|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Akdeniz Doğal Bitki Örtüsü |
|
Dersin Kodu |
: |
PM-523 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. KEMAL TULÜHAN YILMAZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Akdeniz iklim tipine sahip bölgeler ve aralarındaki ilişkiler konusunda bilgi sahibi olmak. Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağındaki doğal bitki örtüsünün potansiyel ve aktüel yönden incelemek. Vejetasyon tiplerini ve yersel gradientlere göre değişimini anlamak. Akdeniz doğal bitki örtüsü üzerindeki antropo-zoojen etkileri öğrenmek Doğu Akdeniz örneğinde doğal yayılış gösteren ağaç, çalı ve hâkim otsu cins ve türleri tanımak.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzaj mimarlığı çalışmalarında kullanılabilecek yerel bitkisel materyalin tanınması ve planlama ölçeğinde bitki örtüsü verilerinin kullanılması amacıyla; Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağındaki doğal bitki örtüsünün potansiyel ve aktüel yönden incelenmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak Akdeniz doğal bitki örtüsü konusunda temel kavram ve tanımların aktarılması, bu konuda gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporların incelenmesi, tartışılması; yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi, bu kapsamda bir rapor hazırlanması ve karşılıklı tartışma biçiminde uygulamalı olarak yürütülecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Akdeniz iklim tipine sahip bölgeler ve aralarındaki ilişkiler |
Akdeniz doğal bitki örtüsü konusunda temel kavram ve tanımlar |
Power Point Sunumu |
|
2 |
Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağındaki doğal bitki örtüsünün potansiyel ve aktüel yönden incelenmesi |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
3 |
Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağında bitki örtüsü formasyonları ve yükseltiye bağlı olarak değişimi |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
4 |
Kıyı kumulları vejetasyonu |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
5 |
Tuzlu kıyı bataklıkları vejetasyonu |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
6 |
Tuzlu step vejetasyonu |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
7 |
Lagün kıyıları ve geçici sulak alanların vejetasyonu |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
8 |
Ara sınav |
Sınav |
Sınavın uygulanması |
|
9 |
Maki vejetasyonu |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
10 |
Frigana vejetasyonu |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
11 |
Konifer ormanları vejetasyonu |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
12 |
Akdeniz doğal bitki örtüsü üzerindeki antropo-zoojen etkiler. |
Bu konuda gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporların incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
13 |
Uygulama çalışması ve ödev |
Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi |
Power Point Sunumu |
|
14 |
Uygulama çalışması |
Rapor hazırlanması |
Power Point Sunumu |
|
15 |
Ödev sunumu |
Raporun sunumu ve karşılıklı tartışma |
Power Point Sunumu |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Yılmaz, K.T, 1996. Akdeniz Doğal Bitki Örtüsü, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 141, Yardımcı Ders Kitapları Yayın No:13, Adana.
Yılmaz, K.T., 1993. “Amanos Dağları Dörtyol Kesiminde Bazı Yayla Yerleşimlerinin Doğala Yakın Vejetasyonlar Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması.” Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı A.B.D. Doktora Tezi, Adana.
Yılmaz, K.T., 1986. “Buca Yerleşim Merkezinde Ekoloji Yönünden Önemli Biyotopların Haritalanması.” Ege.Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı A.B.D Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
Yılmaz, K.T., S. Berberoğlu, H. Alphan, 2004. Akdeniz Kıyı Ekosistemlerinin İzlenmesinde Doğal Bitki Örtüsünün Haritalanması. Ç.Ü. Bilimsel Araştırma Projeleri, ZF2002BAP25
Aytok, Ö., Yılmaz, K.T. Ortaş, İ., Çakan, H., 2012. Changes in mycorrhizal spore and root colonization of coastal dune vegetation of Seyhan Delta in the post-cultivation phase. Turkish Journal of Agriculture and Forestry. DOI: 10.3906/tar-1112-2 Available online 23 May 2012
Çakan, H., Yılmaz, K.T. Alphan, H., Ünlükaplan, Y. 2011. Classification and assessment of vegetation for monitoring coastal sand dune succession: the case of Tuzla, Adana/Turkey, Turkish Journal of Botany 35 (2011): 697-711. DOİ: 10.3906/bot-1001-300
Ünlükaplan, Y., K. T. Yılmaz, 2009. Bitki Örtüsü ve Yetişme Ortamı İlişkilerinin Yorumlanmasında Atama ve Sınıflandırma Yöntemlerinin Kullanımı: Çukurova Deltaları Örneği. Ekoloji, ISSN: 1300-1361, Vol:19, No:73, p. 10–20, ÇEVKOR.
Yılmaz, K.T., 2002. Evaluation of the phytosociological data as a tool for indicating coastal dune degradation. Israeli Journal of Plant Sciences, vol:50/3, p.229-238, Laser Pages Publishing Ltd.
Yılmaz, K.T., 1998. Ecological diversity of the Eastern Mediterranean region of Turkey and its conservation. Biodiversity and Conservation, vol.7, iss.1, p.87-96, Chapman and Hall.
Bayer, Buttler, , Finkenzeller, Grau, J., 1987. Pflanzen des Mittelmeerraums: Steinbachs Naturführer, Mosaik Verlag, München
Dale, N., 1986. Flowering Plants, The Santa Monica Mountains, Coastal and Chaparral Regions of Southern California. ISBN 0-88496-239-3, California Native Plant Society, Santa Barbara.
Öztürk, M., Ö. Seçmen, Y. gemici, G. Görk, 1990. Ege Bölgesi Bitki Örtüsü. İzmir
Schönfelder, P., 1984. Die Kosmos-Mittelmeerflora, Über 500 Mittelmeerpflanzen in Farbe, Stuttgart: Franckh.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
5 |
|
2 |
Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. |
5 |
|
3 |
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
|
4 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. |
5 |
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
5 |
|
6 |
Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. |
5 |
|
7 |
Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
5 |
|
8 |
Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. |
0 |
|
9 |
Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
0 |
|
10 |
Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. |
0 |
|
11 |
Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
3 |
|
12 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
2 |
|
13 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. |
0 |
|
14 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
15 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
0 |
|
16 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. |
0 |
|
17 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
2 |
|
18 |
Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
14 |
28 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
3 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|