Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Akdeniz Doğal Bitki Örtüsü

Dersin Kodu : PM-523

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. KEMAL TULÜHAN YILMAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Akdeniz iklim tipine sahip bölgeler ve aralarındaki ilişkiler konusunda bilgi sahibi olmak.
Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağındaki doğal bitki örtüsünün potansiyel ve aktüel yönden incelemek.
Vejetasyon tiplerini ve yersel gradientlere göre değişimini anlamak.
Akdeniz doğal bitki örtüsü üzerindeki antropo-zoojen etkileri öğrenmek
Doğu Akdeniz örneğinde doğal yayılış gösteren ağaç, çalı ve hâkim otsu cins ve türleri tanımak.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Peyzaj mimarlığı çalışmalarında kullanılabilecek yerel bitkisel materyalin tanınması ve planlama ölçeğinde bitki örtüsü verilerinin kullanılması amacıyla; Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağındaki doğal bitki örtüsünün potansiyel ve aktüel yönden incelenmesi

Dersin İçeriği : Ders; öğrencilerle karşılıklı olarak Akdeniz doğal bitki örtüsü konusunda temel kavram ve tanımların aktarılması, bu konuda gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporların incelenmesi, tartışılması; yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi, bu kapsamda bir rapor hazırlanması ve karşılıklı tartışma biçiminde uygulamalı olarak yürütülecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Akdeniz iklim tipine sahip bölgeler ve aralarındaki ilişkiler Akdeniz doğal bitki örtüsü konusunda temel kavram ve tanımlar Power Point Sunumu
2 Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağındaki doğal bitki örtüsünün potansiyel ve aktüel yönden incelenmesi Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
3 Türkiye’nin Akdeniz iklim kuşağında bitki örtüsü formasyonları ve yükseltiye bağlı olarak değişimi Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
4 Kıyı kumulları vejetasyonu Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
5 Tuzlu kıyı bataklıkları vejetasyonu Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
6 Tuzlu step vejetasyonu Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
7 Lagün kıyıları ve geçici sulak alanların vejetasyonu Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
8 Ara sınav Sınav Sınavın uygulanması
9 Maki vejetasyonu Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
10 Frigana vejetasyonu Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
11 Konifer ormanları vejetasyonu Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
12 Akdeniz doğal bitki örtüsü üzerindeki antropo-zoojen etkiler. Bu konuda gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporların incelenmesi Power Point Sunumu
13 Uygulama çalışması ve ödev Yakın çevrede yayılan bitki topluluklarının incelenmesi Power Point Sunumu
14 Uygulama çalışması Rapor hazırlanması Power Point Sunumu
15 Ödev sunumu Raporun sunumu ve karşılıklı tartışma Power Point Sunumu
16/17 Final Sınavı Final Sınavı Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yılmaz, K.T, 1996. Akdeniz Doğal Bitki Örtüsü, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 141, Yardımcı Ders Kitapları Yayın No:13, Adana.
 Yılmaz, K.T., 1993. “Amanos Dağları Dörtyol Kesiminde Bazı Yayla Yerleşimlerinin Doğala Yakın Vejetasyonlar Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması.” Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı A.B.D. Doktora Tezi, Adana.
 Yılmaz, K.T., 1986. “Buca Yerleşim Merkezinde Ekoloji Yönünden Önemli Biyotopların Haritalanması.” Ege.Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı A.B.D Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
 Yılmaz, K.T., S. Berberoğlu, H. Alphan, 2004. Akdeniz Kıyı Ekosistemlerinin İzlenmesinde Doğal Bitki Örtüsünün Haritalanması. Ç.Ü. Bilimsel Araştırma Projeleri, ZF2002BAP25
 Aytok, Ö., Yılmaz, K.T. Ortaş, İ., Çakan, H., 2012. Changes in mycorrhizal spore and root colonization of coastal dune vegetation of Seyhan Delta in the post-cultivation phase. Turkish Journal of Agriculture and Forestry. DOI: 10.3906/tar-1112-2 Available online 23 May 2012
 Çakan, H., Yılmaz, K.T. Alphan, H., Ünlükaplan, Y. 2011. Classification and assessment of vegetation for monitoring coastal sand dune succession: the case of Tuzla, Adana/Turkey, Turkish Journal of Botany 35 (2011): 697-711. DOİ: 10.3906/bot-1001-300
 Ünlükaplan, Y., K. T. Yılmaz, 2009. Bitki Örtüsü ve Yetişme Ortamı İlişkilerinin Yorumlanmasında Atama ve Sınıflandırma Yöntemlerinin Kullanımı: Çukurova Deltaları Örneği. Ekoloji, ISSN: 1300-1361, Vol:19, No:73, p. 10–20, ÇEVKOR.
 Yılmaz, K.T., 2002. Evaluation of the phytosociological data as a tool for indicating coastal dune degradation. Israeli Journal of Plant Sciences, vol:50/3, p.229-238, Laser Pages Publishing Ltd.
 Yılmaz, K.T., 1998. Ecological diversity of the Eastern Mediterranean region of Turkey and its conservation. Biodiversity and Conservation, vol.7, iss.1, p.87-96, Chapman and Hall.
 Bayer, Buttler, , Finkenzeller, Grau, J., 1987. Pflanzen des Mittelmeerraums: Steinbachs Naturführer, Mosaik Verlag, München
 Dale, N., 1986. Flowering Plants, The Santa Monica Mountains, Coastal and Chaparral Regions of Southern California. ISBN 0-88496-239-3, California Native Plant Society, Santa Barbara.
 Öztürk, M., Ö. Seçmen, Y. gemici, G. Görk, 1990. Ege Bölgesi Bitki Örtüsü. İzmir
 Schönfelder, P., 1984. Die Kosmos-Mittelmeerflora, Über 500 Mittelmeerpflanzen in Farbe, Stuttgart: Franckh.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 5
2 Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrayabilme. 5
3 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir. 5
5 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 5
6 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 5
7 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. 5
8 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular. 0
9 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. 0
10 Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 0
11 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. 3
12 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2
13 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 0
14 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi"nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 0
15 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. 0
16 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 0
17 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. 2
18 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneğini disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilme. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 14 28
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 3 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 148
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.92
Dersin AKTS Kredisi: 6