Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Peyzaj Mimarlığında Araştırma Tasarımı

Dersin Kodu : PM-567

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA

Dersin Öğrenme Kazanımları : DÖÇ 1. Bir bilimsel araştırmanın nasıl kurgulanabileceği kavranır.
DÖÇ 2. Bir araştırmanın içeriğinin neleri kapsaması gerektiği kavranır.
DÖÇ 3. Bilimsel dil, bilimsel üslup, bilimsel etik konularında bir bilinç oluşur.
DÖÇ 4. Peyzaj mimarlığı alanında yeni bilgiler ve yöntemler geliştirmek, farklı alanlardan alınan bilgileri tümleştirmek için gereken problem çözebilme becerilerine altyapı oluşturulur.
DÖÇ 5. Bir akademik araştırmanın eleştirel olarak yürütülmesi konusunda gerekli bilgi ve altyapı oluşturulur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında bir araştırmanın nasıl kurgulanacağı ve yürütüleceğinin irdelenmesi amacıyla; ilgili alanlardaki bir araştırma konusunun önemi ve amacının, karşılaşılan sorunların, yapılacak çalışma ile mevcut sorunlara nasıl yaklaşılacağının ve çözüme nasıl katkıda bulunulacağının ortaya konulması, konu ile ilgili literatürün nasıl inceleneceği, değerlendirileceği ve metodoloji ile ilişkisinin nasıl kurulacağı, çalışmanın materyali ve yardımcı materyalinin amaca uygun olarak nasıl tanımlanacağı, metodolojinin nasıl geliştirileceği, bulguların nasıl sunulacağı ve değerlendirileceği, sonuçların kapsamı ve nasıl değerlendirileceği, tartışmanın nasıl geliştirileceği ve yararlanılan kaynakların nasıl sunulacağı konuları örneklerle irdelenecek ve sonuçta öğrenciye bilimsel çalışmanın tasarım süreci bütün evreleriyle aktarılmaya çalışılacaktır.

Dersin İçeriği : Giriş ve temel kavramlar, Bağlılaşım ve deneye dayalı araştırma yöntemleri, örnekleme yöntemleri, Peyzaj mimarlığında sorunların sayısallaştırılması ve çözümünde matematik dili ve yöntemlerinin kullanımı, Veri çözümleme ve sayımlama yöntemleri, Bir araştırmanın kurgulanması çalışmaları, bilimsel dil, bilimsel üslup, bilimsel etik, konunun önemi ve amacının belirlenmesi, “Giriş” bölümünün amaç ve kapsamı, “Literatür özeti” bölümünün amaç ve kapsamı, inceleme, değerlendirme ve metodoloji ile ilişki kurmada izlenecek yollar, “Materyal” ve “Yöntem” bölümünün amaç ve kapsamı, Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında gerçekleştirilmiş bazı araştırma yöntemlerinin incelenmesi, "Bulgular” bölümünün amaç ve kapsamı, sunum, değerlendirme ve yorumlama, “Tartışma” bölümünün amaç ve kapsamı, Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılan bazı araştırma çalışmalarının (rapor ve makale) incelenmesi, genel bir değerlendirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş ve temel kavramlar Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
2 Bağlılaşım ve deneye dayalı araştırma yöntemleri, örnekleme yöntemleri Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
3 Bağlılaşım ve deneye dayalı araştırma yöntemleri, örnekleme yöntemleri Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
4 Peyzaj mimarlığında sorunların sayısallaştırılması ve çözümünde matematik dili ve yöntemlerinin kullanımı Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
5 Veri çözümleme ve sayımlama yöntemleri Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
6 Bir araştırmanın kurgulanması çalışmaları, bilimsel dil, bilimsel üslup, bilimsel etik Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
7 Arasınav - -
8 Bir araştırmanın kurgulanması çalışmaları, konunun önemi ve amacının belirlenmesi, “Giriş” bölümünün amaç ve kapsamı Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
9 “Literatür özeti” bölümünün amaç ve kapsamı, inceleme, değerlendirme ve metodoloji ile ilişki kurmada izlenecek yollar Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
10 “Materyal” ve “Yöntem” bölümünün amaç ve kapsamı Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
11 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında gerçekleştirilmiş bazı araştırma yöntemlerinin incelenmesi Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
12 "Bulgular” bölümünün amaç ve kapsamı, sunum, değerlendirme ve yorumlama Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
13 “Tartışma” bölümünün amaç ve kapsamı Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
14 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılan bazı araştırma çalışmalarının (rapor ve makale) incelenmesi, genel bir değerlendirme Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılmış bilimsel araştırma raporları ve makaleler, harita, plan, diyagram vb. görsel sunum örnekleri, konu ile ilgili web sayfaları. Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
15 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanlarında yapılan bazı araştırma çalışmalarının (rapor ve makale) incelenmesi, genel bir değerlendirme Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak bilim alanında gerçekleştirilmiş yerli ve yabancı örnek çalışmaları inceleme, irdeleme ve tartışma; bağımsız ve grup olarak kendi çalışma zamanlarında inceleyecekleri örnek çalışmalar için ilgili konularda inceleme raporları hazırlama, kendilerinin belirleyecekleri bir konuda bilimsel bir araştırmanın çatısını oluşturma biçiminde yürütülecektir.
16/17 Yarıyıl sonu sınavı - -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Day, R.A., 2003. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır? TÜBİTAK Yayınları, Bilgi Dizisi No: 6, Ankara.
 Arlı, M., Nazik, M.H., 2003. Bilimsel Araştırmaya Giriş. Gazi Kitabevi, Ankara.
 Michaelson, H.B., 1986. How to Write and Publish Engineering Papers and Reports. ISI Press, Philadelphia.
 Karasar, N., 1994. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 3A Araştırma, Eğitim, Danışmanlık Ltd., Ankara.
 Seyidoğlu, H., 1992. Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. Güzem Yayınları, İstanbul.
 Armağan, İ., 1983. Bilimsel Araştırma Teknikleri I-II. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları N: 16, İzmir.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20
    Ödev/Proje/Diğer 2 80
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 0
2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. 5
3 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 0
4 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. 5
5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 5
6 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 5
7 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 5
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. 5
9 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 5
10 Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 5
11 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. 5
12 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 5
13 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
14 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 0
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 5
16 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 5
17 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. 5
18 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 30 60
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 162
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.48
Dersin AKTS Kredisi: 6