Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dilbilim I

Dersin Kodu : YDA203

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ERGÜN SERİNDAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dilbiliminin temel kavramlarını tanımlar.
Doğal dillerin gelişim süreçlerini kavrar.
Yapay diller ile doğal dillerin farkını tanımlar.
Önemli dilbilimciler hakkında bilgi edinir.
Doğal dillerin edinim sürecini tanımlar.
Yabancı dil öğretimi/öğrenimi ile dilbilim arasında ilişki kurar
Temel dil kuramları hakkında bilgi sahibi olur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dil konusunda bilinçlendirme, temel dilbilimsel kavramları anlama, dilbilim ile dil öğretimi arasında ilişki kurabilme, yeryüzündeki dillerin gelişimi, birbirleriyle olan etkileşimleri ve dil akımlarını kavrama. Temel bileşenleriyle dilbilim disiplinini kavramak, dil olgusunu tanımak ve tek tek tüm dil bileşenlerini inceleyerek çözümlemeler yapmak

Dersin İçeriği : Dilbilimin kısa tarihçesi, temel sayıltıları, çalışma biçimi, temel soruları ve sorunları; dil olgusu, bir işaret sistemi olarak dil, insan dilini özellikleri, dilin bileşenleri (ses ve biçim bilgisi, tümce bilgisi ve çözümlemesi).

Dersin Dili : Almanca

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dilin pratik sorunları, dilbilimin sınıflandırılması Gros, H. : S. 5-18; Fischer, H. D.: S.17-37 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Dilin tanımı, dil dizgesi ve dil kullanımı. Gros, H. : S. 20-22; Fischer, H. D.: S.17-37 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Bir iletişim modelinin oluşumu. Gros, H. : S. 24-29; Fischer, H. D.: S.166-174 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Dil ve göstergebilim. Gros, H. : S. 29-35; Fischer, H. D.: S.125-142 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Fonetik ve fonolojinin temelleri Gros, H. : S. 35-45; Fischer, H. D.: S.37-36 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Biçimbilgisinin (morfoloji) temelleri. Gros, H. : S. 45-54; Fischer, H. D.: S.62-74 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Çekim ve sözcük oluşturulması Gros, H. : S. 54-67; Fischer, H. D.: S.74-90 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 ARASINAV Yazılı sınav
9 Sözdizim (Sözcük-Tümce), geleneksel dilbilgisi Gros, H. : S. 67-72; Toklu, O. S. 72-88 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Yapısal sözdizim (IC-Dilbilgisi, GT-Dilbilgisi) Gros, H. : S. 72-83; Toklu, O. S. 72-88 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Yapısal sözdizim (IC-Dilbilgisi, GT-Dilbilgisi) Gros, H. : S. 72-83; Toklu, O. S. 72-88 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Dilbilgisi kuramları I Fischer, H. D.: S.93-125; Toklu, O. S. 72-88 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Dilbilgisi kuramları II Fischer, H. D.: S.93-125; Toklu, O. S. 72-88 Slayt Sunusu, Düz Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Özet Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Özet Tartışma, beyin fırtınası
16/17 Final Sınavı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Gross, H. (1990): Einführung in die Germanistische Linguistik, iudicium Verlag, München.
 Fischer, H. D. (1987): Einführung in die deutsche Sprachwissenschaft, Ehrenwirth Verlag, München
 Spillmann, H.O. (2004): Einführung in die Germanistische Linguistik, Langenscheidt, München.
 Toklu, O. (2003): Dilbilime Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar  Alan ile ilgili çeitli makaleler ve internet kaynakları


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 1 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alman Dili Eğitimi programını ve bu programın öğretiminde kullanılan öğretim yöntem, teknik ve stratejilerini anlar ve açıklar. 2
2 İlk ve ortaöğretim öğrencilerinin gelişim özelliklerini anlar. 5
3 Öğrencilerle etkin iletişimle ilgili uygulamaları açıklar. 2
4 Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 3
5 Dilbilimin, Almanca dilbilgisinin ve yabancı dil eğitiminin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 5
6 Almanca öğretmenliğini etkileyebilecek kültürel unsurları karşılaştırmalı olarak betimler. 3
7 Yabancı dil olarak Almancanın alanlarını ve işlevlerini anlar ve açıklar. 4
8 Yabancı dil eğitiminde bilimsel bilgi üretmenin yöntemini açıklar. 2
9 Bireysel farklılıkları ve konu alanını dikkate alarak öğretme - öğrenme sürecini planlar. 0
10 Hem öğretimi planlama hem de öğrenme sürecinde bilgi teknolojilerini etkili olarak kullanır. 0
11 Öğrencilerin bireysel ve kültürel farklılıklarını dikkate alarak öğrenci merkezli bir öğretim için gerekli yöntem ve teknikleri etkili bir şekilde kullanır. 4
12 Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin gelişimini izler. 4
13 Alman diliyle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk üstlenir. 2
14 Okul, toplum ve dünya sorunlarına karşı duyarlı bir yurttaş olur. 4
15 Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 2
16 Öğrencileriyle, meslektaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle sağlıklı iletişim kurar. 4
17 Alman dili eğitimiyle ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanır. 2
18 Almanca öğretmenliğindeki yeterliliği üzerinde düşünme ve sürekli gelişim için girişimde bulunur. 3
19 Alman dili eğitimiyle ilgili olarak çevresinde, ülkesinde ve dünyada olup biteni izleyerek çözümleyebilir. 3
20 Almanca öğretmenliği ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü açıklar ve değerlendirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 88
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.52
Dersin AKTS Kredisi: 4