|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Dilbilim I |
|
Dersin Kodu |
: |
YDA203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ERGÜN SERİNDAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dilbiliminin temel kavramlarını tanımlar. Doğal dillerin gelişim süreçlerini kavrar. Yapay diller ile doğal dillerin farkını tanımlar. Önemli dilbilimciler hakkında bilgi edinir. Doğal dillerin edinim sürecini tanımlar. Yabancı dil öğretimi/öğrenimi ile dilbilim arasında ilişki kurar Temel dil kuramları hakkında bilgi sahibi olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dil konusunda bilinçlendirme, temel dilbilimsel kavramları anlama, dilbilim ile dil öğretimi arasında ilişki kurabilme, yeryüzündeki dillerin gelişimi, birbirleriyle olan etkileşimleri ve dil akımlarını kavrama.
Temel bileşenleriyle dilbilim disiplinini kavramak, dil olgusunu tanımak ve tek tek tüm dil bileşenlerini inceleyerek çözümlemeler yapmak |
|
Dersin İçeriği |
: |
Dilbilimin kısa tarihçesi, temel sayıltıları, çalışma biçimi, temel soruları ve sorunları; dil olgusu, bir işaret sistemi olarak dil, insan dilini özellikleri, dilin bileşenleri (ses ve biçim bilgisi, tümce bilgisi ve çözümlemesi). |
|
Dersin Dili |
: |
Almanca |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dilin pratik sorunları, dilbilimin sınıflandırılması |
Gros, H. : S. 5-18; Fischer, H. D.: S.17-37 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
2 |
Dilin tanımı, dil dizgesi ve dil kullanımı. |
Gros, H. : S. 20-22; Fischer, H. D.: S.17-37 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
3 |
Bir iletişim modelinin oluşumu. |
Gros, H. : S. 24-29; Fischer, H. D.: S.166-174 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
4 |
Dil ve göstergebilim. |
Gros, H. : S. 29-35; Fischer, H. D.: S.125-142 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
5 |
Fonetik ve fonolojinin temelleri |
Gros, H. : S. 35-45; Fischer, H. D.: S.37-36 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
6 |
Biçimbilgisinin (morfoloji) temelleri. |
Gros, H. : S. 45-54; Fischer, H. D.: S.62-74 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
7 |
Çekim ve sözcük oluşturulması |
Gros, H. : S. 54-67; Fischer, H. D.: S.74-90 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
8 |
ARASINAV |
|
Yazılı sınav |
|
9 |
Sözdizim (Sözcük-Tümce), geleneksel dilbilgisi |
Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
10 |
Yapısal sözdizim (IC-Dilbilgisi, GT-Dilbilgisi) |
Gros, H. : S. 72-83; Toklu, O. S. 72-88 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
11 |
Yapısal sözdizim (IC-Dilbilgisi, GT-Dilbilgisi) |
Gros, H. : S. 72-83; Toklu, O. S. 72-88 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
12 |
Dilbilgisi kuramları I |
Fischer, H. D.: S.93-125; Toklu, O. S. 72-88 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
13 |
Dilbilgisi kuramları II |
Fischer, H. D.: S.93-125; Toklu, O. S. 72-88 |
Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
14 |
Özet |
|
Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
15 |
Özet |
|
Tartışma, beyin fırtınası |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Gross, H. (1990): Einführung in die Germanistische Linguistik, iudicium Verlag, München.
Fischer, H. D. (1987): Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft, Ehrenwirth Verlag, München
Spillmann, H.O. (2004): Einführung in die Germanistische Linguistik, Langenscheidt, München.
Toklu, O. (2003): Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Alan ile ilgili çeitli makaleler ve internet kaynakları
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
40 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
60 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alman Dili Eğitimi programını ve bu programın öğretiminde kullanılan öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini anlar ve açıklar. |
2 |
|
2 |
İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini anlar. |
5 |
|
3 |
Öğrencilerle etkin iletişimle ilgili uygulamaları açıklar. |
2 |
|
4 |
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. |
3 |
|
5 |
Dilbilimin, Almanca dilbilgisinin ve yabancı dil eğitiminin temel kavram ve ilkelerini açıklar. |
5 |
|
6 |
Almanca öğretmenliğini etkileyebilecek kültürel unsurları karşılaştırmalı olarak betimler. |
3 |
|
7 |
Yabancı dil olarak Almancanın alanlarını ve işlevlerini anlar ve açıklar. |
4 |
|
8 |
Yabancı dil eğitiminde bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. |
2 |
|
9 |
Bireysel farklılıkları ve konu alanını dikkate alarak öğretme - öğrenme sürecini planlar. |
0 |
|
10 |
Hem öğretimi planlama hem de öğrenme sürecinde bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanır. |
0 |
|
11 |
Öğrencilerin bireysel ve kültürel farklılıklarını dikkate alarak öğrenci merkezli bir öğretim için gerekli yöntem ve teknikleri etkili bir şekilde kullanır. |
4 |
|
12 |
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. |
4 |
|
13 |
Alman diliyle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk üstlenir. |
2 |
|
14 |
Okul, toplum ve dünya sorunlarına karşı duyarlı bir yurttaş olur. |
4 |
|
15 |
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir |
2 |
|
16 |
Öğrencileriyle, meslektaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle sağlıklı iletişim kurar. |
4 |
|
17 |
Alman dili eğitimiyle ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. |
2 |
|
18 |
Almanca öğretmenliğindeki yeterliliği üzerinde düşünme ve sürekli gelişim için girişimde bulunur. |
3 |
|
19 |
Alman dili eğitimiyle ilgili olarak çevresinde, ülkesinde ve dünyada olup biteni izleyerek çözümleyebilir. |
3 |
|
20 |
Almanca öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü açıklar ve değerlendirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|