı veri/bilgi kaynakları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
7 Veri aktarımı/dönüştürme, görüntüleme, harita sorgulama ve ilişkilendirme İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
8 Sayısal görüntü sınıflaması ve habitat haritalama İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
9 Ara Sınav Ders notları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Yazılı sınav
10 Çevresel süreçlerin haritalanması ve peyzaj düzeyinde değişim tespiti İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
11 Kentsel ve kırsal gelişme stratejileri ile kaynak potansiyeli arasındaki ilişki ve çelişkiler İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
12 Uzaktan algılama ve CBS uygulamalarından kaynak yönetimine sağlanacak bilginin kapsamı İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
13 Uzaktan algılama ve CBS´den elde edilen ürünlerin kalite kontrolü İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
14 Proje Sunumları Ders notları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Büro ve laboratuar çalışmaları Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
15 Proje Sunumları Ders notları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Büro ve laboratuar çalışmaları Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım, tartışma
16/17 Yıl sonu Sınavı Ders notları İlgili yardımcı kaynaklar Yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar  Alphan, H., “Land-Use Change and Urbanization of Adana, Turkey”. Land Degradation & Development, 14: 575-586 (2003)
 Alphan, H., “Perceptions of Coastline Changes in River Deltas: Southeast Mediterranean Coast of Turkey”, International Journal of Environment and Pollution 23 (1): 92-102 (2005)
 Alphan, H. ve K. T., Yılmaz, “Monitoring Environmental Changes in the Mediterranean Coastal Landscape: The Case of Cukurova, Turkey”, Environmental Management, 35 (5): 608-619 (2005)
 Alphan, H., Ekosistem Yönetimi İçin Peyzaj Değişimlerinin Analizi. Ekoloji. 58 (2): 8-15 (2006)
 Alphan, H., Yilmaz, K.T. (2005). Monitoring environmental changes in the Mediterranean coastal landscape: the case of Cukurova, Turkey. Environmental Management, 35(5), 608-619.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 5
2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. 4
3 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. 4
5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 4
6 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 4
7 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 4
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. 4
9 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10 Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 5
11 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. 4
12 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 4
13 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 3
14 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 4
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 5
16 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 5
17 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. 4
18 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 26 26
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6