|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Özel Eğitim |
|
Dersin Kodu |
: |
MB 406 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Özel eğitim alanında bilgi sahibi olunması Özel eğitim ihtiyacı olan çocukların sınıflandırılması Onlar özel eğitime ihtiyacı nedenleri belirlenmesi. onlar özel eğitime ihtiyacı nedenlerini tespit
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin sonunda; Öğrenciler
1. Özel eğitim ve temellerini tartışabilecektir. 1.1. Özel eğitim kavramlarını ve kategorilerini tartışır. 1.2. Özel eğitim kategorilerindeki yaygınlık oranlarını açıklar. 1.3. Özel eğitimin tarihsel gelişimini betimler. 1.4. Özel gereksinimli kişilerle çalışan uzmanları ve sorumluluklarını betimler. 2. Özel eğitimle ilgili yasa ve yönetmelikleri tartışabilecektir. 2.1. Amerika Birleşik devletleri ve Avrupa’da yer alan gelişmiş ülkelerin özel eğitimler ilgili bilinen yasalarını açıklar. 2.2. Türkiye’de özel eğitim yasa ve yönetmelikleri tartışır. 2.3. Türkiye’de uygulanan gönderme-tanılama-değerlendirme sürecini açıklar. 2.4. Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nin rol ve sorumluluklarını betimler. 3. Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları sıralayabilecektir. 3.1. Anne-baba, aile ve uzman arasında gerçekleşecek olan ideal ilişkiyi tartışır. 3.2. Özel gereksinimli bir çocuğa sahip olan ailelerin geçirdikleri duygusal dönemleri tanımlar. 4. Erken çocukluk özel eğitimi ve bu konudaki uygulamaları betimleyebilecektir. 4.1. Erken çocukluk özel eğitimini tanımlar. 4.2. Erken çocukluk özel eğitiminin önemini tartışır. 4.3. Erken çocukluk özel eğitiminde görev alacak personelin rol ve sorumluluklarını tartışır. 4.4. Erken çocukluk özel eğitimi uygulamalarını betimler. 5. Değişik yetersizlik türlerini tanımlayabilecektir. 5.1. Zihinsel yetersizlik kategorisini tanımlar. 5.2. Öğrenme güçlüğü kategorisini tanımlar 5.3. Duygusal-davranışsal bozukluk kategorisini tanımlar 5.4. Otizm spektrum bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.5. İletişim bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.6. Işitme bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.7. Görme bozukluğu kategorisini tanımlar. 5.8. Fiziksel yetersizlikler ve seyrek rastlanan bozukluklar kategorisini tanımlar. 5.9. Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler kategorisini tanımlar. 6. Değişik engel türlerinde nedenler, özellikler, yaygınlık oranları, uygun eğitsel uygulamalar ve sorunları tartışabilecektir. 6.1. Zihinsel yetersizlik kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.2. Öğrenme güçlüğü kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.3. Duygusal-davranışsal bozukluk kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.4. Otizm spektrum bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.5. İletişim bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.6. Işitme bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.7. Görme bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.8. Fiziksel yetersizlikler ve seyrek rastlanan bozukluklar kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 6.9. Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır. 7. Etkili işbirliği kurma ve sürdürme ile ilgili temel ilkeleri tartışabilecektir. 7.1. Etkili işbirliği sürecini tanımlar. 7.2. Etkili işbirliği kurma ve sürdürme için gerekli rol ve sorumlulukları tartışır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
1 Hafta Özel Eğitimin Temelleri
2 Hafta Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar
3 Hafta Erken Çocukluk Özel Eğitimi
4 Hafta Zihinsel Yetersizlik
5 Hafta Zihinsel Yetersizlik
6 Hafta Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar
7 Hafta MidTerm Exam
8 Hafta Otizm Spektrum Bozukluğu
9 Hafta İletişim Bozukluklar
10 Hafta İşitme Yetersizliği
11 Hafta Görme Yetersizliği
12 Hafta Fiziksel Yetersizlikler ve Seyrek Rastlanan Bozukluklar
13 Hafta Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler
14 Hafta Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler
15 Hafta Final Sınavı
16 Hafta Final Sınavı
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslikler |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Özel Eğitimin Temelleri |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
2 |
Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
3 |
Erken Çocukluk Özel Eğitimi |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
4 |
Zihinsel Yetersizlik |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
5 |
Zihinsel Yetersizlik |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
6 |
Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
7 |
MidTerm Exam |
|
|
|
8 |
Otizm Spektrum Bozukluğu |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
9 |
İletişim Bozukluklar |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
10 |
İşitme Yetersizliği |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
11 |
Görme Yetersizliği |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
12 |
Fiziksel Yetersizlikler ve Seyrek Rastlanan Bozukluklar |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
13 |
Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
14 |
Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
15 |
Final Sınavı |
Ön okuma -tartışma |
Sınıf içi etkileşimsel tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Engelli Çocuklar ve ÖZEL EĞİTİM Yard. Doç.Dr. İskender Özgür
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini anlama. |
5 |
|
2 |
Dilbilimin, Fransızca dilbilgisinin ve yabancı dil eğitiminin temel kavram ve ilkelerini açıklama. |
0 |
|
3 |
Fransızca öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü değerlendirme. |
0 |
|
4 |
Fransızca öğretmenliğini etkileyebilecek kültürel unsurları karşılaştırmalı olarak betimleme. |
0 |
|
5 |
Yabancı dil olarak Fransızcanın alanlarını ve işlevlerini açıklama. |
0 |
|
6 |
Yabancı dil eğitiminde bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklama. |
0 |
|
7 |
Fransız Dili Eğitimi programını ve bu programın öğretiminde kullanılan öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini açıklama. |
0 |
|
8 |
Öğrencilerle etkin iletişimle ilgili uygulamaları açıklama. |
0 |
|
9 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma. |
0 |
|
10 |
Bireysel farklılıkları ve konu alanını dikkate alarak öğretme - öğrenme sürecini planlama. |
5 |
|
11 |
Hem öğretimi planlama hem de öğrenme sürecinde bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanma. |
0 |
|
12 |
Öğrencilerin bireysel ve kültürel farklılıklarını dikkate alarak öğrenci merkezli bir öğretim için gerekli yöntem ve teknikleri etkili bir şekilde kullanma. |
5 |
|
13 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izleme. |
0 |
|
14 |
Fransız diliyle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk üstlenme. |
0 |
|
15 |
Okul, toplum ve dünya sorunlarına karşı duyarlı bir yurttaş olma. |
5 |
|
16 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme |
0 |
|
17 |
Öğrencileriyle, meslektaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle sağlıklı iletişim kurma. |
3 |
|
18 |
Fransız dili eğitimiyle ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanma.
|
0 |
|
19 |
Fransızca öğretmenliğindeki yeterliliği üzerinde düşünme ve sürekli gelişim için girişimde bulunma. |
0 |
|
20 |
Fransız dili eğitimiyle ilgili olarak çevresinde, ülkesinde ve dünyada olup biteni izleyerek çözümleyebilme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
3 |
9 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 61 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|