|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peyzaj Planlamada Nicel Yöntemler |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-568 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SÜHA BERBEROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Veri tabanı ve Yönetimi Planlamada kullanılacak tanımlayıcı istatistiksel yöntemler Bulanık (Fuzzy logic) teori, ve planlamaya uygulaması. Yapay sinir ağları örneği Çok kriterli karar analizi Jeoistatistik
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilgisayar tabanlı analitik araçların planlamada kullanımı için istatistiksel yaklaşımlarla desteklenmesi planlama ve çevresel politikaların oluşturulmasında yararlanılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Peyzaj planlama çalışmalarında veri toplama ve değerlendirmeye yönelik nicel yöntemlerin tanıtılması dersin temel amacını oluşturmaktadır. Bu kapsamda peyzaj planlamada kullanılan ve Coğrafi Bilgi Sistemlerine (CBS) temel olan veri kaynakları, veri analizi, korelasyon ve regresyon analizleri, mantıksal, aritmetik ve istatistiksel operasyonlar ile çok değişkenli operasyonlar (çok değişkenli regresyon, temel bileşenler analizi, fuzzy (bulanık) teori ve yapay sinir ağları) ayrıntılı olarak dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Veritabanı ve yönetimi tanıtımı |
yok |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
2 |
Planlamada kullanılacak tanımlayıcı istatistiksel yöntemler. |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
3 |
Çok değişkenli istatistiksel metodların arazi kullanımı ve çevre ile ilgili verilerin analizinde kullanımı |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
4 |
Bulanık (Fuzzy logic) teori, ve planlamaya uygulaması. |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
5 |
Yapay sinir ağları |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
6 |
Çok kriterli karar analizler |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
7 |
Karar destek sistemleri ve Çok kriterli karar analizler |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav hazırlık |
Değerlendirme |
|
9 |
Labortuvar uygulaması |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması |
|
10 |
İnterpolasyon yöntemleri |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması |
|
11 |
Jeoistatistik |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması |
|
12 |
Doğrusal olmayan modellerin tanıtımı |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
13 |
Labortuvar uygulaması |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması |
|
14 |
Ödev proje |
Ödev sunumu hazırlık |
Değerlendirme, Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
15 |
Çevresel modelleme örnekleri |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav hazırlık |
Değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Quantitative Geography: Perspectives on Spatial Data Analysis (2000). Authors: A. Stewart Fotheringham , Chris Brunsdon, Martin Charlton.
Ders notu ve slaytlar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
4 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
4 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
1 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
4 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
3 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
5 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
4 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
2 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
5 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
3 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
3 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
3 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
2 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
3 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
5 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
4 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
3 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
1 |
8 |
8 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
16 |
80 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|