|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peyzaj Planlamada Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Uygulamaları |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-561 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SÜHA BERBEROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Coğrafi Bilgi Sistemleri temel kavramları ve potansiyeli Konumsal analiz teknikleri
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) peyzaj planlamaya yönelik uygulamalarında kullanılan yöntemler, yazılım ve algoritmalar tanıtılacaktır. Peyzaj planlama çalışmalarında izlenecek stratejilerin belirlenmesi, görüntü işleme teknikleri, CBS ortamı ve terminolojileri dersin diğer konuları arasında yer almaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Peyzaj planlamada ihtiyaç duyulan harita projeksiyonları, harita yorumlama, topografik haritalar, kartografya, coğrafi veri, GPS, konumsal analizler (nokta, çizgi, yüzey, tek katmanlı, çok katmanlı, çakıştırma) ve konumsal modeller ile bunlara ait ileri düzey uygulamalar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve CBS Laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
CBS tanımı, uygulama alanı ve bileşenleri, Harita projeksiyon sistemleri |
Yok |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
2 |
Raster ve vektor veri sunumları, CBS de veri yapısı topoloji, CBS’de konumsal analizlere giriş, CBS’de nokta patern analizi ve istatistiksel yöntemleri |
Literatür okuma ve harita getirmek |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
3 |
CBS’de çizgisel analizler (network analizi) CBS’de yüzey analizleri, topografik analizler, CBS’de yüzey analizleri, topografik analizler uygulaması, ArcGIS yazılımının tanıtılması |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
4 |
Interpolasyon teknikleri ve jeo-istatistik uygulaması |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
5 |
CBS´de tek katmanlı ve çok katmanlı analizler. Sayısallaştırma, mesafe analizleri, çakıştırma, sınıflama ve veritabanı oluşturma içeren uygulama projesi |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
6 |
CBS’de çevresel modelleme, tanımı, bileşenleri ve türleri, CBS’de çevresel modelleme örnekleri |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
7 |
GPS ve uygulamaları |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
8 |
CBS web uygulamaları |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
9 |
CBS veritabanı yönetimi |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
10 |
Ara sınav |
|
|
|
11 |
CBS´de istatistiksel yöntemler |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
12 |
Peyzaj metrik ve indeksleri |
Literatür okuma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
13 |
CBS uygulaması, sayısallaştırma, tek ve çok katmanlı analizler |
Literatür okuma |
Laboratuvar uygulaması |
|
14 |
CBS konumsal analiz uygulaması, ideal alan tespiti |
Literatür okuma |
Laboratuvar uygulaması |
|
15 |
CBS proje sunuşları |
Ödev proje |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Ders notları ve slaytlar
Burrough, P. and McDonnell R.A. 1998. Principles of Geographical Information Systems: Spatial Information Systems and Geostatistics. Oxford University Press.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
5 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
0 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
0 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
0 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
0 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
2 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
0 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
0 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
3 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
5 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
0 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
0 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
4 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
0 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|