|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Küreselleşme ve Türkiye`de Yönetim |
|
Dersin Kodu |
: |
MG57 713 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ALİ DANIŞMAN Doç.Dr. ALİ DANIŞMAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Küreselleşme kavramını ve yönetim üzerindeki etkilerini tanımlar. Uluslararasılaşma sürecini, çok uluslu şirketler ve doğrudan yabancı yatırımları tanımlar. Türk İşletmerindeki yönetim anlayışlarını açıklamakTürkiye’deki yönetim anlayışı ve uygulamalarını açıklayabilir. Uluslararasılaşma ve yabancı pazarlara açılma sürecinde karşılaşılan sorunları tespit edebilir ve çözebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Küreselleşme kavramı, çok uluslu şirketler, küreselleşmenin yönetim üzerindeki etkisi ve Türkiye’de yönetim ve uygulamaları hakkında bilgi vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu dersin ana konuları: Küreselleşme kavramı, çok uluslu şirketlerin kapsamı, faaliyetleri, ortaya çıkış nedenleri ve uluslararası pazarlara sevk eden sebepler; uluslararası rekabet çevresi güçleri,işletme stratejileri, doğrudan yabancı yatırımların tasarımı ve yönetimi; Türkiye’ ye yatırım yapan çok uluslu şirketlere bağlı firma veya işletmelerin kuruluşu,yönetimi ve performansı konularına değinilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş; Küreselleşme kavramı, tarihsel gelişimi ve yönetim ile ilgili temel bilgiler
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
2 |
Dünya ekonomisi ve ekonomik bloklar
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
3 |
Doğrudan Yabancı Yatırımlar (DYY) ve Çok Uluslu Şirketler (ÇUŞ)
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
4 |
Uluslararası ticaret ve yatırım teorileri
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
5 |
Uluslararasılaşma stratejileri- uluslararası pazarlara giriş yöntemleri
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
6 |
Uluslararası işletme çevresi-I
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
7 |
Uluslararası işletme çevresi-II
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
8 |
Arasınav
|
Sınava çalışma |
Test sınavı |
|
9 |
Uluslararası siyaset ve hukuk
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
10 |
Uluslararası kültür |
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
11 |
Uluslararası insan kaynakları yönetimi
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
12 |
Türkiye’de yönetim anlayışı ve uygulamaları-I
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
13 |
Türkiye’de yönetim anlayışı ve uygulamaları-II
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
14 |
Küreselleşmenin Türkiye’de ki yönetim anlayışı ve uygulamalarına etkisi
|
İlgili kaynakların okunması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuların çalışılması |
Derste konuların anlatımı ve öğrenenler tarafından tartışılmasına yönelik olarak öğretim üyesi tarafından hazırlanan power point sunuları kullanılacaktır. |
|
16/17 |
Final Sınavı
|
Sınava çalışma |
Test sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aycan, Z.(ed.) (2000). Türkiye’de yönetim, liderlik ve insan kaynakları uygulamaları. Türk Psikologları Derneği Yayınları,
Yüksel, Öznur (1999). Uluslararası İşletme Yönetimi ve Türkiye Uygulamaları. Gazi Kitabevi, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sargut, Selami. 2001. Kültürlerarası Farklılaşma ve Yönetim. İmge Kitabevi Yayınları.
Bayraktutan, Yusuf (2003). Global Ekonomide Bütünleşme Trendleri: Bölgeselleşme ve Küreselleşme. Nobel Yayın Dağıtım
Brecher, J.; Costello, T.; Smith, B. (2002). Aşağıdan Küreselleşme, Sound End Press (Çeviri: Aram Yayıncılık).
Buğra, A. (1994). State and business in Turkey. Albany: State University of New York Press (Çeviri: Devlet ve İşadamları. İstanbul: İletişim Yayınları).
Coşkun, Can Aktan; Vural, İstiklal Y. (2006). Çok Uluslu Şirketler: Global Sermaye ve Global Yatırımlar, Çizgi Kitabevi.
Friedman, T. L. (Çeviri: Elif Özsayar) (2000). Küreselleşmenin Geleceği: Lexus ve Zeytin Ağacı. Boyner Holding Yayınları.
Danışman, A. (2008). Türkiye’de İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları. Nobel Kitabevi.
Danışman, A. "Good Intentions and Failed Implementations: Understanding Culture-Based resistance to Organizational Change” (in press). European Journal of Work and Organizational Psychology.
Buğra, A. 1990. The Turkish holding company as a social institution. Journal of Economics and Administrative Sciences, 4 (1) 35-51.
Kabasakal, Hayat ve Bodur, Muzaffer. 2002. Türkiye-Arap kümesinde kurumsal kültür: Globe araştırması. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1) 5-22.
Pasa, S. F., Kabasakal, H., & Bodur, M. (2001). Society, organizations, and leadership in Turkey. Applied Psychology: An International Review, 50, 559–589.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İşletmelerde çalışan davranışlarının nasıl oluştuğunu ve değiştiğini analiz edebilir. |
5 |
|
2 |
Yönetim sorunlarının çözümüne ilişkin yönetim becerilerini kullanabilir. |
5 |
|
3 |
İşletmelerde, yönetim ve organizasyon sistemi içerisindeki aksaklıkları ve ihtiyaçları analiz edebilir. |
3 |
|
4 |
İşletme yönetiminin planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol işlevlerini kavrar ve uygulayabilir. |
5 |
|
5 |
İşletme yönetimi yöntemlerini temel adımlarını izleyerek uygulayabilir. |
5 |
|
6 |
İşletmenin iç ve dış çevresine yönelik analiz yapabilir. |
4 |
|
7 |
Modern işletmecilik ve işletme yönetimine ilişkin temel ilke, strateji ve teknikleri uygulayabilir. |
5 |
|
8 |
İşletme yönetiminin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarını kavrayabilir. |
5 |
|
9 |
Girişimcilik yeteneklerini kullanabilir |
5 |
|
10 |
Sosyal bilimler alanında, bilimsel ilkelere uygun olarak araştırma yapma, verileri analiz etme, sonuç çıkartma ve yorumlama becerisi kazanır. |
4 |
|
11 |
Bilgi sistemlerinden yararlanarak analitik bir yaklaşımla işletmecilik ile ilgili verileri toplayabilme; nitel -nicel araştırma ve karar verme teknikleri yardımı ile analiz edebilir; elde edilen bulguları raporlayabilme; sunabilme ve yorumlayarak stratejik kararlar verebilir |
5 |
|
12 |
İşletme yönetimi ve organizasyonu alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarıyla bütünleştirebilir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 147 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|